כ-1,500 איש הגיעו וצעדו אתמול (שישי) בצעדת הכלניות המסורתית של קק״ל שהתקיימה אתמול בצפון הנגב, באזור רוחמה וביתרונותיה. הצעדה השנה הוקדשה לזכרו של אופיר ליבשטיין, מי ששימש כראש מועצת שער-הנגב ולדאבון הלב נרצח במהלך הטבח ב-7 באוקטובר. ליבשטיין, תושב כפר עזה, היה בין היזמים של פסטיבל "דרום-אדום", שהצעדה באופן מסורתי הייתה אחד מאירועי הדגל שלו.

בעקבות ביקורת תושבי העוטף: אירועי "דרום אדום" יבוטלו

פסטיבל "דרום אדום" מתקיים כל שנה מאז 2007 בעונת פריחת הכלניות. משתתפים בו עשרות אלפי מטיילים שנהנים ובו זמנית תורמים רבות לעסקים המקומיים. השנה, בצל האבל הלאומי והמלחמה, הוחלט לקיים את הפסטיבל במתכונת מצומצמת, אולם חוסר נחת של תושבי האזור שמחו ברשתות החברתיות הביאה לביטולו.

אופיר ליבשטיין  (צילום: פלאש 90)
אופיר ליבשטיין (צילום: פלאש 90)

שי ששון מקיבוץ ניר-עם שבמועצה האזורית שער הנגב, כתב: "מאז השבת השחורה נותרו 136 חטופים וחטופות בלב הרצועה, מאז השבת השחורה שבעה מחברינו משער הנגב נותרו בשבי האויב. אז רגע לפני שאת ואתה מניעים את הרכב דרומה זכרו את אשר קרה לנו, הדרום אדום מתמיד השנה ולא מפריחה ולא מצמיחה, אלא מדמם של כל החברים והחברות שלנו באדמה הקדושה הארורה שאנחנו קוראים לה בית".

קול מתנגד בולט נוסף היה של בר חפץ, תושב קיבוץ שכתב: "הכלניות חזרו, וגם דרום אדום. אפשר לכתוב אין ספור קלישאות על דם ואדמה, על החזרה הצמיחה והפריחה. אבל שראיתי היום את השלטים שקק"ל שמו ביערות שלהם לכבוד דרום אדום, ביחד עם השירותים הכימיים. אז במילה אחת 'לא', ובשתי מילים 'אל תבואו'".

הוא הוסיף: "זה חבל ארץ שהתושבים שלו פליטים בארצם שהישובים נטושים ושרופים, לעשות כאן פיקניק זה כמו לעשות מסיבה בבית של שכן שנמצא בטיפול נמרץ בבית חולים, זה לפלוש למקום שהמארחים אינם". הוא סיים ב"זה הבית שלנו והפעם אנחנו לא מזמינים".

לישי מירן-לביא, שבעלה עמרי מירן נחטף מקיבוץ נחל עוז ועדיין שבוי בידי חמאס, התקוממה אף היא: "הדרום היום אדום מאד, אדום מדם, ארבעה חודשים עברו ונראה שקצת מתחילים לשכוח, אז אני פה כדי להזכיר ולהגיד שלא אין שגרה, אין פסטיבל, אין החלמה, אין שיקום עד שעמרי חוזר עד שכולם חוזרים. ובמקום להגיע אלינו לבית שאנחנו לא שם, מוזמנים להגיע לכיכר החטופים כי זה הבית שלנו בחודשים האחרונים".

דרום אדום 2024: צעדה לזכר אופיר ליבשטיין (צילום: אייל בריברם)
דרום אדום 2024: צעדה לזכר אופיר ליבשטיין (צילום: אייל בריברם)

הפוסטים האלה ונוספים בעוטף הביאו בסופו של דבר לביטול הפסטיבל ומה שנותר ממנו היא הצעדה שגם בה, מעבר לשינוי בשמה והקדשתה לזכרו של אופיר ז"ל, חלו השנה עוד כמה שינויים בפורמט. 

הפעם, הצעדה הייתה למוזמנים בלבד, בתוכם קהילת תושבי מועצת שער-הנגב שהגיעו אל הצעדה באוטובוסים מהמלונות אליהם פונו. הצטרפו אליהם, יו״ר קק״ל ונציגי קק"ל, ראשי המועצות האזוריות החברות בעמותת התיירות שקמה-בשור, וכמובן בני משפחתו של אופיר ליבשטיין ז"ל.

יחד עם הצועדים באזור רוחמה, צעדו עוד אלפי אנשים מהארץ והעולם, בעזרת אפליקציה ייעודית שפותחה במיוחד ע"י חברת מייקרוסופט, שסופרת את צעדי כל משתמשי האפליקציה במשותף. עד כה נספרו מעל מיליון ורבע צעדים, לא רק בישראל, גם במדינות נוספות בעולם. המדינות המובילות בצעדים הן גרמניה, ארצות הברית, אוסטרליה ויוון. הצעדים ימשיכו להיספר לאורך סוף השבוע, עד ליום ראשון הקרוב.

אירוע מרגש במיוחד התרחש בטקס הסיום של הצעדה, כשלצד הנאומים, עלתה להופיע המקהלה של מרכז הקליטה איבים בשיר "לו יהי". אופיר היה לחברי המקהלה דמות משמעותית ואהובה וכששמעו על מותו, החליטו להסב את שמה ממקהלת ילדי איבים, למקהלת "לב אופיר איבים".