"אני מאמין שמלחמת עזה תספק הזדמנויות עסקיות חדשות לענף ההייטק. יש גל של חדשנות בעקבות המלחמה ושימוש בטכנולוגיות מלחמתיות לעניינים אזרחיים. מצב של משברים ואסונות מייצר גם הזדמנויות לשימוש בטכנולוגיות חדשות שהענף יכול לספק", כך אומר ל"מעריב" מנכ"ל סטארט־אפ ניישן סנטרל ד"ר אבי חסון.

Start-Up Nation Central היא עמותה שהוקמה לפני 10 שנים. ד"ר חסון, לשעבר המדען הראשי במשרד הכלכלה, הצטרף אליה לפני שנתיים. לעמותה אין אינטרסים מסחריים והוא ממומנת מתרומות.

באמצעות המיזם Central Hub (חמ"ל ייעודי), חברות סטארט־אפ יכולות לשמר המשכיות עסקית ולצמוח, למרות המלחמה, המחסור בכוח אדם וצמצום בהשקעות. העמותה יוצרת חיבורים עסקיים, ומעניקה תמיכה מקצועית, כלי שיווק ומידע עסקי. עד כה סייעה לכ־400 חברות בראשית דרכן.

ד"ר חסון: "חלק מהיכולות להגיב לאירועים ולספק מיזמים חדשים נבע גם מהניסיון מהמלחמה באוקראינה ואין ספק שנפיק תועלות גם מהמלחמה בעזה ובצפון. בכל התעשיות הביטחוניות יפיקו מכך תועלת. יהיו התאמות לשימושים אזרחיים גם בתחום הבריאות, השיקום והרפואה".

"אני באמת אופטימי לגבי המצב", הוא מדגיש. "נבנה פה אקוסיסטם חזק. תגובת המנהלים לאירועים הייתה חזקה ועוצמתית. אתה רואה נחישות מאוד גדולה של הענף ומנהיגיו להישאר פה ולהצליח. זה משהו ישראלי מאוד. אולי יהיו כאלה שייסוגו מתוכניות ההשקעה, אבל יהיו אחרים שיסתכלו דווקא על ההזדמנויות שנוצרו".

בתשובה לשאלה על תפקוד הממשלה ביחס לענף הוא מוסיף: "זה לא סוד שתפקוד הממשלה בשנה האחרונה בנושא היה על הפנים ועכשיו זה קריטי. למרות שהענף לא נוצר על ידי הממשלה, לשותפות שלה יש חשיבות רבה".

"כדי שהענף יחזור לקדמותו, חייבים להצהיר על ירידה מכל הנושאים הנוגעים למהפכה המשפטית", הוא אומר. "סדר העדיפויות חייב להשתנות. אני מאמין שהמהפכה המשפטית, שקרעה את העם, תיקבר בעקבות המלחמה. זה משהו שהעיב על הכלכלה הישראלית בכלל ועל ענף ההייטק בפרט".

ד''ר אבי חסון (צילום: מירי דוידוביץ)
ד''ר אבי חסון (צילום: מירי דוידוביץ)

עוד הוסיף כי "סדר העדיפויות חייב לעבור למקום אחר לחלוטין ועיקרו שיקום וצמיחת הענף. קריטי שהממשלה תשוב למדיניות שאפיינה אותה עשרות שנים, עם סיגנל ברור לתמיכה רציפה בענף, תוך הרחבת מחויבות. זה נוגע לא רק לתקציב רשות החדשנות, אלא ביצירת סביבה עסקית תומכת".

המדען הראשי לשעבר מסיים את דבריו ואומר כי "בימים אלה של מלחמה וההתאוששות מהמהפכה המשפטית, קיומה של עמותה כזאת הוא חיוני מאין כמוהו. בניתוח נתונים לאחר אירועים ביטחוניים בעבר, כמו מלחמת לבנון השנייה או מבצע צוק איתן, אנו למדים שההייטק המשיך לשגשג. אנחנו מאמינים שכך יהיה גם הפעם".