מועצת רשות נחל הירקון אישרה את תכנית "ירקון נקי", אשר לראשונה כוללת מערך הגנות על הנחל מפני מקרי זיהומים עתידיים, ובנוסף אישרה להמשיך ולקדם את הפסקת הזרמת מי קולחים (מי ביוב מטוהרים) בנחל והזרמת מים שפירים במקומם.

קרובים להסלמה: שני תסריטים יכולים להביא למלחמה בהיקף מלא בלבנון
לשכת נתניהו: זהו הדו"ח הבריאותי של ראש הממשלה

רשות נחל הירקון גיבשה תכנית להקמת מערך הגנות לנחל על מנת למנוע מקרי זיהומים עתידיים, אשר עלולים להגיע ממקורות שונים, כגון מכונים לטיפול בשפכים, מי נגר, מוצאי ניקוז ואזורי תעשייה. התכנית להגנה על הירקון מציעה לבודד את הירקון מסכנת זיהומים פוטנציאלים, ויישומה אף יתרום למיתון ומניעת הצפות בכך שתיצור שטחי איגום להשהיית מים והצפת שטחים פתוחים במעלה הנחל. 

שלב נוסף, שמקודם על ידי רשות המים ביחד עם רשות נחל הירקון, הוא הסטת מי הקולחים מהירקון, והזרמת מים שפירים במקומם. רשות נחל הירקון הקימה צוות היגוי בהשתתפות נציגים מרשות המים, מקורות, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים ואנשי תכנון, ומלווה את התקדמות תהליך הוצאת הקולחים.

במסגרת התהליך תוגדל הזרמת המים השפירים מקידוחים מקומיים מ-14-15 מלמ"ק (מיליון מטר מעוקב) לשנה ל-22 מלמ"ק לשנה. "למעלה משני עשורים אנחנו פועלים לשיקום נחל הירקון. איכות המים הזורמת בנחל טובה, אפשר לשוט בביטחון בנחל ולאורכו הוקמו פינות חמד לתיירות ולפנאי, נסללו שבילי אופניים והוצבו מתקני ספורט, בילוי ונופש.

גם תושבי השכונות הסמוכות לנחל הירקון נהנים מאיכות חיים גבוהה יותר", ציין ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי – "המשך התכנית להפיכת הנחל לנקי, שכוללת המרת מי הקולחים במים שפירים וקביעת ההגנות מפני זיהומים עתידיים, הוא הזדמנות היסטורית לקדם ולשמור על מי הנחל, ואף לשפר את איכותם, ובכך להמשיך בהפיכת הירקון למקום של איכות חיים, קהילה וסביבה, ובעתיד הלא רחוק אפילו למקום לרחוץ בו לכל אורכו".

נחל הירקון מחולק כיום לשלושה מקטעים בהיבט של איכות המים, הירקון העליון, שתחילתו במקורות הירקון באזור גן לאומי ירקון ובריכת הנופרים, ליד ראש העין, לשם מוזרמים מים שפירים (באיכות מי שתיה) מקידוחי מקורות בכמות של כ- 15 מיליון מ"ק בשנה. 

הירקון העליון, בו זורמים מים שפירים בלבד מסתיים באזור הוד השרון, במפגש הנחלים של הירקון עם נחל קנה. מנקודה זו, מתחיל הירקון התיכון ובו נמהלים המים השפירים יחד עם מי קולחים (באיכות מעולה) וזורמים עד לאתר שבע טחנות בתל אביב. 

בירקון התיכון, שהינו המקטע העיקרי העובר באזור האורבני, זורמים כאמור מי קולחים באיכות מעולה, משמעות הדבר שניתן לקיים שייט על הירקון, ניתן לבוא במגע אקראי עם המים, אך המים מסוכנים למגע רציף כמו רחצה, וכמובן אינם ראויים לשתייה. 

הירקון התחתון, או הירקון המלוח הינו המקטע שבין סכר שבע טחנות ועד המוצא לים. במקטע זה זורם תמהיל של מי המקטע התיכון ומי הים. במקביל לעבודת רשות המים, אישרה רשות נחל הירקון תכנית אב לירקון אשר קובעת את המנגנונים הדרושים להבטחת רציפות הזרמת המים לירקון בהתאם לצרכי הנחל.