עם פרוץ הלחימה ואכלוס משפחות שפונו מבתיהן בבתי מלון ברחבי ירושלים, זיהו הצוותים העירוניים הפועלים במלונות קבוצה גדולה של משפחות צעירות, ובהן אמהות לאחר לידה, אשר בשל ימי החירום לא קיבלו תמיכה או מענה רגשי מותאם.

אטמוספירה פוליטית בצל המלחמה: איך גורמים לציבור להצביע בבחירות?
לידיעת הצרכנים: המשך הריקול לעוגיות האהובות, עקב חלקי מתכת

חלק מהאמהות ילדו תקופה קצרה לפני פרוץ המלחמה, חלקן ילדו במהלך השהייה בבית המלון, וחלקן חוו צירים במהלך הפינוי מהבית - והתמודדו עם חוויה טראומטית וקשה במיוחד.

צוות המחלקה לגיל הרך באגף לבריאות הציבור בעיריית ירושלים פיתח תוכנית בשם "מעגלי אמהות", והציע לפני מספר שבועות לאמהות במלונות להשתלב בה בפעילות שבועית קבועה, שתספק להן מרחב נעים ופינה חמה ונפרדת לעצמן. התוכנית משלבת פעילות קבוצתית הפגתית לאמהות לאחר לידה, ומספקת להן רשת תמיכה משמעותית בדמות הנשים האחרות והצוות.

התוכנית מאפשרת לנשים לקחת פסק זמן, להגיע למפגש חברתי עם התינוקות ולחלוק התמודדויות משותפות. הפעילות מבוססת על מפגשים שבועיים קבועים, והיא מתנהלת במעגלים ובישיבה על מזרונים ומועברת באמצעות מנחה מקצועית, הנמצאת בקשר עם כל אחת מהנשים, מזהה צרכים ייחודיים ומביאה תכנים הרלוונטיים למצבים שלאחר הלידה.

"הנשים חולקות התמודדויות ותומכות אחת בשנייה, מקבלות אוזן קשבת וזוכות למענה חם סביב מצבים רגשיים המאפיינים תקופה שלאחר לידה, ובפרט במציאות הבלתי אפשרית שהן נתונות בה", מספרים בצוות התוכנית. "המנחה המקצועית אחראית לתכנים ומתמקדת בסוגיות ובדילמות משותפות, כמו יצירת תחושת בית במקום שהוא לא בית, מציאת משאבים פנימיים שייתנו כוחות, תקשורת עם הילדים בחדר קטן וצפוף, התמודדות עם חרדות ועם תינוק שלא ישן בלילה ועוד".

בנוסף, האמהות חוברו לתחנות טיפות החלב בעיר, ונהנות מהשירות העירוני המספק להן מגוון רחב של מענים וחיבור לשירותים רלוונטיים אחרים בקהילה, לסיוע ולמיצוי זכויות, כאשר חלקן נשואות לגברים המשרתים במילואים בתקופת הפינוי.

ש', ממשתתפות מעגלי אמהות, מספרת: "אני מחכה להגיע למעגל כל השבוע. זו חממה. המקום היחיד שבו יש לי שקט, ואני מרגישה שמבינים אותי, ושעוברים דברים דומים למה שאני עוברת. אנחנו בוכות ביחד, צוחקות ביחד ומקבלות כוח מהביחד. נוצרה עבורנו רשת חברתית המאפשרת לנו לעזור אחת לשנייה בציוד, בתמיכה ובמידע".

בעיריית ירושלים מוסיפים: "במהלך כל תקופת החירום משקיעים הצוותים המקצועיים בעירייה מאמצים רבים באיתור צרכים של קבוצות ייחודיות השוהות במלונות כדי להקל על שגרת יומן. נמשיך לתמוך באחינו ואחיותינו מקווי העימות בכל מה שניתן".