טקס להענקת אישור רשמי ממשטרת ישראל להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן התקיים הבוקר (רביעי). הטקס התקיים בתחנת אם המושבות של הקו האדום בעיר בני ברק, במעמד ראש אגף המבצעים, ניצב סיגל בר צבי, מנכ״ל נת״ע, חיים גליק, מנכ"ל תבל, עמירם אוחיון, ראש מנהלת הרק"ל, תנ"צ קובי זריהן, רח"ט אבטחה ורישוי, תנ"צ משה אדרי ובכירים נוספים.

רשמית: זה התאריך בו הקו האדום של הרכבת הקלה יפתח
"כמה מפעלי חיים נסגרו בגלל הרכבת הקלה”: בעלי העסקים חושפים את הקשיים בסגירת אלנבי

הקו האדום, אשר יחל לפעול בנסיעה מסחרית ביום שישי בתאריך ה-18 לאוגוסט, החל כזכור את דרכו באוגוסט 2015 ובו עתידים לנסוע מידי יום כ-250 אלף נוסעים. קו זה הוא החלוץ מבין קווי הרכבת הקלה הצפויים לפעול בגוש דן, ביניהם הקו הירוק והסגול, שבהקמה בימים אלו, ורכבת המטרו שעתידה נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) להקים - קו חוצה חמש רשויות, מהעיר פתח תקווה דרך הערים בני ברק, רמת גן, תל אביב ועד בת ים. הוא ישתרע על פני 24 קילומטרים, חלקם תחת פני הקרקע וביניהם 34 תחנות בגוש דן.

טקס אישור הקו האדום של הרכבת הקלה (צילום: דוברות המשטרה)
טקס אישור הקו האדום של הרכבת הקלה (צילום: דוברות המשטרה)

אגף המבצעים ליווה את הקמת הקו כגוף מנחה מראשית תהליך תכנון הבניה ועד לפתיחתו המתוכננת בשבוע הבא. במסגרת תפיסת האבטחה אשר אושרה על ידי משטרת ישראל נקבעו דרישות רגולטוריות של המשטרה ואופן ההפעלה לכלל מתקני הרכבת ובכללם: מרכז הבקרה, תחנות עיליות ותת-קרקעיות, מנהרות, תוואי המסילה, תשתיות הקו ועוד. בנוסף, התקיימו תרגילים בהיקפים נרחבים שמטרתם הייתה לבחון את מוכנות כלל גופי החירום וההצלה, בפיקוד ושליטה של משטרת ישראל למול התרחישים השונים בהם איומי טרור, אסונות טבע וכדומה.

ראש אגף המבצעים, ניצב סיגל בר צבי מסר: ״משטרת ישראל אמונה על ביטחונם ושלומם של אזרחי מדינת ישראל, בשגרה ובחירום. לאחר עבודת מטה סדורה, אישרתי הבוקר את פתיחת הקו האדום המהווה יריית פתיחה של שינוי פני התחבורה העתידיים במדינת ישראל. לאורך הדרך עמדנו על האתגרים של הפרויקט הלאומי, קיימנו תרגילים רחבי היקף עם כלל גופי ההצלה והחירום במדינה וכל זאת על מנת לאפשר לאזרחי מדינת ישראל, להשתמש בדרך בבטחה״.

נסיעת מבחן של הרכבת הקלה ברחבי יפו. צילום: אבשלום ששוני

מנכ״ל נת״ע, חיים גליק אמר גם כן: ״רגע לפני יציאת הרכבת הקלה לדרכה, טרם נראה את פרי עמלנו, אני מבקש להודות למשטרת ישראל על חלקה החשוב והמשמעותי בהגעתנו ליום הזה. מדובר כאן בשותפות אמיתית, בשוטרים ושוטרות שראו לנגד עיניהם את חשיבות הפרויקט והצורך לסייע ולדחוף קדימה את הקטר. מדובר בעשרות תרגילים, אישורים ובעיקר הרבה חכמה מקצועית שקבלנו. אני מבקש להודות לכולכם, בשם נת״ע ובשם מליוני נוסעים ונוסעות עתידיים״.

בתוך כך, על רקע עומסי התנועה הכבדים ולקראת השקת "הקו האדום" של הרכבת הקלה בשבוע הבא, הונחה אתמול אבן הפינה להקת הקו הכחול – שיחבר בין ראשון לציון, לנס ציונה ורחובות.

הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה (צילום: ארקאפקט עדי בואנו בע''מ)
הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה (צילום: ארקאפקט עדי בואנו בע''מ)

הקו הכחול, שאורכו יהיה כ-23 ק"מ, יסיע על פי ההערכות כ-77 אלף נוסעים ביום וכ-56 מיליוני נוסעים בשנה, באמצעות אוטובוסים חשמליים מתקדמים ורבי קיבולת הנעים בנתיב תחבורה בלעדי. חלק מהתחנות יהיו עם ממשק ל"קו הירוק" של הרכבת הקלה, שיתחיל בפאתי ראשון לציון, סמוך למכון וולקני וימשיך דרך חולון לתל אביב והרצליה.

במשרד התחבורה ציינו כי לאחר השקת הקו, ניתן יהיה להגיע ממכון ויצמן ברחובות למרכז ראשון לציון תוך 26 דקות ומפארק המדע ברחובות – תוך 13 דקות בלבד.  כמו כן, נסיעה מרחוב הבנים בנס ציונה למכון וולקני בראשון לציון תימשך כ-15 דקות בלבד.

טקס הנחת אבן הפינה לקו הכחול של הרכבת הקלה (צילום: עידן סבח)
טקס הנחת אבן הפינה לקו הכחול של הרכבת הקלה (צילום: עידן סבח)

"חזון החיבוריות והקישוריות שלי הולך ומתממש לנגד עינינו. אנחנו מחברים את המרחב הדרומי של גוש דן, מראשון לציון ועד נס ציונה ורחובות במערכת הסעת המונית חשמלית מתקדמת, נוחה ואמינה", ציינה שרת התחבורה מירי רגב בטקס הנחת אבן הפינה, שהתקיים במרכז ראשון לציון.

ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך אמר גם כן: "ראשון לציון, הנמצאת בעיצומה של מהפכה תחבורתית, מובילה פרויקטים בהיקף של כ-18 מיליארד שקל ו'הקו הכחול' הוא חלק ממארג תחבורתי שלם שנרקם בעיר".

מנכ"לית נתיבי איילון, אורלי שטרן הבהירה, כי 'הקו הכחול' הוא פרוייקט דגל של משרד התחבורה והוא יחבר את ערי השפלה עם מטרופולין תל אביב.