מאז שהציג שר המשפטים יריב לוין, כשבוע לאחר כניסתו לתפקיד, את הרפורמה המשפטית אותה הוא רוצה להחיל, החברה הישראלית משוסעת והפגנות רבות קמו נגד מהלך הממשלה והשינויים הצפויים. ינון מגל ובן כספית דנו על המצב ב־103fm עם חיים רמון, שר המשפטים לשעבר, אשר פרש את משנתו בנושא.

"המפגינים בארה"ב יפגינו עם ארגונים של אש"ף וגרורותיו"

לדבריו: "אני אומר שהניסיון לרפורמה או מהפכה משפטית נכשל כישלון חרוץ. המחאה הביסה את הממשלה, את שר המשפטים וראש הממשלה, הם עשו את כל הטעויות האפשריות. אני חושב שהיה צריך לעשות דברים ולתקן, זו טרגדיה. לכן אני חושב שכרגע מה שצריך לעשות זה להכיר בעובדה הזו, להחליט לעשות מספר שינויים שהם הכרחיים. צריך לצערי לעשות אותם חד צדדי כי אין פרטנר. הצעתי את זה כבר לפני חודש, הדבר הראשון בוועדה למינוי שופטים, כרגע המצב לא נורמלי, בכל הצבעה יהיו 6 נגד שלוש ולכן צריך לשנות את זה. השינוי שאני מציע הוא ששלושת השופטים יישארו, שלושה נציגים לקואליציה ושני נציגי לשכת עורכי הדין יוחלפו על ידי שני נציגי אופוזיציה, ולכל אחד מהגורמים הללו תהיה זכות וטו. יצטרכו להגיע לפשרות, להסכמות, וכך ייבחרו לא אנשים קיצוניים".

"זה עדיין משאיר את המצב של השישה אופוזיציה", ציין מגל ורמון הסביר: "כן, אבל יש זכות וטו לממשלה. היום יש לה זכות וטו רק על שופטים עליונים. תעודת ביטוח לימין, לשמאל, לכולם. למעשה מחייבים את כולם להתכנס ולהגיע לפשרות. הדבר השני שצריך לעשות זה באופן חד צדדי, הקואליציה הסכימה לשינויים בסבירות היא רק אומרת 'אני רוצה את זה בהסכמה'. אין הסכמה, תעשו באופן חד צדדי, ואל תעשו את הסבירות בצורה שנראתה הכי קיצונית".

עוד הוסיף: "היו שופטים שכמעט התחננו, הרי היו הצעות נוספות. הדבר השלישי, וזה מכיוון שרבים משוכנעים שהממשלה הזו רוצה לשלול את זכות ההצבעה מערבים וכו', לכן אני מציע את מה שהצעתי, שזכות הבחירה בישראל תשוריין בשמונים. כמו מועד הבחירות, גם זכות הבחירה תשוריין בשמונים. אחרי זה תשקוט הארץ ולא יעשו שום דבר שקשור למהפכה המשפטית 18 חודשים, ואז ינסו בתקופה הזו להגיע להסכמות".

"אז למה הרפורמה הובסה", נשאל. "מכיוון שזו לא הייתה הרפורמה, הרפורמה הייתה הרבה יותר מקיפה. בשנה וחצי הזו לנסות לא תחת לחץ. מה הבעיה? הבעיה היא שלצערי כרגע הקואליציה לא מוכנה למשל לשנות את חוק הסבירות אם אין הסכמה, אבל לא תהיה הסכמה. לא יכולה להיות הסכמה מבחינה פוליטית, ואני מבין אותם, אני לא בא בטענות. לכן צריך לבוא ולעשות את כל הדברים הנכונים, לשדר לציבור רחב, לא לקיצוניים".

"לדעתך, הסבירות והוועדה לבחירת שופטים - שלב ראשון זה דבר ראוי?", נשאל. "בוודאי שאני חושב שזה ראוי וחיוני לעשות את זה כדי להרגיע את החברה הישראלית", טען. "החברה הישראלית בחלקה הגדול נמצאת בפניקה ותבהלה, וזה לא חשוב אם הם צודקים או לא. הם מרגישים שמאיימים על הסדר, עושים פה מהפכה, וצריך להרגיע אותם".

כאשר נשאל האם הוא וראש הממשלה נתניהו נפגשים הגיב: "עם מי אני נפגש זה ממש לא חשוב. מה שאני אומר עכשיו נמסר לאנשים שקובעים. בקואליציה, לא קיבלו את הרעיון של לחוקק חד צדדי, הם עדיין משחקים בעניין שאפשר להגיע להסכמה. לצערי, נשיא המדינה, בנאומו היה חסר מה הפשרה שכולם מסכימים לה, אבל הוא נמנע. חבל שהוא לא עשה את זה. מה שהוסכם זה די קרוב למה שאני אומר עכשיו. אני חושב שהנוכחות של נציגי לשכת עורכי הדין, שהייתה מוסכמת על דעת כולם שאין לה מקום, אסור שתהיה, אבל בשביל להגיע לפשרה, אם זה היה מפריד בין הסכמה לאי הסכמה גם זה בסדר. אבל צריך להבין את המצב שהחברה הישראלית נמצאת, היא קרועה, משוסעת. חוק הגיוס לא קשור למהפכה המשפטית, זה נושאים נוספים".

בסוף הריאיון סיכם בנושא המחאה: "אני טוען שגם אם היו אלפיים איש אתמול החברה הישראלית קרועה ומשוסעת. חשוב שיש אנשים שבאים ויש גילויי סרבנות, דברים שקורעים את החברה שאני חי בה. צריך לבוא ולהרגיע".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm