חברים ותושבים בשלושה קיבוצים מחבל אשכול, שנאלצו להתפנות ביחד עם שאר תושבי המועצה בשבעה באוקטובר מוצאים עצמם במלכוד. מצד אחד – אין רשות פעילה שבה ניתנים שירותים כמו מערכות חינוך, חוסן ואחרות. מצד שני הישובים מרוחקים מעל שבעה קילומטרים מהרצועה, כך שכל מעטפת הסיוע נמנעת מהם. מנכ"ל משרד ראש הממשלה הבטיח לפתור את הסוגיה אבל בינתיים נאלצים התושבים שפונו לממן את חייהם בעצמם למעט השהות בדיור חלופי שאותה מממנת מקופתה – המועצה האזורית אשכול. 

מגננות סביב כבישי עוטף עזה? התושבים זועמים: "כל מכשול ניתן לעבור"
"אני לא מתכוון לעזוב, נולדתי וגדלתי פה": תושבי העוטף שהחליטו להישאר

התושבים והחברים בקיבוצים גבולות צאלים ואורים מחבל אשכול נאלצו להתפנות בשבעה באוקטובר כשהחלה המלחמה. קיבוצים אלו מקבלים את כלל השירותים החיוניים מהרשות, ביניהם למשל שילוב הילדים במערכת החינוך הענפה, שבה לימודים, חוגים, תרבות, חוסן ואחרים. כל אלו הפסיקו לפעול לאחר השבת השחורה ויושבתו ככל הנראה תקופה ארוכה. נוצר מצב לפיו התושבים בשלושת הקיבוצים אינם יכולים לשוב למועצה בשל השבתת כלל השירותים האלה, אך אינם יכולים לקבל מעטפת סיוע כלכלי וחיוני אחר משום שהם מרוחקים מקו הגבול יותר משבעה קילומטרים.

ליאורה סלע, חברת קיבוץ צאלים התמנתה לרכז את הטיפול בקשירת כל החוטים כדי להביא לכך שגם תושבי שלושה קיבוצים אלו יקבלו את הסיוע החיוני כל כך להמשך חייהם: "מדובר במועצה שבה שלושים ושתיים ישובים עם מרכז חיים אחד והילדים לומדים במרכז אחד שבו כלל שירותי החינוך, בהם בתי ספר תיכוניים ויסודיים, אולמות ספורט, מרכזי תרבות, חוסן ורווחה, למעשה שם כל מרכז החיים", היא הסבירה, "כולנו חווינו את הפחד, האימה, השבר והזוועות של השביעי באוקטובר. לא כולם באותה עוצמה, אבל כולנו חווינו את הזוועה וחווים יום יום את האובדן של  יקירים רבים שלנו ואת העובדה שרבים מהתושבים נחטפו לעזה".

סלע הטיחה ביקורת קשה בממשלה על הטיפול במחדל שלושת הקיבוצים: "לצערי הרב, שלושת הקיבוצים האלה מבחינת הממשלה, לא קיימים", היא זעמה, "לא כחלק מאשכול ולא כחלק מיישובי העוטף. את השהות שלנו במלונות משלמת המועצה, בניגוד לשאר המפונים שאת השהות שלהם במקומות מרוחקים מממנת המדינה, שלמעשה פינתה אותנו. את כולנו".

חברי גבולות, אורים וצאלים אינם יכולים לשוב לבתיהם משום שהמערכות והרשויות אינן פועלות. את המענקים וההטבות הם אינם מקבלים, מדובר צריך לציין בהטבות כמו כרטיסי נסיעה וטיסות, מענקי חזרה לעבודה וכדומה: "יש משפחות שחיות באילת והן צריכות לממן את נסיעותיהן למרכז לצרכים חיונים, גם חיילים שהם בני הקיבוצים האלה, אינם זכאים למענקים. זאת אפליה קשה, בעוד חודשיים גם מימון השהות במגורים זמניים יפסק ואז בכלל לא יהיה לנו לאן לחזור", היא הדגישה. 

ממשרדו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "המנכ"ל יוסי שלי מקדם בימים אלו עבודת מטה בין משרדית הבוחנת את אזורי השיקום והפיתוח בדרום בראייה מתכללת ומבוססת נתונים. בין היתר את המענים הנדרשים לאותם יישובים שבהם לא מתקיימים השיקולים הביטחוניים ושיקולי המדיניות בכלל האזור אך הם חלק מהמרקם החברתי של רשויות. עוד נציין כי מנהלת תקומה הקצתה מיליוני שקלים לצורך מתן מענים הנגזרים מהמלחמה. תושבי שלושת הקיבוצים האלה ממתינים בינתיים עם ארנקים פתוחים וריקים כדי לקבל את המענקים וההטבות המובטחים".