דוח דמוגרפי ראשון מסוגו של הוועידה לתביעות חומריות יהודיות נגד גרמניה (ועידת התביעות), המתפרסם הבוקר לקראת יום השואה הבינלאומי שיצוין בשבת הקרובה, מציג ממצאים על ניצולי השואה החיים היום. בעולם כולו נותרו רק כ־245 אלף שורדי שואה יהודים, החיים ביותר מ־90 מדינות.

כמה לוחמים נשארו לחמאס? התמונה המלאה ברצועת עזה
צבי יחזקאלי מסביר: מדוע היוזמה של ביידן נידונה לכישלון? | צפו

מרבית שורדי השואה הן נשים (61%), ו־39% הם גברים. קרוב למחצית (כ־49%) מכלל שורדי השואה מתגוררים בישראל. 18% מתגוררים במערב אירופה ו־18% מתגוררים בצפון אמריקה, כאשר 16% מכלל השורדים ברחבי העולם מתגוררים בארה"ב.

כ־12% מתגוררים במדינות ברית המועצות לשעבר. הגיל החציוני של שורדי השואה עומד על 86. טווח הגילים של שורדי השואה החיים היום נע בין 77 למעל 100, כלומר ילידי השנתונים 1910־1946.

מרבית שורדי השואה (95%) הם "ילדים שורדי שואה" – ילידי השנים 1928־1946. 20% משורדי השואה היהודים בני למעלה מ־90, שלב בחיים המאופיין בצורך מוגבר בטיפול ובשירותים.

סגן אלוף סער, מפקד גדוד דוכיפת (צילום :דובר צה"ל)

מאז הקמתה ב־1951, פעילותה של ועידת התביעות מוקדשת להבטחת מידה של צדק עבור שורדי השואה. כתוצאה מהמשא ומתן המתמשך עם ממשלת גרמניה, ועידת התביעות מממנת ומנהלת תוכניות פיצויים שהגיעו לסך כולל (נכון ל־2023) של כ־90 מיליארד דולר, הכוללות תשלומים ישירים לשורדי שואה ומענקים ליותר מ־300 ארגונים סוציאליים ברחבי העולם.

כך מבטיחה ועידת התביעות לשורדי השואה שירותי בריאות ורווחה קריטיים כמו טיפול ביתי, מזון, תרופות, תחבורה ושירותים קהילתיים. קרוב ל־40% משורדי השואה מקבלים תשלומים חודשיים באמצעות תוכניות ועידת התביעות, בהתאם להסכם עם ממשלת גרמניה, בעוד ששאר האוכלוסייה זכאית לתשלומים חד־פעמיים או שנתיים.

כ־40% משורדי השואה מקבלים או קיבלו בשנה האחרונה שירותי רווחה סוציאליים הניתנים על ידי למעלה מ־300 גופים המקבלים מענקים מוועידת התביעות.

מרים גרייבר מירושלים עברה את השואה כתינוקת וכילדה קטנה ומספרת: "כשעלינו לישראל בדיוק ביום העצמאות הראשון, אמי הורתה לנו שאסור לדבר על מה שהיה קודם לכן, ורק בגיל מבוגר, עשורים אחר כך, הרשיתי לעצמי לזכור ולהזכיר את זוועות השואה.

בימים אלה, אנחנו חייבים להעביר את זיכרון השואה מדור לדור, במיוחד כשהאנטישמיות שאנחנו רואים מאז 7 באוקטובר היא בדיוק אותה האנטישמיות שהייתה אז. שורדי השואה מנסים להעביר לדורות הבאים לא רק את מה שקרה בשואה אלא את חשיבות ישראל, מאחר שאין לנו ארץ אחרת".

גרג שניידר, סגן נשיא ועידת התביעות, אמר: "הנתונים מאלצים אותנו לקבל את המציאות, שאיבדנו את רוב השורדים". רעיה בנניקסה היא בתה של רוז גירון, שורדת השואה המבוגרת ביותר החיה כיום, המתגוררת בגרמניה: "אמי, שהיום היא בת 112, היא דוגמה נפלאה לכוחם של שורדי השואה לנוכח הזוועות ולחיים החדשים שהם בנו לאחר אותן זוועות.

עם הירידה במספר שורדי השואה, לצד העלייה באנטישמיות בעולם, עלינו לפעול בכל העולם לטובת העברת הידע על ההיסטוריה הקולקטיבית שלנו, על מנת שזוועות השואה לא יחזרו".