משפחות השייכות לקהילת רעות מהעיר שדרות, שפונו לפני ארבעה חודשים ושוכנו במלון "רמדה" בירושלים, חזרו היום (שישי) סוף סוף לביתן. מהלך חזרתן של המשפחות לעירן, יתממש בשלבים, כשאמור להסתיים בשבועיים הקרובים.

מילואימניקים ומפונים? חוק ההגנה מפיטורים הורחב עבורכם | כל הפרטים
לקראת מחסור חמור בביצים? אלפי תרנגולות נהרגו מפגיעה ישירה בצפון

70 משפחות שבות היום, ובשבועיים הקרובים יצטרפו אליהן 100 משפחות נוספות שמתארגנות לכך. במלון בירושלים יוותרו לעת עתה 30 משפחות, שבינתיים החליטו להישאר. 

שמרון מוסאי, אחד מראשי קהילת רעות שחוזר היום לביתו עם משפחתו סיפר: "ביוזמת עיריית שדרות ובסיוע של משרדי הממשלה ועיריית ירושלים, הוקמה במלון קהילה חזקה שהיוותה חוסן עבור המשפחות שעברו חוויה מטלטלת באותה שבת".

שלמה אזולאי (27) נשוי פלוס 3, רכז הקהילה מטעם עריית שדרות סיפר: "נוצרה פה קהילה מדהימה. ממש הקמנו צוותים שונים, שכל אחד מהם היה אחראי לתרבות, לאיסוף תרומות וציוד, לטיפול בכביסה, בחינוך ועוד". אזולאי גדל בשדרות וחזר אליה לפני שנתיים עם משפחתו. בעבר עסק בייעוץ פוליטי, אך עזב את הפוליטיקה ולפני ארבעה חודשים החל לשמש בתפקידו הנוכחי. 

קהילת רעות חוזרת לשדרות (צילום: קהילת רעות)
קהילת רעות חוזרת לשדרות (צילום: קהילת רעות)

אתי קרמר, מנהלת מדרשת זהות של קהילת 'רעות שדרות שיתפה: "לא קל ביום אחד לעזוב את הקהילה שלך, את העוגנים של הילדים כמו בית הספר, תנועת הנוער, החוגים והחברים הקרובים, ולכך מתווספים כמובן בני זוג שישר גויסו למלחמה".

"בחודש האחרון הדיון על חזרה למגורים הציף סוגיות מורכבות שעוסקות בביטחון, ביציבות כלכלית, ברגשות כמו לחץ וחרדה אצל הילדים וכן, גם אצלנו כמבוגרים, אף אחד לא באמת מוכן לתרחישים כאלה, ועדיין אני לא יכולה להסביר את מידת ההתרגשות ורוממות הרוח של המשפחות והילדים כאן שלמרות הפחדים מתגעגעים כל כך למיטה שלהם, למוכר, ליציבות, לקהילתיות והמשפחתיות החמה והעוטפת שכל כך שמאפיינת את העיר שדרות, אין על שדרות, אין כמו לחזור הביתה", הוסיפה. 

ב-7.10 שלמה אזולאי יצא להתפלל בבית הכנסת בשדרות ובמהלך התפילה התחילו להגיע השמועות על מחבלים שמסתובבים בעיר. יריות נשמעו פתאום, מבית כנסת שמרוחק רק 200 מטר מהם, שם אביו התפלל. אזולאי מתאר שתושבים יצאו להגן על בית כנסת בגבורה, וחייל בחופשת חג הצליח לחסל את המחבלים והציל בגבורתו את מתפללי בית הכנסת.

אזולאי התקשה אך ניסה לתאר את רגעי האימה ואמר: "קשה להסביר את החוויה הנוראית של להיות סגורים במשך יומיים בממ"ד בפחד תמיד שעוד רגע נכנסים מחבלים. רק ביום שני בצהריים הצלחנו לצאת מהעיר, עד אז הצמדנו לדלת שולחן וספה כדי להקשות על מחבלים שעוד הסתובבו באזור. הילדים שואלו למה הרהיטים עברו לשם והיינו צריכים לנוע בין הרצון להגן עליהם ולמנוע מהם את המידע על המצב הקשה לבין התמודדות עם הפחד הנורא שאפף גם אותנו".

