בחברה החרדית נרשמה בחודשים האחרונים עלייה בתמיכה בגיוס לצה"ל ובתחושת ההזדהות עם החברה הישראלית, כך עולה מסקר עמדות בציבור החרדי שפורסם היום (ראשון) על ידי המכון החרדי למחקרי מדיניות באמצעות חברת הסקרים אסקריא. 

הטרור הפסיכולוגי של חמאס שמוכיח - הארגון לחוץ לעסקת חטופים נוספת
ראש המוסד נפגש עם ר"מ קטאר: עסקת חטופים חדשה בדרך?

מהנתונים עולה כי 73% מהחברה החרדית מעידים כי התעצמה תחושת שותפות הגורל שלהם עם החברה הישראלית בעקבות המלחמה, 75% מצהירים כי הם מרגישים חלק מ"הסיפור הישראלי" ו-32% בעד הגדלת המעורבות החרדית בחברה הישראלית.

עוד עולה מהנתונים כי כ-70% מהציבור החרדי סבורים שמי שלא לומד תורה רצוי שיתרום למדינה בשירות צבאי או אזרחי, זאת לצד עלייה של כ-20% בתמיכה בשילוב חרדים בצה"ל ומערכת הביטחון. 37% מבין המשיבים ציינו כי הם שוקלים להוציא רישיון נשק בעקבות המלחמה ו-20% שוקלים להצטרף לכיתת כוננות.

ממצאים מרכזיים נוספים מראים כי 51% מהציבור החרדי אינו מסכים עם הקביעה שחרדים צריכים לקבל פטור מגיוס באופן גורף, ו-53% סבורים שהחרדים צריכים לוותר על הכספים הקואליציוניים עקב המלחמה, מתוכם 34% הסבורים שצריך לוותר על התקציבים - למעט כספים שמיועדים לחינוך. כמו כן, 32% בעד הגדלת המעורבות של החרדים בחברה הישראלית, לעומת 14% שבעד הגברת ההתבדלות.

מהסקר עולה בנוסף כי צה"ל ומערכת הביטחון מדורגים במקום הראשון במדד האמון במערכות הציבוריות (59%), במקום השני נציגי המפלגות בכנסת להם הצביעו המשיבים (58%), מערכת המשפט בתחתית עם 8% אמון בלבד.

אלי פלאי, יו"ר המכון החרדי למחקרי מדיניות: "ההשפעות אירועי 7 באוקטובר הן ארוכות טווח ועוד צריכות להיבחן ולהילמד לעומק. השינויים עליהם מצביע הסקר בעמדות רבים בחברה החרדית ביחס לחברה הישראלית, כמו גם בהבנת תפקידה של החברה החרדית בלקיחת חלק בצרכי הכלכלה והביטחון של ישראל, מהווים הזדמנות היסטורית למקבלי ההחלטות. הסקר משקף כי בציבור החרדי קיים רצון גדול להיות מעורב יותר ולתרום יותר במגוון תחומים. האתגר הגדול של הצבא והמערכות הציבוריות הוא ליצור תוכניות מותאמות שיאפשרו לחברה החרדית לקבל הזדמנות אמיתית לתרומה משמעותית".