יומיים לפתיחת שנת הלימודים, מנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון התייחסה לעניינים שעל סדר היום של מערכת החינוך באזור הצפון בשנה הקרובה, בהם גל האלימות בחברה הערבית והמחסור במורים. 

יומיים לפתיחת הלימודים: אם לא נתעשת במהרה - לא יהיו מורים | דעה
לאחר הפגישה עם הפרקליטות: מחאת "צדק לרפאל" תימשך בתל אביב

ד"ר שמחון פתחה את דבריה באמירה על תפקידה של המערכת בימים אלו: ״מערכת החינוך היא סוכן שינוי מהמעלה הראשונה. לא נעמוד מנגד, ונטפל בקושי בצורה אחראית. אנחנו נמצאים ברגע גורלי לעתיד המדינה, תפקידנו לשמור על החוסן ולאחות את הקרעים. אין לנו מדינה אחרת. זו משימה שהגדרתי כיעד מרכזי למערכת וגם עבורי מבחינה אישית״.

בנוגע לאלימות בחברה הערבית ציינה שמחון כי לאור הבחירות ברשויות המקומיות מנהלים ומורים מאויימים על ידי ארגוני פשיעה והאלימות הקשה זולגת אל תוך כותלי בתי הספר, תלמידים שנשרו ממערכת החינוך מגוייסים לשורותיהם של משפחות הפשע: ״אין יום שעובר בלי הרוגים ואני אומרת – די חלאס. החברה הערבית משותקת מרוב פחד. זה נוגע בכולם - במורים, במנהלים שמשתלטים להם על כספים שמיועדים לחינוך ובינוי, תלמידים שמגיעים מפוחדים ואנחנו נאלצים כל יום לנייד פסיכולוגיות מהמגזר היהודי על מנת לתת מענה לתופעה הרחבה. הפחד הגדול שלי הוא שהרחוב הערבי יתרגל לאלימות".

ד"ר שמחון הודיעה כי בכוונתה לרתום את כל ראשי הרשויות מהחברה הערבית ברחבי הצפון לטובת קמפיין שכותרתו " די חלאס" בקריאה לעצור את מסע ההפחדה ולהוקיע את מסע הדמים בחברה הערבית.

ד״ר אורנה שמחון על החינוך, צילום: שקד שדה

"לא ייתכן שאנחנו במשך שנתיים מעכבים את המכרז לעבודות בניית בית הספר הטכני כי משפחות פשע השתלטו על המכרז עד שהוא מוגש בפעם השלישית, לא ייתכן שמנהל בית ספר מגלה בחצר סליק של אמל"ח ונדרש לשלם דמי חסות של מאות אלפי שקלים כי המשטרה תפסה את הנשק. ואני לא יודעת עד היום אם הוא שילם כדי לחזור לנהל את בית הספר. לא יתכן שמורה נורית ברגליה באמצע יום לימודים ואף בית ספר לא מוכן לקלוט אותה כי משפחות הפשע מטילות עליה וטו. אין לי דיוויזיות של צבא אבל אני מאמינה שיש פתרון - ראשי הרשויות צריכים לעמוד מול המצלמה ולהוקיע את האלימות".

לגבי המחסור הארצי בכוח אדם, מנהלת המחוז הד"ר שמחון הודיעה כי המחסור במחוז הצפון צומצם בהצלחה ממספר של 770 מורים חסרים ל-17, ועד לפתיחת השנה צפוי להיפתר כולו. 80 מנהלים חדשים יכנסו לתפקידם, ושבעה מוסדות חינוך חדשים יפתחו במרחב המחוז בהם חווה חקלאית "אבני איתן" ברמת הגולן.

ד"ר שמחון סיכמה את דבריה ואמרה: "לאחר מאמצים גדולים, מחוז צפון ערוך לפתיחת שנת הלימודים. אני רוצה להודות לכל הצוותים המסורים שעמלו עד לרגע האחרון על שתלמידנו יגיעו עם חיוך לבית הספר, ויפתחו את שנת הלימודים בשמחה ובהתרגשות".