בג"ץ התכנס היום (שלישי) לדון בסוגיה החמה של החודשים האחרונים ודנו באפשרות לבטל את חוק צמצום עילת הסבירות שעבר על ידי הקואליציה במסגרת חקיקת הרפורמה המשפטית. ח"כ קארין אלהרר ('יש עתיד'), חברת הוועדה לבחירת שופטים, הביעה את דעתה באשר לצמצום עילת הסבירות. 

האירוע החריג בבג"ץ: השגריר הזר שהגיע לתמוך - "משהו חשוב לדמוקרטיה"

לדבריה: "קודם כל, ברמה המשפטית זה דיון מרתק. בסוף זה דיון על ביטול עילת הסבירות, על חוק שקיבל כותרת חוק יסוד אבל במהות שלו כמו שאני רואה את זה לא ראוי שהוא ייחשב בכלל לחוק יסוד. שמעתי את חברי הכנסת, הם השיבו לשופטים לשאלה ששאלו אותם מי יגביל את כוחה של הכנסת, והתשובה שלהם הייתה 'תסמכו על הכנסת'. שדיי ברור שהתפיסה היא מאוד בעייתית, שהכנסת היא רוב קואליציוני שהממשלה שולטת בו".

עוד הוסיפה בהמשך דבריה: "יש פה בעיה תפיסתית. אני הייתי מציעה, בואו נחוקק את חוק יסוד החקיקה, שיהיו כללים מאוד ברורים מה יהיה בחוק יסוד, איך יחוקקו חוק יסוד, ולא כל אחד יעשה כרצונו. זה פשוט לא הגיוני. באה ממשלה שרוצה עוד ועוד כוח, אין פה דאגה לאזרחים. יש פה דאגה לכך שהממשלה תוכל לעשות כל מה שהיא רוצה, מתי שהיא רוצה, בלי לתת דין וחשבון - זו מהותו של החוק הזה. בית משפט לא יכול לפסוק בניגוד לדין, יש כללים בינלאומיים שחלים גם על מדינת ישראל".

"את בעד חוק יסוד החקיקה, אבל האם תתני את החוק הזה ברוב של 80 חברי כנסת"?, נשאלה בסיום הריאיון. אלהרר סיכמה:"צריך שיהיה הבדל בין חוק לחוק יסוד. התנאי בעיניי צריך להיות שזה לא יהיה כל רוב רנדומלי של כנסת, אלא רוב שישקף כנסת ולא בהכרח רק קואליציה רנדומלית. אפשר לדון בפרטים, במספר קריאות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm