הוועדה המיוחדת של הכנסת לטיפול בשורדי השואה, בראשות ח"כ מירב כהן (יש עתיד), דנה לאחרונה בהשלכות מצב החירום והמלחמה על מצבם של הזקנים בישראל - שרבים מהם פונו מבתיהם, ונמצאים מחוץ למרחב המוכר ולסדר יומם השגרתי, ויש מביניהם כאלה שהמלחמה מועררת בהם טראומות ישנות.

"הדבר המשותף הוא שלילת החירות": השוני והדמיון בין שבויי מלחמת יוהכ"פ לשבויי חמאס
רופא הילדים במילואים כבר כמעט חודשיים – המטופלים הקטנים הכינו לו סרטון מרגש

בדיוני הוועדה עלה כי 21% מהזקנים מדווחים שתחושת הבדידות שלהם גברה מפרוץ המלחמה, 39% מדווחים על ירידה בפעילות הגופנית וכ־80% מדווחים על ירידה באמון במוסדות המדינה, זאת לפי סקר שנעשה על ידי חוקרים מבית הספר למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה העברית.

בנוסף עלה כי אחד הקשיים המרכזיים בתקופה זאת שעליו הצביעו הנשאלים הוא הירידה בתחושת השייכות, כש־54% מהם העידו כי בשבועות הראשונים מפרוץ המלחמה הם הפסיקו להגיע לגמרי למועדונים החברתיים ולמרכזי היום.

קושי נוסף נובע בשל חוסר ההיצע בפלטפורמות מקוונות ומתאימות. כשליש מהנשאלים הודו שהם חוששים לצאת מהבית לצורך סידורים חיוניים. בין היתר בשל בעיית הנגישות בהגעה למרחבים מוגנים, ביטול שירותי ההסעות, והקושי לרוץ או להשתטח כשיש אזעקה.

מיכל אתגר, שאביה מיימון בוזגלו בן ה־84 משלומי פונה למלון בירושלים, מתארת: "רואים החמרה במצב של אבא מבחינה פיזית ונפשית. מאז שפינו אותנו הוא לא מצליח ללכת לחדר אוכל ומתלונן על כאבים. בשלומי היה לו מטפל, ועכשיו במלון לא מוצאים פתרון קבוע".

בסקר שהוצג לוועדה על ידי עמותת עמדא לחולי דמנציה נמצא כי 43% מהעונים על הסקר דיווחו כי חלה אצל בן משפחתם החמרה במצב מאז פרוץ המלחמה. בנוסף, 26% מהנשאלים ציינו כי סגירת מרכזי היום גרמה לשיבוש בסדר היום של החולים.

מירב כהן  (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
מירב כהן (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)


יו"ר הוועדה לשורדי שואה, ח"כ מירב כהן, שרת השוויון החברתי והגמלאים בממשלה הקודמת, קוראת לממשלה לשים דגש על המענים לזקנים בתקופת המלחמה ואומרת ל"מעריב": "השבועות האחרונים הם מטלטלים עבור כולנו, אבל עבור זקנים ושורדי שואה הם קשים אפילו יותר. במיוחד עכשיו חשוב לשים לב לזקנים שלנו - ולוודא שהאוכלוסייה הזאת לא נשארת בלי מענה ראוי בזמן המלחמה".