"ידיד נפש" הוא פרויקט התנדבותי במודיעין שמחבר בשבתות בין בני נוער לבין ילדים עם צרכים מיוחדים - כשמדי שבוע נפגשים זוג מתנדבים וילד עם צרכים מיוחדים אצלו בבית או בשכונה למפגש חברתי. הפרויקט מקבל בימים אלה של מלחמה משמעות מיוחדת.

"למען היושבים בציון": עצרת תפילה וזעקה המונית בכותל המערבי | שידור חי
"שומרים על מורל גבוה": הצצה למרכז הרפואי בו משתקמים פצועי המלחמה

המיזם הוקם לפני כחמש שנים על ידי גולדי דייוויס, אז נערה בת 17 תושבת העיר. כחמש שנים אחרי, הפרויקט מתרחב וכבר עובד בשלוש שכונות בעיר מתוך מטרה להתפרש ולהתרחב לשכונות בכל רחבי הארץ.

"הפרויקט משתמש בקבוצת וואטסאפ משותפת של מאות בני נוער בעיר שמשבצים את עצמם על פי לוחות הזמנים שמתאפשרים להם, כאשר הם מחויבים להתנדבות של לפחות אחת בחודש - ובכך הם מאפשרים למשפחות שעה של פניות לשאר בני המשפחה", מסבירה גולדי, "המתנדבים שמגיעים משכבות ח'־י"ב נמצאים בימי שגרה בלו"ז צפוף ולוחץ של מבחנים, חוגים ועבודה וכדי שהם יוכלו להחזיק את ההתנדבות לאורך זמן ולא להישחק אנחנו מאפשרים להם להתנדב אחת לחודש - מה שמגדיל אצלם את המחויבות להתנדב לאורך שנה ויותר, מבלי להירתע מהצורך לשריין יום קבוע בשבוע.

"מתברר שהמתכונת הזו מוכיחה את כוחה, בתחילת הפרויקט לפני חמש שנים היה רק ילד אחד ומספר קטן של מתנדבים ומתנדבות, וכיום יש לנו כבר למעלה מ־20 ילדים קבועים, 100 מתנדבים ושתי רכזות", היא מציינת בחיוך.

יו"ר ארגון רבני ברקאי, הרב דוד פיין, שהצטרף למיזם ותומך בו, מוסיף: "אנחנו מאמינים בצורך של קהילה לדעת לתמוך ולהכיל בתוכה את כלל התושבים בקהילה ולהדגיש בפני החברים והחברות ערכים של סולידריות חברתית, ראיית האחר וכמובן מתן מענה ותמיכה לאותן חוליות חלשות בקהילה. במקרה הזה 'ידיד נפש' חופפים לחלוטין לערכים של ברקאי".

בהקשר ישיר לימי המלחמה, שנכנסה לחודש הרביעי שלה השבוע, מספרת גולדי: "אחד האתגרים שאיתם מתמודדים המדריכים בימים אלה הוא המצב הביטחוני, שמשפיע באופן ישיר על הילדים הצעירים. התקופה הזו מאוד מורכבת לילדים עם צרכים מיוחדים, שחלקם עברו מאז תחילת המלחמה רגרסיה רגשית משמעותית, פחד ובעיקר חוסר ודאות והבנה לנוכח המצב".

היא מוסיפה: "הילדים שומעים את ההורים מדברים בבית, רואים את מה שמשודר בטלוויזיה ולא תמיד יודעים ויכולים לבטא את עצמם, ולחלקם זה מאוד טראומטי. לכן המפגש הקבוע עם בני הנוער המתנדבים מאוד מעצים אותם. ההורים מספרים שהילדים מחכים למפגש המשותף כל השבוע, שלעתים הוא הביקור היחיד שיש להם בשבת, ואם המפגש מתבטל בגלל סיבה כזו או אחרת - זה יכול להרוס להם את השבוע, ולכן אנחנו חייבים לגייס כמה שיותר מתנדבים".