"אנו רואים שינוי מגמה בעקבות יוקר המחיה וצופים עלייה של 25% 20% בקניית אוכל מוכן לקראת ראש השנה", אמר בשיחה עם 'מעריב' עודד שהרבני, מהבעלים של "ריחות וטעמים" – מקומות לממכר אוכל מוכן ברמת השרון ובפולג נתניה.

הפיחות בשקל והגירעון התקציבי: הבשורה הרעה לכל משקי הבית בישראל
"דנו בהארכת הכהונה": מה קרה בפגישה המכרעת בין נתניהו והנגיד?

"אנו מזהים בשנים האחרונות מגמה שקהל הלקוחות שלנו הגיע לכדי ההבנה, כי ניהול נכון של הקנייה על פי הצורך והכמות והכמויות הנדרשות בהחלט מביאה לחיסכון כספי משמעותי", אומרת עוד לימור אורן, שביחד עם שהרבני, היא הבעלים של "ריחות וטעמים".

לדברי שהרבני, ההכנות לקראת חגי תשרי החלו כבר לפני חודשים ארוכים. "טסנו ליעדים שונים בעולם לרכוש את חומרי הגלם המיוחדים, מהם אנו רוקחים את התבלינים ומכינים את הרטבים, מהווים בסיס למנות החגיגיות שיוגשו בסופו של דבר לאלפי הלקוחות שלנו, שיארחו ויתארחו בערב החג".

אורן מציינת עוד, כי במהלך השנים המציאות השתנתה ועימה הרגלי הצריכה. "אם פעם היו מגישים לשולחן לפריט חג מסורתי ודי אחיד, אזי שבמציאות של היום, יש כמעט בכל משפחה – בעוני, צמחוני, רגיש לגלוטן, כאלו בתזונת קיטו ועוד, כך שמלאכת הקנייה והבישול נהפכת למסורבלת וקשה יותר", היא מסבירה – "מקומות כמו שלנו מאפשרים פתרונות לכך.קיימת האפשרות לקנייה מדוייקת לפי צורך ואילוץ ובכמויות הנכונות. זה פותר המון כאבי ראש ומאפשר חיסכון אדיר בזמן עבודה וכמובן בהוצאות כספיות. גם תוסיפו את עניין הנוחות שלא צריך לבזבז שעות בקניות ועמידה בתורים, שעות במטבח, כשבסוף מגיעים לשולחן החג תשושים מעייפות".

הם מספרים על מגמה נוספת שצומחת בשנים האחרונות – מעבר הדורות. "הדור הצעיר כבר לא מבשל ולא מכיר את המתכונים מבית סבתא, היכולת להתרפק על מאכלי חג מסורתיים פוחתת ואז מחפשים את הפתרונות של קניות אוכל מוכן, שיתן מענה ראוי", הם מספרים – "אם נוסיף על זה את הרצון עדיין להתארח אצל סבא וסבתא המבוגרים ולהקל עליהם את מלאכת העבודה הקשה במטבח, ישנו נוהג בשנים האחרונות של רכישה מרוכזת שלתפריט חג ובכך לשמור על המשפחתיות מבלי להעמיס על גורם זה או אחר. כל שנותר הוא להגיש וליהנות מחברת המשפחה".

שהרבני מעריך, כי לקראת ערב ראש השנה יוכנו כ-10 אלף ארוחות. עם זאת, עדיין יש את המשפחות המסורתיות, שאינן מוותרות על הסירים, אך יעדיפו לחסוך זמן ולבצע בכל זאת השלמת קנייה בחוץ.

"אנו נערכים במפעל כמידי שנה להכין מגוון סלטים נרחב. למעלה מ-100 סוגים שונים של סלטים טריים אותם נעמיד למכירה בחנויות המפעל בחולון, ראשון לציון, מודיעין ורחובות. הקהל שלנו אוהב לעשות השלמת קנייה לחג של סלטים לשולחן מה שחוך להם זמן עבורה רב", אומר דני כדורי, מבעלי סלטי משני.

ישנם גם ישראלים שמעדיפים להתארח במסעדות

"ראש השנה הוא אחד מהערבים המבוקשים אצלנו. לקוחות חדשים וותיקים מגיעים ואנחנו מציעים תפריט של 320 שקל לאדם, שכולל מנה ראונה, עיקרית וניקוח לזוג, מים או סודה", צספרת השפטית רימה אולברה ממסעדת אואזיס בתל אביב – "לצד זה, מיש בור יכול להזמין מהתפריט הרגיל שלנו, מדובר בחוויית חג אחרת, חגיגית, יציאה מהבית למקום שדואג לכלמה שצריך כדי לפתוח שנה באלגנטיות".