לפני כ-3 חודשים וחצי, תושבי קיבוץ מצובה, הממוקם כשני ק״מ מגבול ישראל-לבנון בגזרה המערבית, נאלצו תחת איומי חיזבאללה להתפנות מבתיהם. מאז, המצב הביטחוני המתוח בגבול הצפון רק הלך והסלים, ועדיין לא נמצא הפתרון המדיני או הצבאי להרחקת חיזבאללה מדרום לבנון שיהיה זה שיוביל בין היתר להחזרת עשרות אלפי תושבי גבול הצפון לבתיהם. כאמור, ההערכות הן שתושבי קו העימות יאלצו להישאר מפונים מיישוביהם לפחות עד סוף השנה הנוכחית. 

"מודאגים שדמם יישפך לשווא": ראשי הרשויות בצפון מתריעים מדילול כוחות
האיום החריג של ראש מועצת מטולה על קבינט המלחמה

כידוע, מתווה תוכנית הפינוי יצא לדרך כשבוע בלבד לאחר אירועי הטבח בעוטף עזה ב-7 באוקטובר, מחשש שתיפתח הרעה גם מצפון. המתווה גובש ויושם על ידי רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון וצה"ל שהובילו את הפעלת תוכנית הפינוי לתושבי יישובי הצפון, שגרים במרחק של עד 5 ק"מ מגבול לבנון למלונות, בתי הארחה ואכסניות בסבסוד המדינה. כמו כן, יש לציין שבתי האירוח השונים מקבלים תמורה כספית מהמדינה על אכלוס התושבים המפונים. כפי שנאמר, קיבוץ מצובה הוא אחד מהיישובים שפונו על פי המתווה למלון ״אחוזת יערות הכרמל״ של רשת ״ישרוטל״, הממוקם בקיבוץ בית אורן במועצה אזורית חוף הכרמל.
 
חברי הקיבוץ, כמו רבים מיתר המפונים המפוזרים בכל חלקי הארץ, מתמודדים לאורך תקופת המלחמה עם קשיים כלכליים, חברתיים, פיזיים או נפשיים, אך מעידים שאחדות הקהילה של הקיבוץ יחד במלון עוזרת להם להפוך את המצב לקצת יותר נסבל. ב-3 חודשים וחצי שהם מתגוררים ב״יערות הכרמל״ - תושבי מצובה הספיקו להתחיל לעבוד במשרות חדשות באזור, לרשום את ילדיהם למסגרות החינוך בחיפה והסביבה - ולהתחיל להתאקלם למציאות החדשה שנכפתה עליהם בבית האלטרנטיבי והזמני שלהם במלון. 

אלא שאמש (שני), באופן מפתיע ביותר - בישיבה סוערת שנערכה בין אנשי הועד המקומי של הקיבוץ לוועד המלון - נמסר מטעם רשת ״ישרוטל״ שהמפונים אינם יכולים עוד להמשיך לשהות בו אלא מחויבים להתפנות ממנו עד סוף החודש. מי שלקחו, בין היתר, את ההחלטה החריגה באופן קשה במיוחד הם הנערים והנערות בני הקיבוץ, ששרויים בתחושה עמוקה של חוסר יציבות מתמשכת.

״אתמול בערב, נערכה פגישה סוערת, שבה מנהלי המלון הפתיעו אותנו והציבו לנו עובדה שעד ה-1 במרץ אנו מחויבים להתפנות מהמלון. הם טענו בפנינו שהתקבלה החלטה מצד ״ישרוטל״, שדווקא את המלון שבו אנו שוכנים, רוצים ׳לשחרר׳ ממפונים. זה לא מרגיש נעים בכלל להיות חלק מקיבוץ שאת תושביו מסלקים. אנחנו בסך הכול צריכים יציבות, ועד שהתחלנו להתאקלם ולהרגיש קצת אווירה של בית שוב עוקרים אותנו״, אמר עידן גוזלן, תושב קיבוץ מצובה ותלמיד כיתה י״ב שמתרעם על ההחלטה שפוגעת קשות בין היתר בילדי ונערי הקיבוץ.

כידוע, מלון ״יערות הכרמל״ הוא מלון שנחשב ליוקרתי ברשת מלונות ״ישרוטל״, ונראה שההחלטה לפנות את התושבים המפונים ממנו היא החלטה שנעשתה בעקבות שיקולים כלכליים של הרשת כדי לפתוח את האופציה לחווית אירוח במלון לכל אחד, בייחוד לקראת תקופת החגים בחג הפסח הקרב ובא. האלטרנטיבה שהציעו אנשי הרשת למפונים במלון, לאחר שכבר התאקלמו באזור, היא לעבור למלון אחר של הרשת בעיר מעלות בגליל המערבי, שממוקמת קילומטרים ספורים מגבול לבנון, ואף ספגה לא מעט ירי טילים וחדירות כטב״מים מחיזבאללה במערכה הנוכחית.

מלון יערות הכרמל (צילום: ליאור גורנדמן)
מלון יערות הכרמל (צילום: ליאור גורנדמן)


״אני חושבת שאם מי שקיבל את ההחלטות האלו, היה נמצא במצב שלנו - הוא לא היה מעיז להתפנות עם משפחתו למלון במעלות. אדם נורמלי לא היה מתפנה דווקא לעיר שכל כך סמוכה לגבול. הרי מזה ברחנו״, מתייחסת לקרבת העיר מעלות לגבול עם לבנון נויה שטרית, תלמידת כיתת י׳ ותושבת קיבוץ מצובה. יש לציין עוד שבעיר מעלות זמן ההגנה למרחב מוגן בעת אזעקה הוא מיידי, אין זמן התגוננות, ובחדרי המלון שהוצעו למפונים בעיר אין כלל ממ״דים או חדרים ממוגנים.

״אני יודעת שהרבה אנשים כבר מעדיפים לחזור למצובה מאשר להתפנות למעלות שגם ככה מסוכנת בעצמה. המשפחה שלי ואני לא נתפנה למעלות ונסכן את הבריאות הנפשית שלנו במתיחות הביטחונית הזו וכך גם רוב אנשי הקיבוץ. זה גם אומר שהקהילה שלנו תתפצל, וכל הכוח שאנו שואבים זה מזה יתפוגג. כל אחד ישכור דירה במקום אחר, הקהילה תתפרק וזה יהרוג אותנו נפשית. אם לא הייתי עם החברים שלי כאן במלון, שחווים בדיוק את אותם קשיים כמוני - אני לא יודעת איך הייתי שורדת את התקופה הזו, ולא יודעת מה אעשה אם אהיה מופרדת מהם״, היא ממשיכה. 

נערי הקיבוץ מביעים ביקורת עוד על תהליך העקירה של ילדי ונערי מצובה מבתי הספר החדשים בהם נקלטו רק בחודשים האחרונים: ״לא חשבו על ילדי בתי הספר היסודיים שכבר חודשיים וחצי לומדים בבתי ספר באזור חיפה, שרק התרגלו למסגרות החדשות, אך שוב ייאלצו לעבור תהליך ארוך של התאקלמות במסגרת חינוך שלישית תוך כמה חודשים. הם נותנים לנו שלושה שבועות לעזוב את כל מה שבנינו כאן מתוך השבר הגדול של ה-7 באוקטובר - ולסדר את החיים שלנו שוב מחדש. לצערי, ההחלטה הזו של מנהלי הרשת מציגה את הצד הפחות יפה של העם שלנו״, אומר בכאב עידן.

