שחר איילון, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM והתייחס לפרויקטים הנמצאים בתכנון ברכבת, לאחר שהממשלה אישרה את עקרונות התוכנית הלאומית לחיבור מדינת ישראל ברשת רכבות מהירה בין הפריפריה למרכז הארץ, כולל קו מהיר מקריית שמונה לאילת.

דוידוב ציינה כי איילון התחיל עם התכנון של הפרויקט השאפתני של חיבור בין צפון לדרום, וזה השיב: "אני לא אכנס לקו קרדיטים בין שרי הליכוד. מי שהתחיל את התוכנית וביקש אותה הוא ישראל כ"ץ הוא והמנכ"ל שקדם לי, ואז לקחנו חברה בריטית וזאת התוכנית שכבר אושרה לפני שבע שנים. רכבת ישראל, אנחנו רואים באיחור של איזה ארבעים שנה בכל התחומים, כל ההתחלות של הפעילויות האלה הן בביצוע כרגע. התוכנית עצמה יש לה חיבור בין מטרופוליטניים, היא באמת חשובה ביותר. הקו שלנו היום זה כמו מקרוני כזה, מבאר שבע לנהריה קו יחיד. אין לנו את היכולת לעבור מקו אחר למשנהו אם יש בעיה בציר אחד. עכשיו בונים את הקו מלוד לכיוון חדרה דרך כביש שש, הוא נותן איזו שהיא היתרות שאם יש לך איזו בעיה בקו החוף לקו בכביש שש. אנחנו לומדים את זה מהכבישים וזה חשוב מאוד". 

עוד הוסיף: "דבר נוסף זה לגבי אילת. כל הזמן מדברים על אילת כמו המושג של תעלת הימים. הקו לאילת אין לו שום צורך, הוא לא כלכלי, הוא לא ריאלי והוא רק פוגע בכלכלה. אילת הייתה בתכנון המקורי אבל כרגע לא כדאי לדבר על אילת כי היא לא ריאלית. הדבר היותר חשוב זו הכפלת מסילות החוף, שתיתן מהירות לכיוון חיפה, איך עוברים את חיפה זו שאלה. היום מי שמכיר את חיפה, היא מוקפת על ידי מסילת ברזל שלא מאפשרת לרדת לחוף הים וצריך לעבור את חיפה עם מנהרות. ודבר נוסף אלה בסיסי צהל בדרום שעוד לא התחברו, עיר הבה"דים למשל בתוכנית לא נכנסה, ודבר נוסף, הקו ההיסטורי מבית שמש לירושלים, שהזניחו אותו ולפי דעתי צריך לעשות קו תיירותי לימודי כמו שעושים בחו"ל. זאת אמרת, התוכנית הזאת בסדרי העדיפויות שלה זה לכיוון קריית שמונה, אם מבית שאן שחוסם עבור מסעות שעוברת מירדן ויכולות להגיע אפילו מעיראק. קודם כל תודה לאל שלמדינת ישראל יש תוכנית, התוכנית הזאת היא על אותה עצומה, ולכן את הקו לאילת הייתי משאיר לסוף". 

לשאלה מניין יבוא הכסף וכמה שנים לוקח פרויקט כזה, ענה: "כסף במדינת ישראל יש, תלוי לאן הוא הולך. זה לא תוקצב. אבל בנושא של תשתיות, יש את האפשרות כמו שעושים בכבישי אגרה על ידי מימון חיצוני, בנקים, יש אפשרות לעשות את זה. רכבת בעולם היא תמיד הפסדית, היא לא מרוויחה כסף, היא מסובסדת, רכבת לא יכולה להכניס כסף, היא הוצאה של המדינה עבור התושבים שרוצים לנסוע. התוכנית שהנחו בזמנו היא ל־2040, עד 2040 התוכנית הזאת אמורה להיות ממומשת. לגבי אילת, יש קו יותר חשוב שהוא לכיוון דימונה - ערד, לסדר אותו ולהגיע לאזור ים המלח. אין לנו ערים במרכז הארץ להוריד מהן חצץ ודברים אחרים, לכן הקו הזה צריך לתת גם יכולת להביא מאזור ים המלח חצץ למרכז הארץ". 

דוידוב ציינה כי "מירי רגב כמובן נותנת את העניין של המטרו לשר האוצר, אפשר לעשות את שתי התוכניות האלה במקביל", ועל כך אמר המנכ"ל שלעבר: "היום הבעיה שלנו בתחבורה ציבורית, ולכן אנשים רוכשים מכוניות ולא עוברים לתחבורה ציבורית, זו הקישוריות. הגעת לתל אביב ועכשיו מה? קורקינט? לא לכולם זה מתאים. אתה צריך קישוריות על ידי הרכבות הקלות והמטרו. הרכבת הקלה בתל אביב, מפתח תקווה לכיוון בת ים היא באיחור של שלוש - ארבע שנים, אבל עושים. אני יכול לומר שהמטרו, הדגימות והדברים מתקדמים, בסוף מדינת ישראל צריכה להתקדם ולהיות ברמה אירופאית, אין לנו ברירה. אנחנו תקועים בכבישים, אין מה לעשות. כל הנושא הזה של קידום מדינת ישראל קדימה הוא קודם כל תלוי בתשתיות וכמובן באיחוד הלאומי שלנו". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM