בעקבות הטבח המזעזע שאירע בעוטף עזה לפני כשבועיים, ביום שבת השחור ב-7 באוקטובר, הוקמו מאות כיתות כוננות במהירות מסחררת בערים שונות ברחבי הארץ כצעד ראשון להגברת הביטחון והורדת מפלס החרדה.

דיווח: דאגה בממשל ביידן ממוכנות ישראל; החטופות נשארו להשגחה בבי"ח | היום ה-18 למלחמה
המנהיג הפחדן בתולדות העם: שני הקטבים ביניהם נקרע נתניהו | בן כספית

בשבוע שעבר, כצעד המקדם את פעילות כיתות הכוננות, אישרה ועדת הכנסת לביטחון לאומי תקנות המקלות את תנאי הסף לקבלת רישיון נשק. על פי נתונים שהוצגו בדיון, מתחילת הלחימה הוגשו 41,000 בקשות להוצאת רישיון. 

על פי התקנות החדשות, גבר בן 21 ומעלה ששירת בתפקיד לוחם במשך שנה או השלים שירות צבאי של שנתיים, ואישה שעשתה שנת שירות לאומי או אזרחי — יהיו זכאים לשאת נשק אם הם מתגוררים או עובדים ביישוב המוגדר יישוב זכאי. כידוע, יישובים זכאים הם יישובים בהם הסיכון הביטחוני נחשב לגבוה באופן יחסי ליישובים אחרים בישראל.

בתגובה לתקנות החדשות, ראש עיריית עפולה פנה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בבקשה להגדיר את העיר עפולה כיישוב זכאי לנשיאת נשק. בעיריית עפולה, כמו ערים רבות בארץ, החלו להקים כיתות כוננות חמושות של לוחמים עם הכשרה של רובאי 03 ומעלה - שסיימו שירות מילואים פעיל. עשרות מתושבי העיר מילאו פרטים - אך בסופו של דבר נבחרו רק בודדים שעמדו בקריטריונים. 

בהמשך לכך, ראש עיריית עפולה מקדם צעד שעשוי לתת מענה לתושבים שאינם עומדים בקריטריונים: הגשת בקשה להפיכת העיר עפולה ליישוב זכאי, מה שיאפשר בין היתר גם לתושבים שהוכשרו ברמת רובאי 02 בלבד - לשאת נשק.

כידוע, על פי הנהלים החדשים, מי שמתגורר ביישוב המוגדר זכאי יוכל לקבל נשק גם אם לא סיים את שירותו הצבאי. כדי לקדם את הנושא בעפולה, שלח ראש העיר אלקבץ מכתב לשר לבן גביר, ובו פירט על ההיסטוריה של העיר.  ״כזכור, עפולה היא עיר שאירעו בה פיגועי תופת רבים של מחבלים שנכנסו אליה מג׳נין הסמוכה - מה שהפך אותה עם השנים לעיר עם סיכון ביטחוני מוגבר״, כך ציין במכתבו. אם בקשתו של אלקבץ תאושר – תכנס עפולה תחת הקטגוריה של יישוב זכאי המהווה עילה ראשונה לקבלת רישיון נשק פרטי, ותעלה את הסיכויים של התושבים להוצאת רישיון לנשק באופן משמעותי.