לפני כשבועיים, לאחר שנרצחו שלושה מתושבי כפר קרע, ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל הכריזה על מצב חירום בחברה הערבית. כעת, כדי להתמודד עם המצב, הם החליטו להקים חמ״ל חירום שיתחיל את פעילותו בשבועיים הקרובים. 

ההנהגה הפוליטית הערבית מפנה אצבע מאשימה לממשלה: "נשקול פנייה למוסדות בינלאומיים"
טבעת החנק תתהדק סביב ארגוני הפשיעה? ההנחיה החדשה של רה"מ

בוועדה, שמורכבת מנציגי חברי הכנסת הערביים וראשי הרשויות הערביות, הוחלט שהחמ״ל יהיה מורכב משלוש דרכי פעולה עיקריות: ״מעכשיו, בכל אירוע שבו נרצח אדם מהמגזר הערבי, יהיה מענה טיפולי מיידי למשפחתו השכולה״, חושף אמיר בשאראת, מנכ"ל הוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות. ״אי אפשר לתאר מה אישה מרגישה לאחר שבעלה נרצח או איזו טראומה יש לילדים שרואים שיורים באבא שלהם. לצערי, כיום הממשלה לא נותנת מענה לאותן משפחות - והן נאלצות להמתין לטיפול פסיכולוגי זמן רב. החלטנו לשתף פעולה עם עמותות שונות של מטפלים יהודים וערביים שרוצות לקחת חלק בעזרה למענן. כך מיד לאחר שאדם נרצח - משפחתו תקבל טיפול ומענה פסיכולוגי״. 

דרך הפעולה השנייה כוללת אקט מחאתי: ״לאחר כל רצח שמתבצע, תושבי הכפר או המועצה יחסמו את הכביש שמחוצה ליישוב בו הנרצח התגורר. אנחנו לא ניתן למקרה רצח לעבור בשתיקה, נגרום לכל יישוב לצאת למחות ברחובות ולשבש את התנועה״.  בנוסף, בחודשים הקרובים מתוכננת התארגנות קהילתית שתשבש את כל המשק בישראל: ״בעוד כמה חודשים, כל העובדים הערביים - הייטקיסטים, מהנדסים, רופאים, מורים, עורכי דין וכו׳ - ישבתו ליום או יותר ויפגעו במשק הישראלי עד שהממשלה תפעל כדי למגר את הפשיעה בחברה הערבית״, הוא אומר. 

״אנחנו פועלים כי אנחנו כבר לא יכולים לסבול את המצב הזה. החברה הערבית רוצה לחיות בביטחון, ולא לשקוע בתוך שלולית של דם״, בשאראת מוסיף. ״הממשלה היא האחראית והיא לא עוצרת את המצב מתוך אינטרס לפורר את החברה הערבית, ולמוטט את הקולקטיב הערבי בישראל.  בנוסף, אנחנו רוצים להחזיר את תחושת הביטחון של אנשי החברה הערבית באמצעות ההתלכדות״.