התקופה האחרונה מאופיינת בקרב רבים בחברה הישראלית במתח נפשי רב. אנוש – העמותה הישראלית לבריאות הנפש - מפעילה את מיזם R U OK? במטרה לנרמל את השיח בנושא בריאות הנפש ולעודד התעניינות אמיתית באנשים סביבנו.

לצד יחס מפלה: רק חמישית מהעובדים עם לקויות למידה ומוגבלויות מרוויחים שכר ממוצע
ליאת כהן: הצעירה שמחזיקה משפחות של בני הגיל השלישי על כתפיה

כפי שחשפנו לראשונה ב"מעריב" ב־14.12.21, אנוש חתמה על ההסכם עם מובילי המיזם R U OK?. מדובר במיזם אוסטרלי שהוקם בשנת 2009 על ידי גווין לארקין בעקבות התאבדותו של אביו ואמונתו שאם מישהו היה שואל אותו אם הכל בסדר, אולי ההתאבדות הייתה נמנעת. לכן הקים לארקין מיזם המעודד התעניינות אמיתית באנשים סביבנו ומספק כלים לניהול שיחה פשוטה שיכולה לעשות שינוי גדול.

באוסטרליה נחשב R U OK? לאחד הפרויקטים המשמעותיים שנעשו במדינה, וב־14 שנות פעילותו הפך למותג שכמעט כל אדם מכיר. ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שמיישמת את המיזם מחוץ לגבולות אוסטרליה בהובלת עמותת אנוש.

"בזמן שלוקח לשתות כוס קפה, אפשר לנהל שיחה שמשנה חיים", אמר גווין לארקין, מייסד R U OK?, המבוסס על ארבעה שלבים פשוטים שכל אחד יכול ליישם וליצור שינוי גדול: לשאול אם הכל בסדר, להקשיב, להציע דרכים לפעולה ולשמור על קשר. אנוש מטמיעה את המודל באמצעות סדנאות לארגונים, למוסדות חינוך ולתנועות נוער.

יום R U OK? יצויין היום בקמפיין ברשת, בפעילות משפיענים, ביום שידורים מיוחד, בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות ובאירוע מרכזי במתחם שרונה בתל אביב. הקמפיין ברשתות החברתיות יהיה תחת המסר: "מהיום - אין יותר לא נעים. פשוט מתעניינים! כי שיחה קטנה יכולה לעשות שינוי גדול".

ד"ר הלה הדס, מנכ"לית אנוש: "זו השנה השנייה שבה אנו מובילים את מיזם R U OK? בישראל. מחקרים מראים שהתחושה שמישהו רואה אותנו ומתעניין באמת יכולה להיות משמעותית מאוד ולעתים מצילת חיים. במיוחד בתקופה הנוכחית שבה רבים מאיתנו חווים מתח ולחץ. R U OK? יכול לסייע לכולנו להתעניין בשלומם של האנשים סביבנו, לעזור להם לעבור תקופה קשה ולהתמודד עם משבר".

הדס מספרת כי במהלך השנה החולפת העבירה אנוש סדנאות לעובדים ולמנהלים בארגונים רבים במטרה להקנות להם כלים להתעניינות אמיתית בסביבת העבודה ולזהות סימני מצוקה: "זהו כלי משמעותי בהגברת המחוברות הארגונית ובשימור עובדים".

העמותה מזמינה את הציבור להיכנס לאתר ruok.org.il ולקבל כלים שיאפשרו לאתר מצוקה אצל הקרובים והסובבים, ואולי לשנות חיים.