אישה סירבה לקבל גט עד שבעלה לא ישלם לה את כתובתה בסך 800 אלף שקלים. לטענתה האיש חי עם אישה אחרת ממנה נולדה לו בת והיא לא מוכנה לגירושין עד שלא יסדיר את הנושא.

הלמ"ס מגלים: באיזו עיר שיעור הגירושין הגבוה ביותר?

מקפחים את ישראל השנייה? בעל אשכנזי ואישה מזרחית הגיעו לרבנות - זו הסיבה

הבעל מנגד ניסה למשוך את הנושא ולהתחייב להסדיר את התשלום לאחר קבלת הגט אלא שהאישה טענה שאין לסמוך עליו. בנסיבות אלה נדחתה תביעת הגירושין שוב ושוב.

לאחר כמה ניסיונות להסדיר את הגט הגיעו הצדדים לביה"ד כשהאישה טענה כי מאחר שהבעל נמצא בהליך פשיטת רגל ויש לו חובות גדולים, הסיכוי שתקבל את הכסף אפסי. למרות זאת הצדדים חתמו על הסכם בו התחייב האיש להעביר את הסכום. לאחר שהובטח על ידי בית הדין שההסכם סגור ושהיא תקבל את הכסף במלואו היא (בקושי רב ובדמעות) הסכימה לביצוע הגט.

לאחר שהבעל קיבל את מבוקשו היא הגיש בקשה לביטול ההסכם.

בית הדין הרבני ברחובות קבע שעד לביצוע התשלום הבעל מנוע מלהינשא לאחרת. בית הדין הביע שאט נפש מהתנהלות האיש וקבע שעד לתשלום הפיצוי אין לתת לו תעודת גירושין או לאפשר לו להינשא מחדש. הרב ציון אשכנזי הבהיר שבית הדין רואה בחומרה רבה את התנהלות האיש. עוד הובהר, כי ניתן לגבות את מה שמגיע לאישה מחלקו של האיש בדירת הצדדים. 

הדיין הדגיש שברור שהסכמת האישה להתגרש הייתה על סמך ההבטחה שתקבל את הפיצוי.

"מוטל עלינו לגרום לכך שלא יהנה ממעשיו, עד שישיב לאשה את מה שרצה להפסידה", כתב. אין להתיר לאיש לישא אשה אחרת ויש לרושמו ברשימת מעוכבי הנישואין עד שתינשא האישה או עד שיתן גט נוסף אחר תשלום מלוא הפיצוי. הדיין סיכם שככל שהאישה תצליח לגבות את מלוא סכום הפיצוי, הגט שניתן כשר ואין צורך בסידור גט נוסף. אם האישה לא תוכל לגבות את כל הפיצוי, ישוב בית הדין וידון בעניין הגט.

עו"ד רפי שדמי מומחה בדיני משפחה (שלא ייצג בתיק) סבור כי מדובר בפסק דין מיוחד במינו מאחר שלא בטוח שיש לביה"ד הרבני סמכות אכיפתית.

ראשית יש להבין כי כתובה זה שטר / חוזה שקובע שצריך לשלם. ככל שהשטר לא מתקבל על הדעת (למשל כתובה רברבנית) ושיעורו גבוה יותר, הסיכוי לממשה נמוך יותר. ההיגיון מאחורי הכתובה לפי הדין היהודי הוא פיצוי שנותן הבעל לאישה למשך שנה במהלכה תוכל לקיים את עצמה עד שתמצא בעל שיזון אותה.

אמנם הדין היהודי קובע כי בני זוג נשואים, לא יכולים לחיות בנפרד ועל כן ביה"ד הרבני לעיתים מטיל לחץ על בני הזוג שיודעים שכבר לא ישוב לשכון ביניהם שלום בית, להתגרש. זוהי תקנת הציבור.

במקרה הנדון ביה"ד מנסה לתקן את העוול לכאורה שנגרם לאישה שכן במקרה שלפנינו ביה"ד קבע שמדובר בהונאה.

העניין הוא שלאחר שהגט סודר, אי אפשר לחזור מכך לאחר שנכתב שטר הגט, אבל לא בטוח שהגבלת הגבר מלהינשא בשנית חוקתית.