״ילדי בתי הספר היסודיים שרויים במצוקה גדולה״, קובעת נויה. ״אם נעבור למלון במעלות, זה יהיה בית הספר השלישי שבו הם ילמדו תוך כמה חודשים בלבד. להסתכל על העיניים הדומעות של ילדי היסודי לאחר שהבינו שיעברו לבית ספר חדש בפעם השלישית - זה כאב לב. הם באו אלינו, לבנות הבוגרות יותר של הקיבוץ עם עיניים אדומות מבכי, ואמרו שהם לא רוצים להתחיל שוב חיים חדשים במקום אחר, שרק עכשיו הם התרגלו לבית הספר החדש. זו טלטלה לא נורמלית״, היא מבקרת את ההחלטה השגויה לטענתה. 

״בכל אופן, להזיז אותנו שוב זה לא נורמלי, מערערים לנו את היציבות רק כדי להעביר אותנו למלון פחות יקר - ולהרוויח יותר כסף. לאחר מה שעברנו בחודשים האחרונים, המינימום שאנחנו מבקשים הוא שיראו אותנו כבני אדם, כילדים שעברו טלטלה קשה בחודשים האלה. עברנו דברים שלא היינו צריכים לעבור בשום שלב בחיים שלנו, ואנו רוצים שיכירו בנו כבני אדם עם צרכים - ושיפסיקו להזיז אותנו כמו בובות ממקום למקום״, היא דורשת. ״אנשי מצובה מנסים להתנגד למעבר הזה, אף אחד לא רוצה להתפנות מפה. בכל מקום יש קשיים - אבל כאן יש כבר קשיים מוכרים, שלמדנו איך להתמודד איתם ב-3 חודשים וחצי האחרונים. זה מכעיס את כולנו שלאחר שבנינו לעצמנו בית יציב מחדש במלון - עכשיו יפרקו לנו אותו שוב״.

מישרוטל נמסר: "מאז ה-7 באוקטובר ובמשך 4 החודשים האחרונים, רשת ישרוטל עצרה את פעילותה השוטפת ופתחה את כל  23 מלונותיה, כולל מלונות היוקרה שלה,  לטובת מפונים מהעוטף ומהצפון, ברוחב לב ובמסירות שאין כדוגמתם, עליהם יעידו מכתבי התודה הרבים שקיבלנו, כולל  מאות מכתבי תודה וההערכה חסרת תקדים של חברי מצובה. כעת, כשהרשת מתחילה לחזור לפעילותה הרגילה וכשמתקרב מועד סיום הסכם אירוח המפונים עם המדינה, הציעה ישרוטל לכ-200 חברי מצובה שנשארו עדיין במלון, חלופות ראויות, הן במלונות ישרוטל אחרים והן במלונות שאינם שייכים לרשת, זאת בהתייעצות ובתיאום עם גזבר מועצת מטה אשר, ומתוך אכפתיות ודאגה לרווחתם של המפונים. החל מה-1 במרץ, מלון יערות הכרמל ישוב לארח אורחים במתכונת הרגילה ועובדיו יחזרו לעבודה לאחר 4 חודשים בהם היו בחל"ת, בעוד ב-19 מלונות של הרשת עדיין שוהים מפונים. תושבי מצובה נכנסו לליבנו והם חשובים לנו מאד, לכולם נמצא פתרונות הולמים ואנו מודים להם על הזכות שהייתה לנו להיות להם בית בתקופה הזו". 

ליאור שמחה, מבכירי התנועה הקיבוצית בתגובה:  "על המדינה להתערב מיד ולא לאפשר כל פגעיה במפונים. יידע כל קיבוץ שלא נשאיר אותו מאחור ולא ניתן למדינה לפגוע בחברי הקיבוצים. בימים אלה מתקיימת מלחמה של ממש בצפון ואסור להקל בכך ראש, אנשים איבדו את ביתם ואין להם לאן לחזור בשלב הזה.  המשפחות ובהן ילדים נערים וקשישים מתמודדים עם מצב איום ואין לפגוע בשגרת החיים הזמנית שלהם. על המדינה לתמוך בשיקום ובפיתוח החקלאות ואמצעי הייצור בצפון עד התלם האחרון, בדרך לבנייה מחדש ולתקומה מחודשת של ההתיישבות בצפון, כמו גם בדרום ובכל נקודה בישראל".