כל המציל ציפור אחת, כאילו הציל עולם ומלואו: קרן קיימת לישראל הקימה חמ"ל מיוחד למאבק בשפעת העופות יחד עם משרדי הממשלה הרלוונטיים בכדי למנוע את התפרצות הנגיף ולהציל את חייהם של בעלי הכנף. נגיף שפעת העופות נפוץ בעולם שנים רבות. בחורף 2021-22 התפרץ בכל העולם וקטל מיליוני ציפורי בר, בעיקר עופות מים מתלהקים כמו: שקנאים, חופמאים, שחפים, קורמורנים ועוד. באותו חורף נפגעה גם אוכלוסיית העגורים באגמון החולה, ואלפי עגורים מתו כתוצאה מכך. 

מציאות עצובה: בעלי חיים ימיים מוגנים ממשיכים להילכד בפסולת דיג
לראשונה: "מוזיאון למלחמות ישראל" יוקם בפתח תקווה

במהלך סתיו-חורף 2023-24 נמצא הנגיף במספר לולים של תרנגולי הודו במרכז הארץ וכן במספר שחפים באזור. בימים האחרונים נמצא עגור חיובי לשפעת העופות מזן H5N1 באזור להבות הבשן, צפונית לאגמון החולה.

מאז התפרצות שפעת העופות באגמון בחורף 2021-22, מתקיים ניטור קבוע ובדיקת בעלי כנף פגועים או מתים שנמצאו באזור אגמון החולה. הבדיקה והניטור נמשכים בימים אלה ביתר שאת, במיוחד לאור שינוי מזג האוויר והימצאות הנגיף בישראל ובקרבת האגמון. הצוות המקצועי של קק"ל באגמון החולה נמצא בקשר רציף עם כל הגורמים המקצועיים ועובד איתם בשיתוף פעולה.

אגמון החולה אמנם סגור למבקרים בשל המצב הביטחוני, אך קיימת בו תנועה של חקלאים וצבא. בעקבות החשש, נסגרו כל השערים המובילים לשטחי האגמון, והכניסה אליו תהיה מבוקרת, וכל רכב שייכנס ו/או ייצא יעבור חיטוי כדי למנוע הכנסה או הוצאה של הנגיף. 

העופות באגמון החולה קק״ל (צילום: עינבר שלומית רובין, קק''ל)
העופות באגמון החולה קק״ל (צילום: עינבר שלומית רובין, קק''ל)

מכיוון שאזור המחייה המועדף של הנגיף הינו מים בטמפרטורה נמוכה, בקק"ל דואגים שתהיה זרימה והחלפת מים רציפה ואינטנסיבית באגמון וסביבותיו. פיזור המזון לעגורים הינו חלק מ'פרויקט העגורים' שמטרתו לשמור על השדות החקלאיים מנזקיהם. ההאכלה מתבצעת ע"י החקלאים ובהיתר של רט"ג. 

אפי נעים, מנהל אזור עמק החולה בקק"ל ומתכלל החמ״ל: "קק"ל מחויבת לבריאות המטיילים והעופות החיים באגמון. המחויבות שלנו לעמק החולה ולמערכת האקולוגית הייחודית היא אבסולוטית. אנו מיישמים צעדים נוקשים בכדי למנוע ככל הניתן את התפרצות שפעת העופות באגמון ולהגן לא רק על הלהקות השונות של העופות הבאות לבקר בו, אלא גם על האיזון העדין של הטבע באזור חיוני זה. נמשיך לעבוד מסביב לשעון למען הבטחת שלומם ורווחתם של חיות הבר והאדם כאחד".