קהילת רעות חוזרת לשדרות (צילום: קהילת רעות)
קהילת רעות חוזרת לשדרות (צילום: קהילת רעות)

אזולאי מאוד נחרץ לגבי העתיד, "כולנו אוהבים את שדרות ורוצים לחזור, אבל לא נאפשר שמדיניות ההכלה של 23 השנים האחרונות תמשיך".

"צריך להבין שקהילתיות זה ההווי של העיר שדרות, אין עיר יותר קהילתית משדרות", ציין יניב צברי שעומד בראש קהילת "רעות" בעיר. "זה מה שמייצר בסופו של דבר חוסן, אבל ברור לנו שזהו צעד מורכב ואנחנו מבינים לגמרי את מי שבקשו להישאר ולראות כיצד הדברים מתקדמים".

"במקומות הפינוי, הקהילתיות התעצמה בזכות ארגונים ותורנית קהילתיות ובסיוע גדול של עיריית שדרות, זה עזר לאנשים לייצר חוסן והתחלה של מרפא מהטראומה. אני חושב שיש כאן מודל שהמדינה כולה צריכה לאמץ. 'יחד ננצח' זו לא רק סיסמת מלחמה, אלא המפתח לחוסן הלאומי שלנו וכדאי שנאמץ אותו גם בשגרה", אמר.

הוא המשיך והדגיש את המורכבות: "ההחלטה לחזור היא מורכבת מאוד, ולא כולם חוזרים. הילדים עברו טלטלות רבות במסגרות החינוך, והם כבר שבועיים ללא מסגרות, אז כרגע כל משפחה עושה את הבחירות שמתאימות לה. אבל אנחנו מקווים, כפי ששמענו מראש הממשלה, שמדינת ישראל תמגר לחלוטין את ירי הרקטות ואת סבבי הלחימה שמקשים על חיינו למעלה מעשרים שנה. אנחנו רוצים שינוי אמיתי בכל המדינה. אנשים צריכים להבין שאם בשדרות לא יחזור השקט, המשמעות היא שהמדינה לא סיימה את העבודה בעזה ושבמוקדם או במאוחר המציאות תחזור להיות כמו זו שהייתה לפני ה-7.10".

קהילת רעות חוזרת לשדרות (צילום: קהילת רעות)
קהילת רעות חוזרת לשדרות (צילום: קהילת רעות)

"צה"ל עשה עבודה טובה ואנחנו מחזקים אותו אבל התחושות קשות בחזרה לשגרה, כי המלחמה עדיין לא נגמרה", שיתף. "אנחנו צריכים לחזור לשגרה שבה אם יש אזעקה יש לנו 10 שניות ללכת לממ"ד, זה אומר שאני לא יכול לחגור את הילדים ברכב כי אם תהיה אזעקה אני צריך לפרוק את הילדים מהרכב למיגונית, אני לא יכול להתקלח בלי להיות דרוך למקרה שחמאס יחליטו לירות. ציפינו לחזור למציאות שבה מפרקים את המיגוניות משדרות כי כבר אין בהן צורך".

"אנחנו לא עסוקים במחדל שהיה אלא בלחזק ולתקן. כל העם שלנו עבר טלטלה, מי יותר ומי פחות. עכשיו צריכים לדאוג שמה שהיה לא יהיה – שתושבי שדרות, עוטף עזה וגם הצפון לא ימשיכו לחיות בצל מדיניות ההכלה. העידן של המיגוניות וכיפת ברזל חייב להיגמר. אם שדרות לא תפסיק לספוג כמו עוטף עזה אז גם תל אביב והמרכז יהפכו להיות עוטף עזה", סיכם.

אמש ערכו המשפחות אירוע פרידה גדול ומרגש מצוות המלון, שבמהלכו התאחדו יחדיו לתמונה מרגשת שמונה אימהות שילדו את תינוקותיהן במהלך תקופת השהות במלון.