משרד הפנים ומשרד האוצר התירו היום (ראשון) לארגון הקבלנים לפתוח את אתרי הבנייה תוך הצבת תנאים ומגבלות, אך ההחלטה במהרה עוררה סערה וחרדות בקרב אזרחים ישראלים, שסבורים כי בשעת מלחמה לא לוקחים סיכונים ושכדאי לדחות את ההחלטה.

אזהרת צפייה קשה: הסרטון שמתעד את הטבח ממצלמות המחבלים שלא פורסם
שומר חומות 2 בפתח? המפכ"ל במסר תקיף: "מציע שלא ינסו אותנו"  

"אנחנו מבינים את ההיבטים הכלכליים של הקבלנים בארץ, אבל כפי שלא התעסקנו ברווחים שלהם, אנחנו לא מתעסקים בהפסדים שלהם. הממשלה היא שצריכה למצוא פתרון לסוגיות שכאלו, אולם איש לא יוכל לפתור בעיות של חרדה, מצוקות נפשיות וחס ושלום אירוע טרור על ידי מסתנן. היה צריך לזכור מה קרה בשבוע שעבר כשבעלי חזות ערבית רק צילמו בניינים בשביל להבין שכרגע אנחנו במצב שונה ולא אנחנו גזרנו אותו על עצמינו", אומרת תושבת פתח תקווה, שמול ביתה נפתח אתר הבנייה, אחרי שבועיים שבמהלכם נותר סגור.

"ליבי עם ערביי ישראל, שחלקם המכריע בהחלט אנשים ראויים. אך נוכח הטבח שספגנו - מי שנכבה ברותחין חייב להיזהר גם בצוננין. אני לא רואה שום חשיבה כלכלית כשהנפש שלי ושל רבים מהתושבים בעיר, כפי שאני רואה בקבוצות הווטצאפ, נפגעת". 

תושבת אחרת מוסיפה: "לא יכול להיות שאחרי שבועיים פתאום כולם ישכחו ממה שקרה פה במדינה. אני לא חושבת שכל ערבי מחבל, ממש לא, אבל לא ניתן לאכוף את החוק בצורה מושלמת ולבדוק בכל יום כל אתר בנייה במדינה כדי לאתר שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), זה בלתי אפשרי. כשסוגרים אתרי בנייה זה לא בגלל ערביי ישראל, כי גם עובדים זרים וגם יהודים נפגעים, אלא בגלל הסיכוי הקלוש שמישהו מתוך אותם עובדים יכול להיות מחבל או משתף פעולה ואת זה אנחנו לא מעוניינים לסבול יותר".

כניסת המחבלים לשדרות (צילום: מצלמות אבטחה, שימוש לפי סעיף 27א')

בפתח תקווה, ניסה ראש העירייה רמי גרינברג באמצעות אגף הפיקוח על הבנייה במינהל ההנדסה לאכוף את החוק כנגד קבלנים שפתחו את אתרי הבנייה כבר בשבוע שעבר ומפקחי בנייה רשמו דו"חות וצווים המורים על הפסקת העבודה. אלא שעתה דורשים בפרקליטות לבחון כל צו בנפרד, זאת נוכח הלחץ הכבד שהפעילו הקבלנים ברחבי הארץ, שחלקם ראה את הקריסה הכלכלית המדשדשת.

בעקבות אותו לחץ ולאחר שקיבלו את ברכת הדרך ממשרד הפנים ומשרד האוצר, מיהר מהנדס העיר בפתח תקווה איציק אוז'לבו להוציא מסמך ובו קריטריונים ותנאים לקבלת אישור לפתיחת אתר בנייה ברחבי העיר. "בשים לב להיותנו במלחמה, ולאור חשיבות שמירת צירי תנועה פתוחים ומניעת מכשולים במדרכות, לא יאושרו שינויים זמניים בהסדרי התנועה ולא מאושרת סגירת כבישים ומדרכות", נכתב. 

לפי המסמך, יש לפעול בהתאם להנחיות פיקוד העורף בכל הנוגע להיבטי התגוננות העובדים באתר הבניה – נדרש מרחב מוגן תקני לכל העובדים באתר במרחק של עד דקה וחצי. כמו כן, בכניסה לאתר יוצב שומר, הלבוש באפוד זוהר וימנע כניסת גורמים שאינם מורשים בכל שעות הפעילות.לפי הקריטריונים במסמך, קיים איסור לינת פועלים באתר הבנייה וניתן להעסיק באתר עובדים בעלי תעודת זהות כחולה ו/או עובדים זרים בעלי אשרת עבודה בלבד. 

עוד נכתב כי לא יאושרו היתרים לעבודת לילה – העבודות יבוצעו בין השעות 07:00-19:00 ובסמיכות למבני מגורים, יש להימנע מביצוע עבודות הכוללות רעש רב לפני השעה 08:00. ימונה איש קשר בעל זמינות של 24 שעות אשר יהיה אחראי לרישום יומי של העובדים באתר והמשך הפעלת אתר הבניה מותנית בהגשת בקשה באמצעות דוא"ל il.org.ptikva@ronent קבלת אישור פרטני לחידוש פעילות וחתימה על מסמך התחייבות.