כחלק ממחאה על חוק עילת הסבירות אותה העבירה הקואליציה, חברי הוועדה הציבורית של משרד התרבות הודיעו על פרישתם. ליאת רון ויעל איילון שוחחו היום (חמישי) ב־103fm עם פרופ' אודי ניסן, לשעבר יו"ר הוועדה לבחינת תקצוב התרבות בישראל, אשר הסביר מדוע פעלו כך.

שר הרווחה נגד אימוץ ילדים ע"י להט"ב: "להוסיף לחייו מורכבות נוספת"
"ישראל על פרשת דרכים": חבר ב"אחים לנשק" ומתנגד לסרבנות ישבו לשיחה על הקרע בעם

"אני לא חושב שצריך להתפטר מכל דבר, אני חושב שבמקרה הזה ההתפטרות הייתה נכונה", אמר. "אנחנו עובדים שנה על איך לשנות את כל נושא תקצוב התרבות בישראל, לנסות לשפר את זה בצורה שתקדם באמת את המטרות של תמיכה בתרבות, חופש ביטוי רחב, ולתת למוסדות יכולת להתקדם. לצערי, הגענו למסקנה כל חברי הוועדה, כבר כמה חודשים אנחנו מתלבטים, אבל עילת הסבירות הוכיחה סופית, שלעשות שינוי בנושא כל כך רגיש בעת הזו זה לא נכון. בסופו של דבר תקצוב תרבות ותמיכה בתרבות זה נושא מאוד רגיש. אתה רוצה חופש ביטוי, תרבות שבועטת, הכול במסגרת החוק, תרבות חיה, שמייצגת את מגוון הדעות ומיעוטים בחברה, זה מה שאנחנו מצפים מתרבות".

עוד הוסיף: "תרבות כוללת הרבה ביקורת ומצד שני אנחנו רוצים לקדם מטרות של גיוון בתרבות, פריפריה ונגישות. חשבנו על מודלים בשנה האחרונה שישפרו את מערכת התקצוב הבירוקרטית, והסכנה בתקופה הזו כפולה - פעם אחת שהכיוון של תמיכה בתרבות ילך לכיוון של דברים שבמקום לפתוח יעשו הפוך ויכוונו לתרבות שמי שלא עומד בסבירות של מקבלי ההחלטות לא יכול להנות מהתרבות. בסוף אנחנו רוצים שכולם ייוצגו בתרבות, הכול במסגרת החוק".

כשנשאל מדוע ההתפטרות מגיעה דווקא עכשיו, זו למרות ששרת התחבורה היום, שגם ששימשה כשרת התרבות בעבר, לא ממש תרמה לעולם התרבות, השיב: "מי שמינה אותנו זה טרופר, עבדנו מאות שעות בהתנדבות לנסות לגבש דרך לתקצב את התרבות שתשאיר לעולם התרבות את מרחב הפעילות ותתן להם וודאות, והם לא יהיו תלויים בעמדות השלטון. אם היום היינו עושים שינוי יש חשש כבד שהשינוי לא יהיה לכיוון החיובי. אני חושב שלעת הזו צריך להשאיר את המודל הקיים, לא לעשות שינויים כי שינויים יכולים להחזיר אותנו אחורה. זה מה שחברי הוועדה חשבנו והאמירה אומרת - נשאר במודל הקיים שיותר טוב ממה שעלול לקרות בהתנהלות הקיימת".

"לא זנחנו את משמרתנו", הסביר. "אם היינו ממליצים על משהו ואנחנו בסוף לא מיישמים את זה, אם הייתי נמצא עד היישום לא הייתי נוטש, אבל להמליץ משהו שיכולים לקחת אותו ולהפוך אותו לשינוי לרעה, ובמקרה הזה זה כאן - החלטנו שזה לא מתאים לנו. זה ההבדל בין להישאר ולא לעזוב תפקידים של שומרי סף, לעומת מקרים אחרים שיכולים לקחת המלצות ולעשות ניצול לרעה של ההמלצות".

"המשמעות של כך היא שישבנו במשך שנה ולמדנו את המודלים לתמיכה בתרבות בעולם, ואיך מקומות אחרים השכילו להתקדם לכיוון חדשנות בתחומים שונים, איך מודל יכול לאפשר למוסדות לקבל הודעה על תמיכה לתקופה יותר ארוכה, שהם יכולים לתכנן כמו שצריך, אבל זה בא גם עם חששות שעלולות לקרות. ברגע שראינו שהחששות כבדים מדי החלטנו שעדיף שהמודל יישאר כמו שהוא. עת לעשות שינוי ועת להישאר עם מה שקיים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm