ערוץ א-שרק הסעודי דיווח היום (שלישי) כי שליחו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן למזרח התיכון, ברט מקגורק, נפגש עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ודן עימו ביוזמות לעסקת חטופים שהציעו גורמים שונים, וכן בדרכים להכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה בקצב מהיר יותר. הבית הלבן אישר כי אחת המטרות של השיחות של מקגורק באזור היא לנסות להגיע להסדר לשחרור החטופים משבי חמאס.

"אל תדחקו את הפלסטינים מאדמתם": שר החוץ הרוסי במתקפה על ישראל
דה-סנטיס קלט שהמכשול שעומד בפניו הוא שאין נגדו אף לא כתב אישום אחד | שלמה שמיר

דובר משרד החוץ הקטארי, מאג'ד אל-אנסארי, אמר במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום כי "קטאר הייתה ועודנה מאמינה שסיום המתיחות באזור קשור לסיום המלחמה בעזה. בשיתוף פעולה עם צרפת הבאנו לעזה כ-11 טונות של סיוע רפואי, כולל תרופות לעצירים ישראלים. מאמצי הגישור נמשכים בעזה, וחלק ניכר מהמידע שפורסם הוא שקרי".

עוד אמר אל-אנסארי, כי "הדגשנו שוב ושוב שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם מחלוקות עם איראן היא באמצעות דיאלוג. אנו מדגישים כי חייבת להיות דחיפה אמיתית לתהליך שלום שהנושא הפלסטיני נמצא בבסיסו. אנו תומכים בכל המאמצים האזוריים שמטרתם להפחית את ההסלמה בים האדום".

"ההסלמה המתרחשת בעזה משפיעה על מאמצי התיווך לסיום המשבר. אנחנו מנהלים משא ומתן ודיונים רציניים בין שני הצדדים של המשבר בעזה, אבל המצב שם משתנה. שיבוש התקשורת בתוך עזה ואי מתן סיוע לרצועה משפיעים על מאמצי התיווך. המשך המלחמה ברצועת עזה רק יביא לעוד אבדות. האתגרים גדולים לפתור את המשבר בעזה, במיוחד עם הסלמה של המלחמה שם. הסיוע נכנס לעזה רק בצורה מוגבלת ביותר, וברצועה פועל כיום רק בית חולים אחד", ציין הדובר.

לסיום הוסיף: "אנו מחדשים את קריאתנו לקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל לפתוח את המעברים לצורך סיוע מספק לכניסה לעזה. אנחנו ממשיכים להוקיע את הפגיעה המכוונת בבתי החולים והצוות הרפואי שלהם ברצועת עזה. אישרנו את דחייתנו את העקירה הכפויה של תושבי רצועת עזה בכל המגעים שלנו עם הגורמים השונים".

תושבי עזה בוזזים משאיות סיוע. קרדיט: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27א (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בשבוע שעבר אמר ראש המל"ל לשעבר גיורא איילנד בראיון נרחב ותקיף למוסף "מעריב", כי "ישראל צריכה להגיד לאמריקאים שאנחנו מפסיקים את שרשרת האספקה לרצועה. לא כדי להרעיב את התושבים בעזה, אלא כמנוף להציל את החטופים שלנו. גם זה עניין הומניטרי".

לדברי איילנד, ראש הממשלה בנימין נתניהו טועה באופן שבו הוא מנהל את המגעים בסוגיית החטופים – בעיקר בכל הקשור להתנהלות מול הדרישות שמעלה הממשל האמריקאי האוהד של ג'ו ביידן. "הנקודה העיקרית במלחמה היא הנרטיב, הסיפור, שאם אתה טועה בו, אתה כבר לא יכול לתקן", אמר איילנד. "לצערי ישראל מתנהגת לאורו של נרטיב שגוי ביחס לעזה. יש ברצועה ארגון נורא ואיום, חמאס, ואנחנו נלחמים נגדו, והאמירה הזו חוזרת 17 פעמים ביום עד כמה שחמאס רעים וכמה צריך להכות בהם וכמה יש שני מיליון עזתים שנקלעו שלא בטובתם למערכה ולכן אין לנו שום דבר נגדם וצריך לספק להם מזון ודלק וסיוע הומניטרי. אבל אין דבר רחוק יותר מהמציאות מאשר התיאור הכוזב הזה".