חוסר ודאות, חרדה ומצוקה, שוטטות ושעמום, אלימות, ונדליזם ועוד – אלו רק חלק מהתחושות והתופעות שבתקופת החופש הגדול, שמאופיינת בהיעדר שגרה לימודית, עלולות להתעורר ולהתרחש בקרב ילדים ובני נוער. "במהלך כל חודשי השנה שעברה קיבלנו 50 אלף פניות מילדים ובני נוער, ואילו בתקופת החופש הגדול עלה מספר הפניות בכ־25% לעומת חודשים אחרים בשנה", אומרת ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית של עמותת ער"ן - עזרה ראשונה נפשית.

"שירות משמעותי": יחד מתנועת הנוער ועד לקצונה בסיירות
מתחמי ביג החליטו להשבית את הסניפים אם החקיקה תעבור; המנייה צונחת

"בני נוער מגיעים לחופש הגדול בתחושה שהם הולכים לבלות, לעשות מה שרואים ברשתות חברתיות - שאנשים חוגגים - אבל בהיעדר שגרה מתבגרים רבים הולכים לאיבוד, בעיקר כאלה עם פחות מערכות תמיכה ושפחות מחוברים חברתית. בחופש הגדול מזהירים את בני הנוער להיות בטוחים בכביש, לשים קרם הגנה בשמש, אבל יש סכנות גדולות ששום קרם הגנה לא יעזור מולן".

באילו נושאים מתמקדות הפניות בקיץ?
"בני נוער פונים סביב כאב נפשי ודיכאון, בדידות, חרדה. יש הרבה פניות בכל הקשור לנושאים הבין־אישיים עם ההורים, החברים - כל התחושות איכשהו מתעצמות בחופש. עולה גם מספר הפניות בנושאי אכילה, בייחוד סביב הפרעות אכילה, וגם סביב אלימות, פגיעה והתמכרויות. רוב הפניות הן בצ'אט ובוואטסאפ, אמצעים מקוונים שחבר'ה צעירים מרגישים נוח איתם. יש גם פניות לפורום שלנו, שם הם גם מקבלים תמיכה קבוצתית ממי שנמצא בפורום, וגם יכולים לתת תמיכה למתבגרים אחרים".

צמאים לשיחה

החל מ־6 באוגוסט, ולמשך שבוע, תפעל באתר "ירדנית", שליד המושבה כנרת, ניידת חוף של עמותת עלם לנוער במצבי סיכון בשיתוף פעולה עם היחידה למתבגרים בעיריית ירושלים ומנהל של"מ (שיקום, ליווי ומניעה) במשרד הרווחה. "זה מרחב שהרבה בני נוער מגיעים אליו, פותחים שם זולות, באווירה של חופש, שזה אומר גם לעשן, לשתות. מאוד חם, הם מתרוצצים, עלולים להשתמש בכל מיני חומרים שיכולים לגרום למצבים מורכבים", אומרת תמר כהן, מנהלת ניידת ירושלים של עמותת עלם.

ניידת חוף של עמותת עלם (צילום: עמותת עלם)
ניידת חוף של עמותת עלם (צילום: עמותת עלם)

"אנחנו נפתח שם מתחם שבו ישהו מהבוקר ועד הערב מתנדבים ועובדים שלנו כדי לתת מענה ראשוני במקרה חירום, מענה הומניטרי בסיסי של מים, אוכל ורפואה אם יש צורך, וכמובן כדי ליצור קשר משמעותי עם בני הנוער על מנת למזער נזקים, להסביר להם על ההשלכות של צריכת חומרים שונים ועוד.

"כמו כן, בשטח אנחנו מחברים אותם לפרויקטים נוספים של 'עלם' שקיימים ויכולים לעזור להם. בנוסף, כל עיר עושה פעילויות מיוחדות לקיץ כדי לגרום לבני הנוער להגיע. אצלנו בירושלים, למשל, אנחנו מאוד מתגברים את המשחקים, את הצד האמנותי בניידת שלנו. בקיץ מגיעים אלינו פי שלושה יותר בני נוער מהרגיל. במקביל, גם התופעות המסכנות צומחות מאוד בתקופה הזו ואנו מנסים לתת מענה".

במסגרת פרויקט "הקייצות" של השכבות הבוגרות של תנועת הנוער השומר הצעיר מתנדבים ופועלים בערים שונות מאות מדריכים ומדריכות של התנועה, בהן אשדוד, אשקלון, קריית שמונה, חריש ועוד. בין היתר, הם מציעים בשעות אחרי הצהריים ועד הלילה מגוון פעילויות בחינם לבני ובנות הנוער, משיעורי מוזיקה ועד מוקדי פעילות לילית מודרכת.

"התחלנו את הפרויקט בסוף השבוע האחרון והוא יימשך עד יום חמישי הקרוב", אומר יאן גל, רכז פרויקט "הקייצות" בתנועת הנוער השומר הצעיר. "250 בני נוער מסיימי י"א מספקים מענה חינוכי במטרה לייצר מענה לוואקום שנוצר בעקבות סיום הלימודים, שוטטות לילה של בני נוער ועוד. במסגרת הפרויקט המדריכים שלנו מוכשרים לארגן פעילויות ולייצר מענה בשעות הקריטיות כדי למנוע מצבי סיכון, להוות אח או אחות גדולים, דמות בוגרת משמעותית לגילי חטיבה ותיכון. אנו מוצאים גם ילדים בגילי היסודי בפעילויות הלילה שלנו".

