תגלית היסטורית נדירה בבנימין. במהלך עבודות להרחבת כביש 437, אשר נמצא ין היישוב אדם לכפר חיזמא, התגלו על ידי יחידת קצין מטה ארכיאולוגיה במנהל האזרחי, שרידי חציבות קדומות ואף מרז לייצור כלי אבן, שהיו בשימוש בתקופת בית המקדש השני.

סירה עלתה באש בכנרת: נוסעיה זינקו אל המים וחולצו מהמקום
הבחירות המוניציפליות בבאר שבע: האם נמצא יריב ראוי לרוביק דנילוביץ'?

מאחר ובתקופת בית שני היה נהוג להשתמש בכלים העשויים מאבן, כל האבן התגלו ומתגלים כמעט בכל אתר בצורות שונות – כוסות, קערות, מגשים ומגוון כלים נוספים המסוגננים ומעוצבים בקפידה.

בחפירה המתנהלת על ידי גורמים מיחידת קצין המטה לארכיאולוגיה במינהל האזרחי, נחשפו שריים, לא רק של כלים, אלא של מרכז ייצור שלם, אשר כוללים כמה מחצבות הסמוכות זו לזו.

תגלית היסטורית  (צילום: דוברות מחפ''ש)
תגלית היסטורית (צילום: דוברות מחפ''ש)

לפני כ-30 שנים נחשף מרכז לייצור כלי אבן נוסף על ידי יחידת קצין מטה ארכיאולוגיה, גם הוא בסמיכות לכפר יזמא. המשותף לשני המרכזים הוא ששניהם מלמדים, כי ככל הנראה, אזור זה שימש כמרזה כריה, הייצור וההפצה של כלי אבן לירושלים וסביבתה.

"המנהל האזרחי ימשיך לפעול לילות כימים למען שמירת האתרים והממצאים הארכיאולוגיים ביהודה ושומרון, המהווים חלק מאוצרות התרבות באזור", ציין קצין המטה לארכיאולוגיה במינהל האזחרי, בני הר-אבן – "זוהי זכות גדולה לבצע את החפירות ולגלות עולם עתיק ועשיר מתחת לאדמת המרחב. כולנו זוכי להיכרות והצצה לחיים מלאים בתרבות ויוקרה, שידע המרחב לאורך הדורות בזכות גילויים יוצאי דופן אלו".