בתגובה לפרסום תוכנית משרד האוצר, שמציגה את חלוקת הפיצויים בעקבות הנזקים הכלכליים במהלך המלחמה - משה דוידוביץ׳, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו״ר פורום קו העימות, שלח אמש מכתב נוקב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בדרישה לכלול גם את יישובי קו העימות בצפון בתוכנית.

מלחמת החלל הראשונה: ישראל ירטה טיל חות'י מחוץ לאטמוספירה | דיווח
רופא מ"ברזילי" סימן לייק על תמונה של טנק נשרף בעזה - וממשיך לעבוד

כזכור, בשבוע שעבר משרד האוצר פרסם את תזכיר החוק לתוכנית לחלוקת פיצויים למגזר העסקי על הנזקים מהמלחמה. על פיו, כבר ב-15 בנובמבר ניתן יהיה להגיש בקשה למענק - עסק קטן יוכל לזכות בפיצוי של עד 600 אלף שקלים, ועצמאי - עד 12 אלף שקלים.

תקנות מס רכוש, שכוללות פיצוי רחב יותר על פגיעה בפעילות הכלכלית מהמלחמה יחולו לא רק על יישובי 7-0 ק"מ מגבול עזה, אלא יורחבו ל-40-0 ק"מ, והמשמעות היא שהפיצוי על הפגיעה בהכנסות יחול גם על באר שבע ואשדוד.

בתגובה לתוכנית הפיצויים, שבאופן מפתיע אינה כוללת את יישובי קו העימות בצפון הצמודים ללבנון, שפונו מבתיהם בתחילת המלחמה - משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, שיגר אמש מכתב נוקב לשר האוצר, וכתב: ״קראתי את טיוטת תזכיר תקנות מס רכוש וקרן פיצויים לקביעת "אזור מיוחד" לקבלת פיצוי מוגדל ובתהליך מפושט יותר לעסקים ולחקלאים, ממתווה הסיוע הכולל שאתם מאשרים בימים אלו עבור כלל הארץ״. 

״לתדהמתי, חרף החלטת הממשלה לפנות את יישובי קו העימות לבנון בטווח 3-0 ק"מ מהגבול - הוחלט בתזכיר שלא לסמן ב"אזור המיוחד", המוגדר בתזכיר החוק לטובת הסיוע המוצע, את יישובי קו העימות לבנון אשר חלקם פונו על ידי שר הביטחון ואת כלל יישובי קו העימות. אנא תקנו בדחיפות את החוק ואת התקנות, כך שאותם יישובים בצפון יכללו וכן הכניסו את עקרון יישובי הספר בדיוק כפי שנעשה בדרום!", דרש באופן מיידי. 

בני גנץ ומשה דוידוביץ' בצפון הארץ (צילום: אורי לוי)
בני גנץ ומשה דוידוביץ' בצפון הארץ (צילום: אורי לוי)

״שכחו אותנו עוד פעם״, הוא אמר ל״מעריב״. ״ממשלת ישראל מתקנת תקנות מתבקשות שאמורות לסייע ליישובים מפונים, לפיצוי רשויות שניזוקו וחטפו טילים, אך היא שוכחת את יישובי קו העימות. אותם יישובים, התפנו בהחלטת ממשלה שקבעה כי נוכח ירי טילים וחדירת גורמים עוינים ליישובים יש להתפנות. התושבים התפנו, והפסיקו לתפעל את עסקיהם, אך לא זכאים לפיצוי של מס רכוש וקרן הפיצויים שמדבר על נזקי מלחמה שהאוצר פרסם. אתמול סמוטריץ התגאה שהצליח להכניס לתוכנית הפיצוי את באר שבע, אשקלון ואשדוד. כמובן שזה מבורך, אבל רק שלא ישכח את מי שבצפון אשר יצא מביתו באישון לילה, הותקף בטילים ונמצא ספון בביתו״.

״ממשלת ישראל איבדה את הצפון״, הוסיף דוידוביץ׳. ״זה מבורך שתקנו תקנה מיוחדת לתושבי עוטף עזה שמתעדפת אותם, ונותנת להם מתווה עקיף לקבלת פיצויים מוגדלים לעסקים ולחקלאים. באותה הנשימה, נפגעו גם תושבי קו העימות בצפון ומישהו שכח אותם. הם צריכים להצטרף למתווה הפיצויים שכולל את היישובים שנמצאים עד 40 ק״מ מהגבול עם עזה״.

היערכות כוחות צה"ל בגזרת הצפון (צילום :דובר צה"ל)

ניצן ולירון אלימלך, נשואים והורים לשתיים, הם תושבי כפר יובל הנמצא מאות מטרים בודדים מגבול לבנון. שניהם עצמאים, בעלי עסק משותף של מתחם כושר בקריית שמונה שפונו מביתם על ידי הממשלה למלון בטבריה. הם מספרים על הקשיים הכלכליים מאז שהעסק נסגר וקריית שמונה החלה לספוג טילים: ״העסק שלנו סגור עוד מה-7 באוקטובר, ואי אפשר לדעת מתי הוא יפתח, אנחנו משערים שעוד הרבה זמן. את השכירות של העסק לחודש אוקטובר כבר שילמנו על אף שהוא כמעט ולא פעל. מלבד זה, יש לנו התחייבויות מול הבנקים והלוואות שלקחנו בשביל פתיחת העסק שהוא יחסית חדש, ופועל בסך הכול שנתיים״, סיפרו. 

״העסק סגור, אז כך שאין לנו אף רווח או תמורה אך בינתיים ההלוואות ממשיכות לרדת, אני מתה מפחד להגיע ל-10 לחודש״, שיתפה ניצן. ״אני ובעלי עצמאים ללא פרנסה כרגע, וצריכים לגדל את שתי הילדות הקטנות שלנו במלון - כך שאין אפשרות לחפש עבודה אחרת ולהתחייב אליה במצב הזה. מלבד כל החרדות בעקבות המצב הביטחוני במדינה, הזוועות והסיפורים הקשים - יש לנו גם חרדות כלכליות לא פחות קשות. אני מקווה שכמו שתושבי הצפון פונו, כך גם נקבל פיצויים כהוגן״.