למעלה מחצי מיליון נוסעים עברו בשבוע האחרון של חופשת הקיץ – בימים ראשון־חמישי – בנמל התעופה בן־גוריון, באלפי טיסות יוצאות ונכנסות. ביום חמישי, היום האחרון של חופשת הקיץ, עברו בנתב"ג כ־100,300 נוסעים ב־570 טיסות בינלאומיות בטרמינל 3 ובטרמינל 1 בנתב"ג (המשמש לטיסות לואו־קוסט).

בהלה בנתב"ג: חשוד פרץ מחסום, הנוסעים התבקשו לשכב על הרצפה
הפטור מוויזה מתקרב? הוויתור הקשה שעשתה ישראל לארה"ב

מסיכום נתוני רשות שדות התעופה עולה כי חודש אוגוסט שבר את שיא כל הזמנים בנתב"ג, כאשר במהלכו עברו בשני הטרמינלים למעלה מ־2.8 מיליון נוסעים – גידול של כ־24% לעומת החודש המקביל אשתקד. במהלך חודשי הקיץ יולי־אוגוסט עברו בנתב"ג יותר מ־5.3 מיליון נוסעים, ומתחילת שנת 2023 - יותר מ־15 מיליוני נוסעים. על פי הצפי, במהלך כל שנת 2023 צפויים לעבור בנתב"ג כ־25 מיליון נוסעים.

רק לפני כשלוש שנים, בעיצומו של משבר הקורונה, כאשר נמל התעופה בן־גוריון היה סגור לטיסות נוסעים סדירות במשך חודשים ארוכים, המראות של קיץ 2023 נראו דמיוניים.

מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)
מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)

כאשר עליתי באוגוסט 2020 לטיסת הנוסעים הראשונה שיצאה מנתב"ג לדוברובניק, פעל דיוטי פרי מאולתר בחנות קטנה בטרמינל 3, והדייל בטיסת ישראייר אמר בהתרגשות: "שהחיינו והגענו ליום הזה", והנוסעים הגיבו במחיאות כפיים. באותו היום, כאשר חזרתי לנתב"ג, עמדות בדיקת הדרכונים הממוחשבת לא פעלו, והיה צורך לחפש בטרמינל הכמעט שומם עובד של רשות האוכלוסין, כדי שירשום במחשב שחזרתי לארץ.

אבל מאז התחוללו שינויים דרמטיים והדרגתיים: משבר הקורונה חלף, ונחתמו הסכמי אברהם – עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו - ועשרות טיסות ישירות שבועיות נוספו לאותם יעדים.

מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)
מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)

האות לזינוק במספרי הנוסעים ניתן כאשר הוחלט אשתקד, לקראת האביב, על ביטול החובה לעבור בדיקת קורונה לפני הטיסה לישראל. הבדיקות גרמו עד אז ללא מעט נוסעים, שנמצאו חיוביים לנגיף הקורונה, לטראומה, כאשר נאלצו להישאר מבודדים בחדר סגור הרחק מהבית, בבתי המלון ברחבי העולם, במשך עשרה ימים.

אשתקד החל הגידול המואץ בתנועת הנוסעים, והשנה הגיעה התנופה הגדולה, אשר לה ציפו בחברות התעופה, שחלקן חכרו מטוסים, לעתים עם צוותים, כדי לעמוד בביקושים הגבוהים.

מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)
מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)

לקראת "הקיץ החם", כאשר עם ישראל הסתער בהמוניו על הטיסות, הטיולים והנופשים מעבר לים, שלעתים היו זולים יותר לעומת אילת, תל אביב וירושלים – נערכו ברשות שדות התעופה עם תגבור כוח אדם בעמדות הבידוק, הוספת עמדות לבידוקים והכנסת יותר אמצעים טכנולוגיים. ברשות שדות התעופה ציינו כי הזמן הממוצע לנוסע מהכניסה לטרמינל עד לדיוטי פרי עמד על 34 דקות בממוצע בלבד. זאת, לאחר שלפני כשנה נוצרו עומסים כבדים בהמתנה לבידוקים, בשל מחסור בכוח אדם.

ביום חמישי היה עמוס מאוד באולם הנוסעים הנכנסים בטרמינל 3 בנתב"ג. מרבית הטיסות בשעות הבוקר המריאו מיעדי הנופש הקרובים, ובהם מאנטליה, מיקונוס, בורגאס, פאפוס, בטומי, כרתים, רודוס ואתונה. לעתים גם נחתו טיסות מיעדים טרנס ־אטלנטיים, וכמובן מיעדים ברחבי אירופה, ונוצר פסיפס של נוסעים ישראלים ותיירים מכל קצות תבל. הטיסות נחתו בזו אחר זו, ונוסעים רבים יצאו מהטרמינל עם תום החופשה מעבר לים ולקראת החזרה ללימודים ולעבודה.

מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)
מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)

"היינו בחופשה משפחתית בדובאי ותכננו את החזרה לפני תחילת שנת הלימודים", סיפרו בני משפחה – הורים ושני ילדיהם - המתגוררים בבאר שבע. רחלי ממודיעין, שחזרה עם אחותה וילדיה מחופשה באנטליה, סיפרה עוד: "היה נופש מושלם, וחוזרים לשגרה".

אבי, שמתגורר ברמת גן וחזר לארץ עם אשתו ושני ילדיו מחופשה ממיקונוס, סיפר כי מרגע היציאה מהמטוס עד לקבלת המזוודה חלפו כ־45 דקות. "החשש הגדול שלנו היה שהטיסה תצא באיחור. חשוב היה לנו להגיע עד הצהריים הביתה ולהתארגן לקראת פתיחת שנת הלימודים", הוא הסביר.

אומנם אלפי נוסעים שחזרו לארץ נכנסו ללא הפוגה, אבל באולם הנוסעים הנכנסים המתינו רק עשרות בודדות של מקבלי פנים. "קשה למצוא מקום חניה בחניון הסמוך לטרמינל, והחניה גם יקרה. חברה המתינה לי עם הרכב בכביש המוביל לטרמינל, והתקשרתי שיתחילו לנסוע כדי לקחת אותי", סיפרה אתי, שהגיעה בטיסה מוורשה.

מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)
מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)

לא רק החניונים לטווח הקצר היו עמוסים וקשה היה למצוא בהם מקום פנוי. גם החניונים לטווח הארוך היו גדושים בכלי רכב. ברשות שדות התעופה הפעילו שירות שאטלים, שהקל על הקשר בין טרמינל 3 לחניון ארוך הטווח וטרמינל 1. רבים מהנוסעים הנכנסים השתמשו ברכבת. "עדיף לנסוע ברכבת, זה הרבה יותר קל ולא צריך להטריח בני משפחה וחברים", הסביר אבי, המתגורר בתל אביב, שהיה בדרכו לרכבת הנוסעת לתחנת השלום.

היו כמובן גם רכבי הסעות, בעיקר לקבוצות של ישראלים ולתיריים נכנסים, שהתרגשו מהגעתם לארץ, וזאת לצד המוניות. "זול יותר לנסוע ברכבת, אבל לפעמים אין ברירה, כי היא לא מגיעה לכל מקום", הסבירו נוסעים שהמתינו למונית בתחנה.

מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)
מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)

נתב"ג הפך לאחד מהמקומות הסואנים והרגישים ביותר במדינה. ברשות שדות התעופה סיכמו קיץ סוער ומוצלח מבחינתם, קיץ חם שגם כלל שתי הפגנות מחאה נגד הרפורמה המשפטית ושני אירועים נקודתיים, שנמשכו שעות ספורות, של שיבושים בפריקת המזוודות, ככל הנראה בעקבות חילוקי דעות עם ועד העובדים לנוכח הדרישה לתוספת תקני כוח אדם.

אבל לנוכח התחזיות שקצב הגידול של הנוסעים בנתב"ג יימשך, ההחלטה הסופית על מיקומו של נמל התעופה החלופי כבר הופכת לבוערת. בקצב הנוכחי, יהיה קשה לעמוד בגידול המואץ בתנועת הנוסעים.