מה אתם עושים במהלך הפעילות?
"המדריכים המתנדבים שלנו התמקמו במוקדים מרכזיים, בפארקים, במרכזי מפגש של נוער. אנחנו מפרסמים את הפעילות דרך הרשתות החברתיות, הרשויות, מחלקות הנוער. למשל, פתחנו מחצלות באחת השכונות המרכזיות באשדוד, הכשרנו את המדריכים לשוטט ולאתר בני נוער ולהביא אותם אלינו. בכל שנה מספר בני הנוער שמגיעים מוכפל".

עד כמה בני הנוער משתפים אתכם בתחושותיהם?
"הם משתפים בקשיים שלהם, בבעיות אישיות. הם צמאים לשיחה. היתרון המרכזי שלנו הוא שהמדריכים הם בני נוער בעצמם, אנשים שהכי יכולים להזדהות איתם מקרוב. זה בעצם המגנט שמצליח להביא את הנערים המשוטטים".

"הפרויקט 'עגלילה' פועל אצלנו גם במהלך השנה, אבל בקיץ אנו רואים בו חשיבות מאוד משמעותית וגם מספר בני הנוער שמגיעים גדל", אומרת תמי גנץ־חממי, עובדת סוציאלית במועצה האזורית נחל שורק. "מדובר בנגרר נייד שנפתח, ויש בו פינות זולה, משחקים, שתייה חמה, כיבוד, כלי נגינה, פופים. ה'עגלילה' מגיעה בשעות הקטנות של הלילה, 23:00־02:00, ליד בנימין, היישוב הגדול במועצה, ולפעמים עוצרת גם בבני ראם. למתחם הזה מגיעים בני הנוער, מי שמשוטט ומחפש את עצמו ומחפש איפה להיות.

עגלילה לנוער (צילום: יח''צ)
עגלילה לנוער (צילום: יח''צ)

"אנחנו רואים זאת כמרחב לבני נוער שבו הם יכולים לדבר על המצוקות, להיות בחברת מבוגר. יש לנו צוות סטודנטים מלגאים שמתפעלים זאת וגם מתנדבים מהמועצה. כרגע 'עגלילה' פתוחה רק במוצאי שבתות, אבל אנחנו שואפים למצוא עוד כוח אדם ולהצליח לתפעל את הפרויקט בימים נוספים. במקום שחבר'ה יגיעו למקומות מסוכנים, הם מגיעים אלינו".

חודשי הקיץ שונים מחודשים אחרים?
"בקיץ מגיעים אלינו הרבה יותר בני נוער. כל קיץ אנו פוגשים פנים חדשות. לפעמים גם מגיעים חבר'ה שאין להם מסגרות, כאלה שאפילו לא יודעים היכן ילמדו בשנה הבאה, ואנו מנסים לעזור להם גם בזה. בעזרת הפרויקט אנו מצליחים לאתר בני נוער שנמצאים בסיכון ולפני כן לא ידענו עליהם".

מיזם נוסף שנועד לסייע לבני נוער בקיץ, לדברי גנץ־חממי, הוא פרויקט תעסוקת קיץ של המועצה. "אנחנו מצליחים למצוא תעסוקה לכ־200 בני נוער בקייטנות המועצה, בגני הילדים, בעבודות שיפוץ וצביעה במסגרות שונות, כדי שיהיה להם מה לעשות, כדי שיהיה סדר יום", היא אומרת. "זה גם מעלה את תחושת המשמעות והערך העצמי שלהם, וגם מחזק את תחושת השייכות שלהם למועצה ולתושביה, ואז יש גם פחות ונדליזם, פחות התנהגויות בלתי מתאימות".

עין בוגרת

"לנו כרשות יש מרחב מניעה גדול בשכונות, מגרשים מוארים, ואנחנו מגיעים אל בני הנוער בחוץ ועושים איתם פעילות כדי שהם לא ישוטטו ולא יהיו בחוץ", אומרת מיה כספי, מנהלת מחלקת הנוער בעיריית חולון. "יש לנו גם זולות. אנחנו הולכים ומתמקמים במקומות שבהם הם משוטטים במהלך החופשה בלילות ועושים רעש, ונדליזם, בלגן, אלימות. אנחנו מתמקמים עם צוותי נוער שמדברים עם הנוער, שמייצרים שקט במרחב, וגם יש עין בוגרת וחינוכית שרואה. כמו כן, במרכזי הנוער לאורך כל הקיץ אנחנו מפעילים במימון העירייה סדנאות עבור בני נוער כדי להפוך את זמן הפנאי לתרבות פנאי, לעשייה. עיריית חולון גם מפעילה בחודשי הקיץ שני קווי לילה בלילות שישי ללא תשלום עבור בני נוער שנוסעים מחולון לתל אביב ובחזרה, ומחולון לבת ים ולראשון לציון וחזרה, בדגש על אזורי בילוי בערים הללו".

"מדי חודשי הקיץ אנחנו מובילים את פרויקט 'מחצלות בלילות"", אומרת מורן יצחק מנהלת אגף קהילה במנהל החינוך בעיריית בית שמש. "עובדי מנהל חינוך יוצאים לשטח ופוגשים צעירים המבלים בפארקים ומרכזים אותם למפגשים מעצימים של שיחות ופעילויות שונות. העיר בית שמש היא עיר של קהילות והמשימה שלנו היא ליצור התאמה בין המקומות השונים בעיר לאופי המפגש והקהילה בשכונה. מרגש אותנו לפגוש מדי קיץ את הצעירים ולחוש עד כמה המפגשים הללו משמעותיים עבורם. לעיתים מגיעים בוגרי 'מחצלות בלילות' למפגשים הללו כדי להסביר עד כמה זה משמעותי להם. אנחנו משתפים בזה פעולה יחד עם סיירת ההורים המתנדבים שלנו בחודשי הקיץ".