הטרגדיה בדרום: צוותי הצלה רבים הוזעקו הבוקר (חמישי) לטיפול באירוע מפולת הסלעים שהתרחשה בשמורת הטבע עין גדי-נחל דוד. שרי פנג שגב, פרמדיקית מוסקת ביחידה 669 לשעבר ובכירה במערכת הבריאות, סיפרה למעריב על מאחורי הקלעים של ההתרחשות המבצעית בדרך ובזמן החילוץ בהיטס, ומתן הטיפול הרפואי בזמן הפינוי.

הטבח באבו סנאן: חשוד שניסה לברוח מהארץ נתפס בדקה ה-90

"כשיש אירוע של מפולת במקום כזה שהגישה אליו מוגבלת, יש הרבה פעמים פגיעות שבגינן לא רוצים להזיז את הפצועים, ותמיד יש חשש שלא מצאת מישהו", מסבירה שגב. "יש ברחבי הארץ מספר מוגבל מאוד של כוחות שיכולים לפנות ולהעניק טיפול רפואי, ולכן מזעיקים כוחות של 669".

שגב מציינת בנוסף כי "בשגרה יש צוותים בכוננות, בהם אנשי חילוץ, לוחמי 669 שיש להם מגוון רחב של כלים על מנת להתאים את עצמם למצב. הלוחמים נאלצים פעמים רבות לרדת בכבל חבלים במצבי חילוץ מורכבים, כאשר בזמן שגרה יש צוותים שפרוסים ברחבי הארץ. אירועים אזרחיים הם בשגרה בעבודה של היחידה. האירוע שהתרחש היום הוא בסדר גודל חריג ומתאמנים עליו במדבר יהודה, לא רחוק מהאזור בו זה קרה היום".

זירת האסון בנחל דוד (צילום :ענת משה)

"מדובר באזור מועד להתמוטטויות סלע"

לדברי תא"ל במיל' אריאל היימן, גאולוג וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי inss, "מדובר באזור מועד להתמוטטויות סלע. אנו עוד טרם יודעים מה בדיוק קרה היום, אך אחת הסיבות למפולות באזור, כמו גם לבולענים, היא נסיגת ים המלח המהירה".

היימן מסביר כי "שולי ים המלח הוא אזור מועד להתמוטטויות סלע כפי שארע בעבר במקרים רבים, כמו למשל באסון נאות הככר ב-1970 בו נהרגו 19 חיילים ואזרח, ו-10 נפצעו. אנו עוד טרם יודעים מה בדיוק קרה היום אך אחת הסיבות למפולות באזור, כמו גם לבולענים, היא נסיגת ים המלח המהירה, בקצב של כמטר ויותר בשנה. נסיגה זו מביאה בין השאר להתחתרות מהירה של הנחלים היורדים לים המלח ויצירת מתלולים המועדים להתמוטטות".