הורים לילדים בני אפס עד שלוש מרחבי הארץ, שילדיהם נמצאים במעון, גילו ערב תחילת שנת הלימודים, על זינוק במחיר שכר הלימוד החודשי - שבמילא לא היה זול במיוחד לפני ההעלאה.

מחאת מחירי המעונות נמשכת: "זה פשוט גזל, הפכו אותנו לקהל שבוי"
"משכנתא שניה": אלפי הורים מאיימים לבטל את התשלומים למעונות
נתניהו הציג את השלב הראשון בתוכנית חינוך לגיל 0-3: "הבטחנו וקיימנו"

לאחר הזינוק במחיר, החלה להתארגן קבוצת הורים במחאה על התשלומים לגנים תחת הכותרת "מחאת עושק המעונות" ובתוך כמה ימים הצטרפו לקבוצה אלפי הורים רשומים. למארגני המחאה הגיעו עשרות תלונות על מחירים מופקעים, על חוסר מענה במוקד לתשלומי הורים וכן על מאות שקלים נוספים אותם גובים במעונות. 

בקבוצת בפייסבוק, העלתה אוריה אבו, אמא לשניים ממגדל העמק ואחת ממובילות המאבק, פוסט ויראלי במיוחד על הקשיים הכלכליים בעקבות עליית המחירים בגנים: ״איך זה אפשרי שנשרוד את החיים? 8,000 ש״ח בחודש - וזה לא כולל מטרנה, חיתולים או מגבונים. המדינה הרסה את הזוגות הצעירים, וסוגרת את הדלת בפרצוף לאזרחים שלה״. 

בשיחה עם ״מעריב״ היא מספרת: ״יש לי ולבעלי שני בנים - פעוט בן שנתיים ותינוק בן שנה. לגן של הילד הגדול, אנחנו משלמים כ-3,900 ש״ח - ולתינוקייה של הקטן כ-4,165 ש״ח. עלייה של 1,600 ש״ח סך הכול מהשנה שעברה. הודיעו לנו על עליית המחירים ימים בודדים בלבד לפני ששנת הלימודים החלה, אז כבר לא יכולנו לחפש אלטרנטיבה בגן אחר, כל הגנים כבר שוריינו. אלה לא גנים פרטיים, אלא גנים של העירייה ואין שום סבסוד״. 

״השנה לא נוכל לעמוד בעול הכלכלי הזה - 8,065 ש״ח לחודש הוצאות רק על הגנים. אנחנו פשוט נקרוס. אני לא מדברת רק בשם עצמי. זו תופעה שקורית אצל זוגות צעירים רבים בישראל בימים אלו. אנחנו גם מנהלים משק בית, ולא נשכח את השכירויות והמשכנתאות שעלו בעקבות עליית הריבית, המחירים שזינקו בסופרים, ארנונה, חשמל, ביטוחים״? 

אוריה חוששת שתיאלץ להוציא את ילדיה מהגן עקב התייקרויות המחירים: ״אנחנו שורדים מחודש לחודש, וחיים ממינוס למינוס. כשאת מתחילה את החודש במינוס שמונה אלף למעונות - את כבר בנקודת פתיחה קשה. רוב המשכורות שלי ושל בעלי מועברות ישירות אל הגנים. 

"אנחנו ההורים הצעירים משלמי מיסים, שירתנו בצבא ועדיין במילואים, אוהבים את המדינה ורוצים לחנך את ילדינו כאן. אנחנו צריכים שהממשלה ונבחרי הציבור יתנו לנו גב, ושבתור אמא לא אצטרך לחשוב על כך".

על ההחלטה לצאת למאבק, סיפרה: ״אני החלטתי להשמיע את הקול שלי וגם לייצג את שאר ההורים, אנחנו לא הולכים להיכנע, לשתוק - ולשלם כל כך הרבה עבור חודש אחד. יש זוגות שאף לא מכניסים 8,000 ש״ח לחודש - אז איך ישלמו ככה לגן? ואם יש להם יותר משני ילדים?

לדבריה, ״הורים נוספים רבים נמצאים בקריסה כלכלית, הם משתפים אותי, רעבים אף לפת לחם ואין סבסודים מהעירייה ומהמדינה. אנחנו אישית לוקחים עזרה מההורים שלי וגם מההורים של בעלי, אך לא לכל אחד יש אפשרות כזאת. על אף עזרתם, לא נוכל לעמוד בעומס הכלכלי כל השנה לאחר ההתייקרות החדה הזו״, מוסיפה בכאב. 

״אי אפשר להפקיר את הילדים יותר. יש בגנים התעללויות, עליות מחירים, חוסר מקצועיות או הכשרה של גננות, חוסר בכוח אדם. אי אפשר להמשיך בצורה הזו וחייב לתקן את הבעיות מהשורש - להגדיל סבסודים ותקנים של נשות צוות, ולהתקין מצלמות עם גישה בכל גן״, היא קובעת בנחרצות. ״אני חושבת שיהיה חכם לחוקק חוק חינוך חינם מגיל אפס - ולאפשר להורים לעבוד ולשים את הילדים במסגרות חינוך ראויות. אלטרנטיבה אחרת טובה פחות היא לתת לאימהות חופשות לידה עם תשלום עד שהילד מגיע לגיל שלוש״.