עובדי רווחה רבים במרכזי הפינוי של האזרחים העקורים במלחמה מספרים על מצב נפשי וחברתי לא פשוט שרבים מבני הנוער המפונים מתמודדים איתו, לצד סכנות האורבות להם ומצבי סיכון המתפתחים כתוצאה מחוסר מעש והיעדר מסגרת חינוכית, משפחתית וקהילתית רציפה ומתפקדת, כגון התמכרויות ואפילו פגיעות מיניות.

יותר זמן בלי חשמל, המתנה ארוכה לנציג במוקד | דוח המבקר על חברת החשמל
סכנת הסייבר: נשקף סיכון ממשי לגופי תשתיות מדינה קריטיות | דוח מבקר המדינה

"גם בימי שגרה המודעות לפגיעות מיניות נמוכה יחסית וזה נושא שלא אוהבים לדבר עליו. אבל במצבי חירום, כשגרים במוקדי פינוי, הסיכון גדול", מסביר עידו זולטי, מנהל אגף הרווחה בעיריית שדרות, אשר בשיתוף מכון באר אמונה של תנועת אמונה יצא במסע הסברה מקיף בנושא ברחבי בתי המלון שבהם שוהים בני הנוער תושבי העיר.

עידו מספר: "בעזרת המכון, המתמחה בבנייה ויישום של מענים קהילתיים בנושאי מיניות ומוגנות, נבנה מענה קהילתי־מערכתי מקיף. מענה שמהווה כתובת לכלל תושבי שדרות המפונים מבתיהם בנושא מוגנות מינית. המיזם מופעל על ידי עובדי הרווחה בעירייה ועל ידי הצוות המקצועי של מכון באר אמונה בריכוזה של יונינה רובינשטיין".

מנהל אגף הרווחה בשדרות עידו זולטי (צילום: באדיבות המצולם)
מנהל אגף הרווחה בשדרות עידו זולטי (צילום: באדיבות המצולם)


קרן רועי, מדריכה וראש צוות באגף הרווחה בעיריית שדרות, מספרת: "מעבודת השטח של העובדים הסוציאליים במלונות עלו התמודדויות שונות של חוסר השגחה מספקת על הילדים ודיווחים שונים של שוטטות. בחרנו להסתכל על המציאות המורכבת והלא נורמטיבית של משפחות בתוך מלונות לאורך זמן במצב ייחודי שמצריך מענה אחר ולא כמו בשגרה. לכן היה חשוב לנו לבנות מערך שמסייע להורים וליצור מניעה בתוך המלונות לא רק כתגובתיות לדיווחים ולמצבי הסיכון. המערך כולל העלאת מודעות ובניית מענים מותאמים לתקופה הזו".

תמי סמט, מנהלת מכון באר אמונה, מוסיפה: "אין סיפוק גדול יותר מלראות את הצמא של הנוער שסוף־סוף מדברים איתם על זה. כולנו תקווה שפרויקט משמעותי זה ימנע את מקרי הפגיעה הבאים".

המסגרות, הגבולות והכללים משתנים ולא שומרים עלינו כבימי שגרה, ועובדי הרווחה של שדרות נקלים בשאלות רבות מצד בני הנוער המפונים, כגון: האם הלובי במלון הוא ה"סלון של הבית" או מרחב ציבורי, האם אפשר לסמוך על עובד המלון שמציע להכיר לי את העיר, מי באמת הקובע במלון, כי ההורים לא באמת פנויים, ועוד. "שאלות אלו ורבות נוספות מלוות את החיים במוקדי הפינוי. הנורות האדומות הרגילות לא פועלות. האינטואיציות ההוריות והחינוכיות מתבלבלות בקלות", אומר עידו. הפרויקט פועל כעת ביותר מ־30 בתי מלון ברחבי הארץ שבהם שוהים תושבי שדרות המפונים.