לא מן הנמנע כי למראה עשרות אלפי התושבים העקורים ולמקרא דבריהם של ראשי הערים והמועצות המקומיות בצפון הארץ ובדרומה, המכריזים בשער בת רבים: "לא נחזור לבתינו בלי ביטחון מלא", באו דבריו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה שלשום, לפיהם, “האויב צריך לדעת שאם הוא יממש את האיומים שלו נגדנו, אז מאות האלפים שעזבו את הצפון לא יחזרו".

פליטים בארצם: "את מכניסה את כל הבית שלך במזוודה אחת, ויוצאת אל הלא נודע"

יוסף טרומפלדור קבע את הכלל: "במקום שבו תחרוש המחרֵשה היהודית את התֶלם האחרון שם יעבור גבולנו". יהדות מרוקו הייתה נאמנה לאמת חיים זו, האמת של ההיאחזות בקרקע.

הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו הכריזה השנה על ציון "60 שנה לעלייה ההמונית ממרוקו" כדי להעלות על נס את 111 היישובים והמושבים שהקימה יהדות זו בצפון הארץ ובמרכזה. והרי מדובר בעוֹלים שמעולם לא אחזו בחץ, קשת ורומח. הם עסקו במסחר או בעבודות זעירות לפרנסתם, הושבו במקומות שכוחי אל, נעצו את ציפורניהם בטרשי הגליל ובחולות הנגב, ועל אף ההתנכלויות מצד סוריה ולבנון בצפון, וכן מעזה ומצרים בדרום, איש מהם לא זז ולא נע ממקומו. ברבות הימים יישובים אלה הפכו לנגד עינינו לערים גדולות, משגשגות ופורחות. הם היו נאמנים לצו: "גם אם נצטרך לכרסם אבנים, מכאן לא נזוז".

על פרנסי היישובים שפונו לשים יד לפה וללמוד מהעבר. אין לפנות אף יישוב, כי אלו רצונו וכוונתו של אויבנו המר נסראללה. עליהם לזכור היטב שבכל המלחמות צה"ל הדביר את אויביו. כך היה בעבר וכך יהיה בעתיד. ראו נא מה מתחולל בעזה הארורה שתמיד זינבה בנו, ועתה היא משלמת מחיר כפל כפליים.

לכן, השבת התושבים ליישוביהם היא תמונת הניצחון שלנו, ויגלו אז נסראללה ודומיו: "עַם ישראל חי ובועט", במצבֵי מלחמה הוא חַי על חרבו, ובמאבָק על הֶמשך הקיום כאן הוא מנצח תמיד. עַם הנֶצח אינו מפַחד מִדֶרך ארוכה.

מצוות יישוב הארץ עמדה לנגד עינינו מאז הקמת המדינה. הרמב"ן כתב בספר המצווֹת, מצווה ד': "נצטווינו לרשת את הארץ אשר נתן לנו אלוהים ... ולא נעזבֶנָה ביד זולתנו מן האוּמות לִשממה, וזהו שנאמר (במדבר ל"ג, נ"ג): 'והורשתם את הארץ וִישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרֶשת אותה, והתנחלתֶם את הארץ'". הַשִיבה לארץ בדורנו הייתה סוֹפה של הגלות, ואנו חייבים לשמור על הארץ ולהתיישב בה.

מאז ימי שיבת ציון בבית שני אנו זוכרים את הכלל שקבע נחמיה, שקוֹמֵם וּבנה את הארץ: על העם ליישב את הארץ ולאחוז בנשק תמיד להגנתו. וכך נאמר: "הַבּוֹנִים בַּחוֹמָה וְהַנֹּשְׂאִים בַּסֶּבֶל עֹמְשִׂים בְּאַחַת יָדוֹ עֹשֶׂה בַמְּלָאכָה וְאַחַת מַחֲזֶקֶת הַשָּׁלַח" (נחמיה ד', י"א). לא נרפה גם בימינו מהצו של יישוב הארץ וההגנה על הקיום. 

בן שטרית הוא נשיא הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו; חקק הוא משורר