מבקר המדינה מתניה אנגלמן פרסם דו"ח על הפקרות בנוגע לפיקוח על מוצרי בשר טריים. עסאם חאסקיה, ראש חטיבת שלטון מקומי במשרד המבקר, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM והגיב לנתונים.

דוח נציבות תלונות הציבור לשנת 2022 חושף: זה המשרד המוביל בתלונות

"הממצאים המשמעותיים שעלו בדו"ח צריכים להדאיג את כולנו, כי בדו"ח נמצא שכמעט 90 אחוז נקודות מכירה ושיווק בשר בכלל לא עברו פיקוח בתקופה שנבדקה, דהיינו במשך שלוש שנים שנבדקו", סיפר. "מוסדות של חוסים, בתי אבות, או כל מוסד שמגישים בו בשר ומוצריו, כלל לא נבדקו או נעשה בהם פיקוח על ידי וטרינרים של רשויות מקומיות".

לדבריו, "היו רשויות שבמשך חודשים רבים, ואף מספר שנים בכלל לא ביצעו פיקוח על בשר ומוצריו. עוד נמצא שכמעט שליש מהרשויות המקומיות, כלל אין בהם וטרינר מוסמך לביצוע פיקוח על מוצרי בשר שנמכרים בנקודת השיווק". בכלל בכל הנושא הזה אין שקיפות כלפי הציבור. גם על ביצוע השמדות של בשר שלא היה ראוי למאכל אדם, הדברים האלה לא באים לידיעת הציבור. אם אני נכנס היום לאטליז או מקום שאני רוכש ממנו בשר, אני בכלל לא יודע אם המקום הזה מפוקח".

"צריך להגביר את היקף הפיקוח שכיום הוא נעשה במעט מאוד מקומות. זה על ידי קודם כל הסמכת וטרינרים רשותיים", הדגיש, והוסיף לגבי איומים שמקבלים וטרינרים: "בדו"ח הדגשנו פרק מיוחד לנושא הזה של איומים שווטרינרים יכולים להיות חשופים להם, אם זה איומים מילוליים או פיזיים".

עוד ציין: "הפנינו את הנושא הזה לפתחו של משרד הבריאות, משרד הפנים, המשרד לביטחון לאומי, שכן צריכה להיות בו גם הנחיה, גם הדרכה, גם הגנה על הווטרינרים הרשותיים שבסך הכול הם צריכים לבצע את המוטל עליהם בחוק וזה לפקח על בשר ומוצריו שנמכר ומשווק ומוגש לציבור, ולהבטיח שהבשר הזה באמת עומד בסטנדרטיים המקובלים. אני אוכל בשר, ואני חייב להגיד שהביקורת הזאת מדליקה כל מיני נורות שחשוב לנו כצרכנים לשים אליהם לב".

"נדרשת פה פעולה נחרצת וצריך להיות בה שילוב של הרשויות המקומיות, משרד הבריאות וגורמים נוספים כדי להגביר את רמת הפיקוח ולא להגיע למצב שאנחנו מסכנים את בריאות הציבור. אני חייב להגיד שבממצאים שעלו בהחלט יש פה סיכון של בריאות הציבור שצריך להדאיג את כולנו", סיכם.