פרשת בייבילנד קריית אתא: הכרעת הדין של הגננת שרית בן חמו המואשמת בלמעלה מ-150 סעיפי התעללות ותקיפה ב-14 פעוטות, תיקבע מחר, יום שלישי 29/08, בשעה 9:00, בבית המשפט המחוזי בחיפה. 

דריסת רפאל אדנה: סימני השאלה לאחר פגישת המשפחה והפרקליטות
לידיעת הנוסעים: תקלות בתנועת הרכבת הקלה בגוש דן
 
הפרשה נחשפה במרץ 2022 לאחר שהתעורר חשדה של אחת האימהות בגננת - שהחליטה לשים מכשיר הקלטה בבגדיו של בנה ושלחה אותו כך לגן. באחד הערבים, כל אימהות הגן קיבלו היישר לטלפונים את ההקלטות המרשיעות של שרית והזדעזעו. 

בזכות מכשיר ההקלטה שחשף את מעשיה של בן חמו, נפתחה תלונה במשטרה שבה נלקחו מצלמות הגן לבדיקה ובעקבותיהן הגן נסגר מיידית. הבדיקה הובילה למעצרה של שרית והגשת כתב אישום כנגדה הכולל תיאור מעשיה שתועדו במצלמות: תקיפות, הטחות, מכות וסטירות.

הפגנת ההורים מקרית אתא (צילום: ללא קרדיט)
הפגנת ההורים מקרית אתא (צילום: ללא קרדיט)


במסגרת כתב האישום נכתב שהמטפלת מואשמת בכך שנהגה להטיל אימה על הפעוטות, ונקטה כלפיהם באלימות פיזית ונפשית בצורה משפילה: ״הפעוטות נדרשו לשבת על כיסא החשיבה ללא כל פעילות, ומבלי שניתנה להם אפשרות לעמוד, לשחק וכיוצא באלה. במקרים רבים, בעת שהפעוטות ניסו לרדת מהכיסא ולהסתובב במרחב הגן, הנאשמת ניגשה אליהם באופן מידי על-מנת להחזירם לשבת על כיסא החשיבה, כאשר בחלק מהמקרים נקטה הנאשמת באלימות״, כך נכתב בכתב האישום. 

עוד נכתב כי ״הטלת האימה מצד הנאשמת באה לידי ביטוי גם בהרמת הפעוטות בצורה כוחנית והעברתם ממקום למקום בתוך הגן כשהנאשמת אוחזת בהם בידם, מרימה אותם ומניחה אותם ובצורה אכזרית״.

״הייתה לנו תקופה מאוד קשה. כמוני, גם ההורים האחרים של ילדיי הגן לא הבינו מה קורה לילדיהם - עד שגילינו שהם חווים התעללות קשה״, משתפת נוי ממן דרופבסקי, אם לילד שחווה התעללות בגן. ״כל הילדים, בלי יוצא מן הכלל, לא היו מסוגלים לאכול כמו שצריך והיו מקיאים את האוכל. רבים מהם סבלו ועדיין סובלים מחרדות קשות, הפרעות שינה, סיוטים בלילה ורגרסיה התפתחותית. הילד שלי היה בגן מגיל תשעה חודשים ועד גיל שנה ושבועיים. עד היום, הוא נמצא איתי בבית מהחרדה ומהטראומה שלי לשלוח אותו לגן חדש״, היא מוסיפה. 

״אנחנו מצפים שירשיעו את שרית בכל הסעיפים. ניתן לראות בבירור יותר מ-150 מקרי התעללות שביצעה כלפי התינוקות והפעוטות חסרי הישע. אנחנו מצפים לחומרת ענישה, ושיעשה הצדק עבור הילדים שלנו. מקווים שבית המשפט יבין שמדובר בתינוקות תמימים שלא פשעו וחטאו״, היא דורשת. ״אנחנו ההורים כואבים מאוד. שלחנו לגן ילדים בריאים - וקיבלנו ילדים שבורים שעדיין קשה לאסוף מהם את השברים״.

חן קובריץ כהן, מטה המאבק למען הילדים: "עוד ועוד מתעללות נחשפות בזכות יוזמה של הורים ששמים מכשירי הקלטה כי אין להם דרך אחרת להתמודד עם המציאות של היום וגם כאן התגלו זוועות בזכות המכשיר הקלטה שהוביל למעצרה של שרית בן חמו ולהגשת כתב אישום חמור מאוד. אם היו מצלמות עם גישה להורים היה ניתן למנוע את ההתעללות והפגיעה בילדים הקטנים הללו. המצלמות הוכיחו את יעילותן ככלי ראייתי, אך הגיע הזמן שהן יהפכו לכלי מניעתי. זו הדרך שלנו לדעת מה קורה כשהדלת נסגרת אך שר החינוך עושה הכל פרט מלעצור הכל ולהוכיח שהילדים הם החשובים ביותר עצם תיקון מידי של החוק שמוביל יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ, פתיחת המצלמות במעונות והתקנת מצלמות במעגל סגור בגני עירייה. אנחנו לא נוותר כי היום הילדים ממשיכים להיות מופקרים!".