מאז השבת השחורה של 7 באוקטובר, עמותת "הותיר אחריו חבר.ה" פתחה חמ"ל, במטרה לספק ליווי וטיפול רגשי לבנות ובני הזוג של חללי צה"ל וכוחות הביטחון. זאת בסיוע עמותת מרכז אלה, המעניקה סיוע נפשי במקרה של אובדן וטראומה.

"כל עזרה זה טוב": המשק החקלאי נפגע אנושות - וקיבל סיוע מפתיע
ישראל היפה: מתחילת המלחמה - כמעט כל ישראלי שני מתנדב

לצד הפניות הרבות לעמותת "הותיר אחריו חבר.ה" מבני ובנות זוג של חללי צה"ל ומערכת הביטחון ובעקבות המתקפה הרצחנית על האזרחים, הגיעו גם פניות של בנות ובני זוג של אנשים שנרצחו במסיבה ברעים וביישובי הנגב המערבי ומבקשים סיוע טיפולי.

עו"ד תמר חיימוביץ־ריכטר, יו"ר "הותיר אחריו חבר.ה", אומרת: "העמותה שלנו קמה במטרה לטפל בבני ובנות הזוג של חללי צה"ל. אולם, בעקבות הסבל הנורא, לא יכולנו לעמוד מנגד".

כדי לתת מענה לאותן פניות פנו בעמותה למרכז אלה, המסייע להם בהענקת הסיוע הנפשי בשוטף, וביקשו מהם לסייע גם לאותם אזרחים. בני לייזר, מנכ"ל מרכז אלה, מספר: "אנחנו נדרשים לתת מענה בהיקפים בלתי נתפסים. ניסיוננו מלמד כי ליווי וסיוע של אנשי מקצוע כבר בשלבים הראשונים בסמוך לאובדן הוא קריטי ומשמעותי לתהליך ההתמודדות ועשויים לעצור את התהליכים המובילים לפוסט־טראומה".

לתיאום טיפול בוואטסאפ על ידי מטפלים מוסמכים בהתמודדות עם אובדן ושכול: 050-6644000.

במקביל, "אמהות בחזית", תנועה של אמהות לחיילים וחיילות, החלו להפעיל בימים אלו מערך תמיכה ארצי לאמהות, סבתות ובנות זוג ללוחמים, הכולל מפגשים מקוונים בקבוצות קטנות בהנחיית פסיכולוגים ומנחים הפעילים במערך "אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה". האמהות יכולות לשתף בים הגועש של הרגשות בימים האלו, לתמוך אחת בשנייה, ולהיתמך באמצעות כוחה של הקבוצה בימים הקשים.

אגמית גלב, ממובילות "אמהות בחזית", מספרת: "עד כה השתתפו מעל מאה אמהות ואנחנו מזמינות את כל האמהות לחיילים וחיילות להצטרף, כי אף אחת לא צריכה להיות לבד. בימים אלו המערך מתרחב וייתן מענה לאמהות מחו"ל לחיילים קרביים בודדים".

לירון פרץ, פסיכולוגית חינוכית בהתמחות וממובילות "אמהות בחזית", מוסיפה: "אנו רואות כי האפשרות להעלות ולחלוק את המחשבות הפרטיות ביותר בתוך אחוות נשים, מתוך הזדהות ושותפות, מאפשרת לצאת מתוך תחושת החרדה, חוסר האונים והבדידות. בסוף כל מפגש אנחנו חשות שיש עוד מרחב נשימה שלא התאפשר בתחילתו".