ממידע שהגיע אמש (שלישי) לתושבי היישוב רמת ארבל שבגליל התחתון, ישנו חשש כבד לפינוי היישוב בימים הקרובים. את היישוב הקימו לפני כשנה משפחות בודדות מיישובים אחרים באזור, שמעוניינות להרחיב את ההתיישבות היהודית בגליל.

"כיכר המשתיק": מתנגדי הרפורמה ביוזמה מתריסה כלפי השר קרעי
"כולנו מטרות": הח"כים הערבים חוששים שגורמי הפשיעה יגיעו גם אליהם
 
"הגענו משפחות בודדות והתמקמנו עם קרונות נגררים. מאז פינו אותנו כבר פעמיים - אך לאחר הפינוי השני החלטנו לבנות שם בתים על הקרקע", מספרת בלהה ארליך, תושבת רמת ארבל. "לפני כחודש ממשלת ישראל החליטה בעקבות השהות שלנו כאן - להקים את היישוב", מוסיפה.

אף על פי שהממשלה אישרה בחודש שעבר את הקמת היישוב הגלילי, מתוכנן בקרוב פינוי של חמש המשפחות המתגוררות בו במבנים זמניים שנבנו בניגוד לחוק. ״אנחנו יודעים שאם נפנה עכשיו את היישוב, ייקחו מינימום עשר שנים להקים אותו מחדש עם כל ההתגלגלויות ממשרד למשרד. לפני 20 שנה, הייתה החלטה בממשלה להקים יישוב בגליל התחתון שאף עברה בג"צים ואישורים - אך לבסוף העסק התמוסס ואף יישוב לא הוקם", ארליך טוענת. "אנחנו מבקשים שימצאו את הדרך לתת למשפחות להישאר פה, לשמור על השטח ולזרז את ההעברה".

"כבר שלושים שנה שלא הקימו בגליל התחתון יישוב יהודי חדש , אף על פי שהאזור הוא חלק נכבד ממדינת ישראל. הגליל לא באמת בידינו על אף שכבשנו אותו. אם בזמן מלחמה עם לבנון או סוריה, ערביי ישראל מתקוממים כנגדנו כמו במבצע ׳שומר החומות׳ - איך יעברו ויתניידו כוחות צה"ל? מעבר לכך, ישנם רצף ערים וכפרים ערביים שהמשטרה כלל לא נכנסת אליהם, וזה עלול להוביל למצב חוסר המשילות שיש כרגע בנגב", היא מביעה את חששותיה. 

לא מעוניינים לגזול אדמות. רמת ארבל (צילום: מזכירות רמת ארבל)
לא מעוניינים לגזול אדמות. רמת ארבל (צילום: מזכירות רמת ארבל)

"לקחנו את רמת ארבל כמשל וסמל לתחילתה של התנועה להצלת הגליל. אנחנו רוצים לשנות את התודעה ולהעלות מודעות. כפי תוכנית המצפים בגליל שיזם רה״מ לשעבר אריאל שרון ז"ל, שאישרה הקמת 30 מצפים בטווח של חצי שנה, אנחנו רוצים עוד שנתיים רוצים להקים עשרות יישובים באזור. אנחנו כלל לא מעוניינים לגזול אדמות או לפנות אף אזרח ערבי, אלא לממש את חזון ההתיישבות הציונית שלנו ולחיות זה לצד זה". 

"היישוב הקטן שלנו נהיה כמעין אתר תיירותי - מגיעים ללא הרף תושבים שמחזקים אותנו ויש תמיד נוכחות של אנשים בשטח. יש בכל הצפון תודעה גדולה לסיפור - בייחוד עכשיו", היא מתארת.

ממשפחות רמת ארבל נמסר: "אנו קוראים לשרי הממשלה: אל תאפשרו את ההשפלה הזו. אל תתנו יד לפינוי רמת ארבל. בעודנו נלחמים על רמת ארבל, הבתים הערביים באזור המשתלטים על כל הגליל, עומדים ללא חשש לפינוי. אנו קוראים לכל עם ישראל להגיע לגליל ולחזק את רמת ארבל עוד הלילה".