תכנית מערכת הביטחון ליצור מגננות סביב כבישי עוטף עזה מעוררת תרעומת ביישובים: "ראינו שכל מכשול ניתן לעבור" הסביר אורי אוטין, חקלאי ואיש ביטחון במערב הנגב, "יש בעיה וצריך לטפל בה בכך שנעבור להתקפה. אחרי שיחות עם תושבים שחוו את הנורא מכל הבנתי שכל מה שהוא הגנה, מייצר אתגר לצד השני ומתי שהו יעברו אותו. כדי להבטיח שזה לא יקרה צריך לגרום לכך שזה לא יקרה, כלומר למנוע אפשרות של פיתוח מערכות התקפיות ונשק אצל האויב מעבר לגבול".

ליברמן הטיל פצצה: ישראל תחזור ל"רצועת הביטחון" בלבנון?
שאלות ותשובות: מהו וריאנט הקורונה החדש בישראל? והאם החיסון עמיד?

רכז ביטחון באחת המועצות חיזק את הדברים: "הבטיחו לנו ביטחון. ממ"דים, מיגוניות ואמצעים אחרים הם לא ביטחון. יש עצים. המרחבים המוגנים צריכים להיות תוספת לבתים, אבל לא שמישים כפתרון הגנתי מפני אויב שמעבר לגבול".

"כל מגננה היא טעות" הסביר אחד החקלאים, "היום הכביש מוגן, מחר יעבור טיל את המיגון, את המכשול, את הגדר, שום דבר לא מגן לאורך זמן. זה צריך להיפסק בכך שאין איום, לא בכך שיש הגנה מפני איום".

בנימין נתניהו בסיור בעוטף עזה. באדיבות עלה לשרת /לע"מ (צילום :עלה לשרת /לע"מ)

ראש עיריית שדרות בעבר אלי מויאל ז"ל אמר עוד בהיותו ראש עיר כי זו טעות למגן את שדרות: "זה יפחית את המאמץ לשמור באופן פעיל ויעודד את האויבים שלנו לפתח עוד ועוד נשק שיחדור את ההגנות האלה".

מערכות ההגנה אמורות לתת מענה ראשוני והסדר נגד טילים שעלולים להיות משוגרים לעבר כביש 232 שחלקו עובר סמוך לגבול עם הרצועה וחשוף לאיום. נשק זה פגע בעבר בכלי רכב בעוטף עזה והביא להרג נהגים ונוסעים.