בשנים האחרונות התגברה תופעת השלכת עודפי העפר של ענף הבנייה בשטחים החקלאיים והפתוחים בשולי הערים ובמרחב הכפרי.
תופעה זו מתקיימת לא פעם בשיתוף פעולה עם בעלי וחוכרי הקרקעות, אשר מאפשרים את השלכת העפר בשטחם מסיבות שונות. בעת האחרונה מתגברת התופעה של סילוק עודפי עפר, שלפעמים מעורבים עם פסולת בנייה וחומרים מזהמים, לשטחים חקלאיים ושטחים פתוחים, בניגוד לחוק, והיא מורגשת בכל אזורי הארץ וגורמת נזק רב.

בתחנה בבאר שבע עמד קטר: בשורת ענק לתושבי הדרום
משרד החקלאות על תמותת התרנגולות: "שהו בלולים מיושנים בלי בקרת אקלים"
 
הבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה כי משרד החקלאות והמשרד להגנת הסביבה החליטו לראשונה לשלב ידיים כדי להיאבק בתופעה. במכתב ששלחו אל מהנדסי הערים ויושבי ראש ועדות התכנון המקומיות דורשים המשרדים מהשלטון המקומי לוודא בכל האמצעים הנדרשים כי עודפי העפר יפונו בפועל לאתרים מוסדרים כחוק, ומנחים כי יש להתנות מתן היתרי בנייה סופיים בהצגת אסמכתא מצד היזמים לפינוי מאושר של עודפי העפר. זאת לצד דרישה לאכוף את החוק "ולא לאפשר שפיכת עודפי עפר שמקורם בשטחיכם".

שני המשרדים יפעלו מעתה להטמיע את הנוהל בוועדות התכנון כדי להקשות על היזמים לחמוק מאחריות. המשרדים הדגישו במכתבם כי המשך הנוהג הפסול הנוכחי מנוגד לחוקי התכנון והבנייה וכי בקשות לפינוי עפר לשטחים חקלאיים ייעשה רק בתיאום עם משרד החקלאות.

השטחים החקלאיים הם חלק מרצף השטחים הפתוחים, שהם משאב במחסור בישראל - אחת המדינות הצפופות בעולם, ובתוך כך משאב הקרקע החקלאית נמצא במחסור ומתמודד עם תחרות גוברת ואיומים רבים, הן במרכז והן בפריפריה. סילוקם של עודפים אלו לקרקע חקלאית פוגע בשטח החקלאי הפתוח, בייצור החקלאי ובקרקע במגוון אופנים לצד פגיעה נופית בשטחים הפתוחים, אטימת קרקעות מחלחלות, סתימת אפיקי זרימת מים בטבע ועוד.

סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת סביבה אלעד עמיחי אומר: "השלכת עודפי עפר בשטחים החקלאיים והפתוחים פוגעת בסביבה, בחקלאות ובמסדרונות האקולוגיים. אנו רואים בחומרה עבירות אלו ולכן פועלים למיגור התופעה". מנהל אגף בכיר לתכנון במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, רענן אמויאל, שחתום על המכתב ביחד עם עמיחי, מוסיף: "השלכת עודפי עפר פוגעת בפוטנציאל ייצור המזון ובמשטר הניקוז, ולכן יש להבטיח כי האצת הפיתוח במרחב הבנוי וקידום התשתיות, לא יעשו על חשבון השטחים החקלאיים".

עיקרם של עודפי עפר הם תוצאה של עבודות פיתוח למגורים ותשתיות, וכמות העפר הממוצעת הנוצרת בארץ מ די שנה עומדת על כ־10 מיליון מ"ק, פי שניים מכמות הפסולת הביתית השנתית המיוצרת בישראל ופי שניים מכמות פסולת הבנייה השנתית. לפחות ב־4 מיליון מ"ק לא מתאפשר שימוש חוזר ויש לסלקם לאתרים מוסדרים, אבל יזמים לא מעוניינים לספוג את עלויות השינוע וברשויות המקומיות מעדיפים להעלים עין, גם אם מקור הבעיה הוא באתרי בנייה בשטחן.

בהנחיה החדשה מנסים משרדי הממשלה להקשות על היזמים לנצל את הפרצה שהופכת את ישראל הצפופה בהדרגה למזבלת עפר.