מכללת ספיר, המכללה הציבורית הגדולה בישראל שנמצאת בסמוך לעיר שדרות, היא המוסד להשכלה גבוהה שספג את הפגיעה הקשה ביותר מפרוץ מלחמת חרבות ברזל. 

עם בדי יוטה, בלי כיפת ברזל: זאת ההגנה לה זוכים תושבים בדרום
תיעוד חדש מהשבת השחורה: מחבל חמאס נוחת באין מפריע עם רחפן בעוטף | צפו

המכללה היא המוסד האקדמי היחיד בעוטף עזה וגם המעסיק הגדול ביותר באזור. במתקפת הטרור הרצחנית ביום שבת השחור, המכללה איבדה חברי סגל אקדמי ומנהלי, סטודנטים, בוגרים ומשפחותיהם, שנאלצו לעזוב את בתיהם שנפגעו.

ביום שבת ה-7 באוקטובר המכללה הייתה סגורה אך הקמפוס מאובטח גם בשבתות, "באותו בוקר נוראי, סטודנט אחד בלבד נכח בקמפוס. בזמן התקיפה הוא יצר קשר עם צוות האבטחה והסתגר יחד איתם. בבוקר הנורא של השבת הרצחנית צוות האבטחה נכח בקמפוס, ונשאר שם עד להגעת כוחות הביטחון. באף שלב לא תועדו ניסיונות לחדירה או לפגיעה מירי טילים", סיפר פרופ' ניר קידר נשיא המכללה.

אתם מתכננים לפתוח את שנת הלימודים?
"אנו פועלים על מנת לפתוח את שנת הלימודים באופן מקוון תוך התחשבות מלאה בסטודנטיות ובסטודנטים המשרתים במילואים ובחברי הקהילה העקורים מביתם. כרגע, אנו צפויים לפתוח את הסמסטר במקביל לשאר המוסדות ב-03/12/23. לצד הלימודים המקוונים, ביצענו התאמות נוספות במגוון מישורים. כדי לחזק את המעטפת הכלכלית הקפאנו את גביית שכר הלימוד ואנו נמשיך לתמוך בסטודנטיות ובסטודנטים של ספיר באמצעות קרן התרומות". 

פרופ' ניר קידר, נשיא מכללת ספיר (צילום: יח''צ, מכללת ספיר)
פרופ' ניר קידר, נשיא מכללת ספיר (צילום: יח''צ, מכללת ספיר)

"ברמה האקדמית - ביטלנו את כל המטלות והמבחנים שהיו אמורים להתקיים, הנחנו להקליט את ההרצאות והתרגולים ושיננו את נהלי הנוכחות. מכללת ספיר מהווה עוגן נפשי עבור חברות וחברי הקהילה – באמצעות מרכזי חוסן וצוותים מקצועיים, נמשיך לתמוך וללוות את הסטודנטים והסטודנטים גם במהלך הסמסטר".

מה הצרכים המיידים שהמכללה צריכה כדי להשתקם?
"המכללה הקימה קרן חירום המיועדת למימון צרכים בסיסיים ותמיכה נפשית לכל חברות וחברי קהילת ספיר הזקוקים לכך. אנו פועלים למען גיוס תרומות, בעיקר עבור חברות וחברי הקהילה שנותרו עקורים מביתם. הסוד של ספיר טמון באנשיה. לכן, חיזוקם בהיבט הרגשי והכלכלי הוא בראש סדר העדיפויות שלנו. אנו פועלים מול המועצה להשכלה גבוהה בהקמת רשת ביטחון שתבטיח לספיר ולסטודנטיות ולסטודנטים שלה יציבות כלכלית, נפשית ואקדמית".

"אנחנו כואבים את הירצחם של תושבים רבים וחרדים לשלומם של אלו הנמצאים בשבי החמאס"

ד"ר אלה בן עטר, ראשת מסלול רדיו ופודקסטים, המחלקה לתקשורת, מכללת ספיר שיתפה: "לפני עשרים שנה התחלתי את לימודי לתואר ראשון במכללת ספיר ומאז מכללת ספיר ובית הספר שער הנגב בו לימדתי שנים רבות, היו לבית שני עבורי. עברנו תקופות של איום בטחוני שכללו מבצעים צבאיים, מתקפות טילים שבהם ה"צבע האדום" ליווה אותנו, אבל שום דבר מכל אלה לא ממש הכין אותי לשבת השחורה שבה הותקפו הישובים בעוטף עזה ובהם כל כך הרבה אנשים שהכרתי ודאגתי לשלומם גם עוד טרם נודעה במלואה הזוועה שחוו".

