מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", 14 חיילים וחיילות נהרגו ושני אזרחים נוספים שהיו במסיבת הטבע ברעים, נרצחו - כולם בני העיר מודיעין. "התחושה מאוד מורכבת וקשה. 14 חיילים וחיילות בני העיר, כל ילד עולם ומלואו, האובדן עצום", אומר ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, על האובדן הכבד.

להעלאת מודעות לשחרור החטופים: יניב קטן ערך "בדיקת נוכחות כיתתית" באצטדיון סמי עופר
בשל מניעת זריעת תבואה בעוטף: כ-9 מיליון שקלים הוקצו לזריעה וקציר ברחבי הארץ

"הם נהרגו עם לא מעט לוחמים מכל הארץ, המגן של עם ישראל", הוסיף ביבס. "עד שפרצה המלחמה, הייתה בבית העלמין במודיעין חלקה צבאית, אבל בעקבות המספר הגבוה של החללים, המקום יוגדר כבית עלמין צבאי. אנחנו עיר עורף בחזית".

הקהילתיות ותחושת ההזדהות במודיעין-מכבים-רעות, בלטו במהלך הלוויות שהתקיימו לחללים, כאשר בצידי התוואי המוביל לבית העלמין ניצבו תושבים רבים עם דגלי המדינה, כהוקרה והצדעה. 

מודיעין-מכבים-רעות מובילה בעשור האחרון בנתוני הגיוס לצה"ל ובשיעורי השירות בלחימה וקצונה. "אנחנו מובילים בכל פרמטר. בזמן שגרה זו גאווה ובימי מלחמה זו גם דאגה", מספר ביבס על התחושות.

על פי נתוני הגיוס של צה"ל, שיעור הגיוס בקרב הבנים עמד על 90.9% בקרב הבנים ו-84.3% בקרב הבנות. 58.8% מבני מודיעין-מכבים-רעות התגייסו ליחידות קרביות ושיעורי היציאה לקצונה עמד אשתקד על 13.4% מהבנים ו-14.5% מהבנות.

"כ-6,000 מתושבי העיר משרתים בשירות סדיר בצה"ל וכ-5,000 תושבים נוספים משרתים כיום במילואים", ציין ביבס, לנוכח השיעורים הגבוהים בעיר בה מתגוררים כ-101,500 תושבים.

"אנחנו עיר גדולה, אבל מאוד קהילתית, כולם מכירים את כולם וכל אחד מכיר משפחה שכולה", הוא ציין. "מערכת החינוך שלנו מחנכת את בני הנוער לערכים. המערכת יזמה הכנה לתלמידים לקראת צו ראשון, הקמת קבוצות כושר קרבי וסיוע בהכנה לקראת שירות משמעותי".

ביבס מדגיש גם את השיעור הגבוה של בני העיר הפעילים בתנועות הנוער. "כ-44% ילדים ובני נוער פעילים בתנועות נוער בעיר", הוא סיפר. "הפעילות שלנו גם כללה הקמת משמר שכונתי המורכב מתושבים".

ביבס מדגיש, כי כל אחד מהחללים שנפלו יונצח בעיר. "ננציח את בני העיר שנפלו בקריאת אחד מהמשעולים בעיר על שמו ונמשיך ללוות ולעטוף את המשפחות השכולות. התחושה קשה מאוד, כל משפחה מאבדת את היקר לה מכל, כל ילד הוא עולם ומלואו. לא חשבנו שנהיה בתסריט של מלחמת יום כיפור השנייה, המציאות עולה על כל דמיון".