מרחב בטוח עבור נפגעי הטראומה: מטפלים ישראלים מיה"ת (האגודה לטיפול באמצעות אומנויות), מומחים בתחום בריאות הנפש והטיפול בטראומה, פיתחו מודל טיפולי ייחודי הנקרא "סטודיו בטוח" עבור אזרחי אוקראינה נפגעי המלחמה, כדי לסייע להם בהתמודדות עם השלב האקוטי של טראומת המלחמה, וכעת הם מיישמים אותו כאן בישראל.

שגרת מלחמה? בעולם המסעדנות מנסים להתקיים תחת האש

עשרות מרחבי טיפול הוקמו בפריסה ארצית במרכזי הפינוי של תושבי קו העימות והחלו לקלוט לתוכם ילדים, מבוגרים וקשישים שפונו מהנגב המערבי ומגבול הצפון. את מרחבי הטיפול מאיישים בהתנדבות מאות מטפלים באומנויות מיה"ת, שמתמחים כאמור בטיפול בטראומה, פוסט טראומה, דיכאון, הפרעות חרדה, אובדן ועוד.

מודל הטיפול החדשני מבוסס על מודל מוכר בעולם ומוכח מחקרית, שבמרכזו עומדת התפיסה של מתן אפשרות למטופל להתבטא באופן חופשי באמצעות סוגי אומנות שונים כמו ציור, פיסול, כתיבה, שירה, תנועה, משחק וכו', ולא בהכרח דרך שיח ישיר ומילולי עם המטפל.

ההתנהלות היא בתוך מרחב טיפולי שמאפשר למטופל לגעת ולהתמודד עם החוויות הקשות ועם תהפוכות הנפש. סטודיו בטוח הוא למעשה שכלול והתאמה של המודל המקורי לנפגעי מלחמה, עתות חירום ואזורי אסון.

לנפגעי טראומה קיים קושי אובייקטיבי לספר ולגעת במישרין באירוע שחוו באמצעות שחזור המקרים, ולכן הטיפול באומנויות מאפשר להם ביטוי שאינו מילולי וחיבור לכוח היצירה.

יו"ר יה"ת ד"ר אילנה לח מסבירה בשיחה עם "מעריב" כי "הטיפול באומנויות הוא תחום השייך למקצועות בריאות הנפש. מדובר במקצוע שנלמד במסגרת לימודים לתואר שני ומחייב יותר מ־1,000 שעות הכשרה קלינית בסטנדרט גבוה. מאחר שהמטפלים שלנו עתירי ידע וניסיון בטיפול בחירום, מיד לאחר השבת השחורה התגייסו מיטב המטפלים באומנויות להגיש סיוע מיידי לאזרחי המדינה". לדברי לח, "למרבה הצער, דווקא עכשיו, כשמשרד הבריאות מגבש את תוכנית החוסן הלאומית, הוא אינו מסתייע בנתונים ובמידע שאספנו ובצרכים שאנחנו מעלים מהשטח, והמטפלים אינם מוזמנים לקחת חלק בתוכניות המתגבשות.

"מטפלים באמצעות אומנויות עובדים בשגרה במערכות החינוך המיוחד, במוסדות בריאות הנפש ובמוסדות הרווחה, ונותנים מענים נפשיים ייחודיים ומותאמים, שאינם נופלים מאלה של המקצועות העמיתים, אולם כעת המדינה מצפה מהם להמשיך לעבוד בהתנדבות. דבר זה לא יתאפשר לאורך זמן ובסופו של דבר יפגע בציבור. יש לשלב את המטפלים באמצעות אומנויות בפרויקטים המתגבשים, כעובדים בתנאי העסקה ראויים".