"כרגע אנחנו עסוקים בדאגה אישית לשלומם של סטודנטים מרצים ומשפחותיהם. יחד איתם אנחנו כואבים את הירצחם של תושבים רבים וחרדים לשלומם של אלו הנמצאים בשבי החמאס. יש לנו הרבה סטודנטים המגויסים לצבא וסטודנטים אחרים שפונו מבתיהם ושוהים באתרים זמניים. הקשר אומנם נעשה פעמים רבות מרחוק אך הוא קשר חם תומך ואוהב".

מחקריה של ד"ר בן עטר עוסקים בין היתר גם בחוסן קהילתי במצבי חירום, "מחקרים מוכיחים שמי שאקטיבי בזמן חירום ומצליח להסתגל למצב חדש מחזק את החוסן שלו. ההתנדבות, הנתינה והפעולה בכל תחום שהוא לעזרת מי שנזקק לכך מחזקת את החוסן האישי", שיתפה. כשנותנים ועושים, מרגישים מועילים, והנפש מצליחה לקבל קצת חיזוק מתחושת טוב האנושי המאזנת במעט את המפגש עם הרע והמפלצתי שלא הכרנו כמוהו מעולם".

ד''ר אלה בן עטר (צילום: ניקולס סמירנוב)
ד''ר אלה בן עטר (צילום: ניקולס סמירנוב)

"כמי שמצויה בתחום התקשורת אני ממליצה לכבות את הטלוויזיה להתנתק מהמסכים, ולא להיות חשופים לטראומטיזציה משנית שבה אנחנו סופגים אלינו את תמונות האימה. התקשורת נותנת אשליה של שליטה אבל בפועל יוצרת חרדה ותחושת אי וודאות. חשוב גם לזכור כי אנשים מפתחים דפוסי התמודדות שונים במצבי לחץ: יש כאלה שהאמונה מסייעת להם, אחרים הזקוקים לחברה וכאלו שהידיעה היא המסייעת להם ביותר".

"יש אנשים המעדיפים להתרחק מהאירוע ולפעול בעולמות אחרים הנראים לכאורה מנותקים ויש כאלה שהבעת הרגשות היא הכלי המרכזי עבורם בהתמודדות. בנוסף לסגנונות התמודדות אלו אנו מכירים גם את מי שדווקא הפעילות במצבי לחץ מחזירה לו את תחושת השליטה במצב והמסוגלות האישית. חשוב שכל אדם יכיר את הסגנון (או צרוף הסגנונות) המסייעים לו ויפעל בעזרתם להחזרת שיווי המשקל הפנימי שנפגע באירועי השבת השחורה".

"עם הסטודנטים שלי במסלול רדיו ופודקסטים במחלקה לתקשורת, אני בקשר רציף, חוזרת שוב ושוב על הבקשה שלי שישמרו על עצמם גוף ונפש, ומאפשרת להם לדבר ולשתף. האירועים האלו קשים, והשיתוף הוא חלק מתהליך חיזוק החוסן".

"ספיר הוא בית גדול, ובתוכה המחלקה לתקשורת, ומסלול הרדיו, הם כמו  משפחה גרעינית שבה כל אחד מכיר היטב את השני ודואג לו. כמו שאני מחזקת את הסטודנטים גם הם נותנים לי כוח ויחד נעבור את התקופה הלא פשוטה הזו".

מאות פניות חדשות להרשמה למכללה

למרות המצב הביטחוני, מכללת ספיר קיבלה מאות פניות חדשות להרשמה למכללה. "ההרשמה לספיר נמשכת ואנו שמחים לקבל חברות וחברי קהילה חדשים. כל ראשי תכניות הלימוד פועלים להתאמת התכנית למגבלות המלחמה ומטפלים סביב השעון בסטודנטים פעילים ונרשמים חדשים", אמרו בספיר.

גל עמאר, סטודנט שנרשם למכללה (צילום: פרטי)
גל עמאר, סטודנט שנרשם למכללה (צילום: פרטי)

"אם אני לא אחזור ללימודים - זה להיכנע לטרור", שיתף גל עמר, שנרשם לספיר. "הרצון שלי ללמוד במכללה התחזק. אני מצפה כבר להתחיל את הלימודים. אנחנו נחזור הרבה יותר חזקים. עד שהשנה תתחיל כסדרה קיבלנו מעטפת רגשית, עוד לפני שהתחלתי ללמוד שם. המצב נורא אבל הרצון שלי רק התחזק. מבחינתי יש חשיבות עליונה ללמוד בעוטף".