מבין 21 לוחמי צה"ל שנפלו באסון קריסת הבניינים במרכז רצועת עזה היו גם אבות, כמו חלק גדול מלוחמי המילואים הרבים שנפלו עד כה במלחמה.

"משפיעים על מאמצי התיווך": הדובר הקטארי חשף את מנופי הלחץ של ישראל על חמאס
משפחתה של עולה מהולנד שהתגייסה לצה"ל ונפטרה מזיהום – תרמה את איבריה

רס"ל אחמד אבו לטיף היה אב לתינוקת בת שנה, רס"ם רפאל אליאס מושיוף הותיר תינוק - גם הוא בן שנה. רס"ל יובל לופס הניח שלוש יתומות בנות שבעה חודשים עד 3, רס"ר אלקנה ויזל הותיר ארבעה ילדים. רס"ם סרגיי גונטמכר היה אב לשניים, בני 6 ו־3, רס"ם דניאל קאסאו זגייה היה אב לשניים, בן 5 ובת 3, רס"ם ברק חיים בן ואליד היה אב לילדה בת 4.

כך, ברגע מר אחד במלחמת עזה, הצטרפו בעל כורחם לפחות 14 ילדים למשפחת יתומי צה"ל. הראשונים שמגיעים למשפחות השכולות הטריות הם אנשי אגף המשפחות במשרד הביטחון, שמאז פרוץ המלחמה תגבר את כוח האדם שלו בעשרות אנשי טיפול ומקצוע, כדי להגיע לכל בת ובן זוג וילד, הורים ואחים, שהותירו מאחוריהם 556 חללי צה"ל במלחמה עד כה.

"העבודה שהם עושים בתמיכה מקצועית למשפחות היא נהדרת. אבל את החיבוק, מקבלים היתומים והאלמנות הטריים מאיתנו, שותפי הגורל שלהם", אומרת תמי שלח, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, שפועל מסביב לשעון מאז פרוץ המלחמה ומאמץ את מאות המשפחות השכולות החדשות.

תמי היא אלמנתו של סא"ל אודי שלח, מפקד טייסת קרב שנפל במלחמת יום הכיפורים וכבר 50 שנים נושאת את הכאב: "הילדים שלנו היו אז קטנים והכירו את אבא מהסיפורים והתמונות, כשהמשיכו את דרכו בחיל האוויר זאת הייתה סגירת מעגל. ההתמודדות של המשפחות השכולות היא כזאת שרק אנחנו בתוך משפחת השכול יכולים להבין, ולכן כשאני מגיעה לאלמנות הטריות והצעירות אני מבקשת מכל הנוכחים לשבת עם האלמנה לבד, כי כולם בטוחים שהם יודעים מה היא צריכה, אבל זר לא יבין את האובדן והכאב כמו מי שחווה אותו.

"יש לארגון שלנו מספיק מתנדבים, בהם אנשי טיפול רבים, כדי להגיע לכל המשפחות השכולות הטריות אבל אני משתדלת להגיע בעצמי לכולן, יוצאת ובוכה קצת כי זה מחזיר גם אותנו לכאב שלנו", היא אומרת.

468 יתומי צה"ל וכוחות הביטחון עד גיל 18 נוספו למשפחת השכול מאז השבת השחורה - 143 ילדים רק מתחילת התמרון היבשתי ברצועת עזה. שלח מספרת ל"מעריב" שאנשי הארגון נותנים למשפחה הטרייה שהקים הנופל, אם הספיק להינשא או להקים משפחה, לעבור את השבעה - ורק אז יוצרים עמם קשר.

הצהרת הרצי הלוי בנוגע לאסון בעזה בו נפלו 21 לוחמים. צילום: דובר צה"ל

לארגון אלמנות ויתומי צה"ל יש מחלקה לילדים ונוער, שיוצרת קשר עם האמהות אחרי שתמי מבקרת אותן ומכירים לילדים את הפעילות של מחנות "עוצמה" - שמפעיל הארגון עבור היתומים מתחת לגיל 18 ארבע פעמים בשנה.

היתומים מחולקים לקבוצות קבועות ועוברים פעילויות יחד עם מדריכים, שחלקם הגדול הם יתומי צה"ל, בוגרים בעצמם, המלווים את היתומים גם בשאר ימות השנה כ'אחים גדולים'.

שלח מספרת על מעגלי אבל חדשים שנפתחו במלחמה: "יש לנו אלמנות צה"ל שהן כבר סבתות שאיבדו נכדים במלחמה הזאת, יש לנו יתומי צה"ל מבוגרים שאיבדו את ילדיהם הלוחמים". היא מדגישה גם את ההפרדה שעושים בארגון בין האלמנות שהן אמהות, לאלה שעדיין לא ילדו ולאלה ההריוניות עם הילד הראשון שלהן ושל בן הזוג שנפל.