כ־75% מגידולי המזון העיקריים תלויים במאביקים, כאשר דבורת הדבש, שאוכלוסייתה בעולם פוחתת, היא המאביק החשוב בטבע. הבטחת האבקת היבולים ביעילות קריטית לחקלאות בת קיימא ולעתיד אספקת המזון העולמית בעידן משבר האקלים. הצלחת ההאבקה ותפוקת היבול תלויה במידה רבה במספר ביקורי המאביקים בפרחים וביבולים.

בשל נזקי האקלים: המבצע להצלת קהילת הדבורים בארץ יצא לדרך
משבר האקלים יחסל את המזון בעולם? מדענים מזהירים: "מתקרבים לתרחיש האימים" 
מחקר חדש מצא: דבורת הדבש יכולה להבחין בין מספרים זוגיים לאי-זוגיים

BeeHero, חברה ישראלית שכבר הספיקה למצב עצמה כמובילה עולמית בהאבקה מדויקת ובאיסוף מידע על מאביקים, משיקה את פלטפורמת ההאבקה החדשה שלה PIP (או בשם המלא Pollination Insight Platform) - חיישן המודד בשטח את פעילות תנועת המאביקים בגידולים חקלאיים כדי לשפר את ההאבקה ולהגדיל את תפוקת היבולים.

באמצעות הטכנולוגיה של BeeHero החקלאים חשופים בזמן אמת לתנועת המאביקים סביב מגוון זרעים, כדי לאפשר החלטות מגובות נתונים בזמן אמת. חיישנים אלה מצטרפים למוצר הדגל של החברה, חיישנים המותקנים בתוך הכוורות, ומשלימים את פעילותם.

"האבקת דבורים קריטית לאספקת המזון העולמית במיוחד בעידן משבר שינויי האקלים, ובכל זאת, עד היום נחשבה ל'קופסה שחורה'. אנו מחויבים להרחיב את השקיפות עבור דבוראים וחקלאים על ידי היכולת למנף נתונים לתובנות, לא רק בתוך הכוורת אלא כעת מחוץ לה - בשטחים חקלאיים פתוחים", אמר עומר דוידי, מייסד משותף ומנכ"ל BeeHero.

דבוראי רודה דבש מכוורת (צילום: אינגאימג)
דבוראי רודה דבש מכוורת (צילום: אינגאימג)

לדבריו, "הפלטפורמה החדשה מעצימה את החקלאים ומעניקה להם ידע מכריע על פעילות הדבורים בשטח, עם השלכות עצומות על שורה רבה של גידולים".

החיישן החדש אוסף מידע סביבתי משטחים פתוחים בין הגידולים החקלאיים השונים, על פעילות המאביקים, היקף תנועת הביקורים בשדה ותנאי הסביבה המשתנים. עד היום הנתונים נאספו ידנית בצורה לא יעילה ולא מלאה, כך שהפתרון יסייע משמעותית לחקלאים ומגדלים, ויגדיל משמעותית את תפוקת היבול.

הנתונים מנותחים לתובנות על היקף וקצב תנועת המאביקים, ומאפשרים לחקלאים לאמוד את יעילות ההאבקה ולזהות בעיות פוטנציאליות בתהליך - מה שמאפשר להם לנקוט אמצעים יזומים כדי לשפר את התוצאות.

אבי גבאי, מנהל מחקר הייצור בחברת זרעי הירקות הבינלאומית "הזרע", שגם השתתפה בעיצוב המוצר, מוסיף: "מדובר באבן דרך משמעותית במאמצים המתמשכים של התעשייה החקלאית להתמודד עם האתגרים שמציבה הירידה באוכלוסיות הדבורים".