ערכה דו־לשונית בעברית ובערבית, לתרגול סימולציות של תרחישי מקרים שונים בין אנשי חינוך להורים לילדים אוטיסטים - פותחה על ידי צוות של שלוש מרצות מהמרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט והושקה לאחרונה.

במענה לניתוק ולצורך במפגש חברתי: מיזם עבור כבדי שמיעה שפונו מבתיהם

ההחלטה על פיתוח הערכה נובעת משילוב של כמה גורמים. האחד: גידול במספרם של הילדים על הרצף האוטיסטי, שעומד כיום על יחס של 1:54. השני: עלייה במספרם של התלמידים על הרצף האוטיסטי המשולבים במסגרות החינוך הרגיל במסגרת חוק חינוך מיוחד. והשלישי: תרומתן של סימולציות להכשרת המורים.

במסגרת הערכה פותח תרחיש של שיחה בין מורה להורים של תלמיד על הרצף האוטיסטי המשולב בכיתה רגילה.התנהגותו החריגה של הבן הפריעה לחלק מהורי הכיתה, שביקשו שהתלמיד ייצא לחדר שקט או שיעבור לכיתה אחרת המותאמת לצרכיו. הסימולציה, שנמשכת חמש־שבע דקות, מהווה בסיס לדיונים בכיתה על סוגיות חינוכיות כגון הוראה מכילה, מעורבות הורים, אפיונים רגשיים והתנהגותיים של תלמיד עם אוטיזם, וכן העצמה ופיתוח זהותו של המורה כמוביל הקשר עם הורי התלמיד.

מפתחות הערכה הן ד"ר אורלי הבל, מרצה בכירה בתוכניות לתואר ראשון ושני בחינוך מיוחד, ניקולה ורדי זר, מרצה ומדריכה בתוכנית לתואר ראשון בחינוך מיוחד, וד"ר רחלי פלד, מרצה ומדריכה בתוכנית לתואר ראשון בחינוך מיוחד וראש היחידה לכניסה להוראה בקמפוס לוינסקי.

הן מדגישות: "מחקרים הוכיחו כי השתתפות בסימולציות תורמת להתמודדות עם דילמות חינוכיות, מכינה טוב יותר את הסטודנטים להוראה להתמודדות עם עבודת צוות ועם דילמות חינוכיות, ומאפשרת מרחב בטוח לטעויות, תוך קבלת משוב מקצועי".

ד"ר ענת כורם, ראש "מהות – מרכז מחקר ארצי ליחסים שבין צוותי חינוך להורים" במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, מוסיפה: "בכוונתנו לשלב את הערכה בתוכניות ההכשרה של החינוך הרגיל והחינוך המיוחד ולמורים חדשים".