דרמה בבית שאן: נועם ג'ומעה ניצח בבחירות לראשות עיריית בית שאן, והדיח את ראש העיר המכהן ז'קי לוי, שהתמודד על כוהנה שלישית בתפקיד. סמוך לשעה חצות, הודה לוי בהפסד ובירך את ג'ומעה על ניצחונו.

דרמות אל תוך הלילה בערים מרכזיות: מירוץ צמוד בנתניה וברמת גן | כל העדכונים
דרמה ברמת גן: שאמה הכהן יסיים את תפקידו בעיר?

ז'קי לוי הוא בנו של הפוליטיקאי לשעבר דוד לוי, והמשפחה הפכה לאחת הבולטות בפוליטיקה המקומית. לראשונה מאז 1969, למשפחת לוי לא יהיה נציג בפוליטיקה הארצית והמקומית.

בריאיון ל"מעריב" בקיץ האחרון, סיפרו המועמדים על תוכניותיהם אם ייבחרו לראשות העירייה. ג'ומעה, שמסתמן כי יהיה המנצח בבחירות, סיפר אז כי "התבוננתי בניהול האנשים, מי נמצא איפה, האם העירייה יכולה לתפקד במשבר, האם יש שדרת ניהול שיכולה להוביל אותנו קדימה. ושם עצרתי לחשוב. אני לא מתעלם משום בעיה. יש בעיות, אנחנו עובדים לפתור אותן, אבל ראשית צריך לתקן את המנגנון. הרבה מהדברים הפכו להיות פוליטיים. אפילו התפיסה של גיוס כספים והישענות על הממשלה.

בית שאן (צילום: CC BY-SA 3.0)
בית שאן (צילום: CC BY-SA 3.0)

ג'ומעה פועל עם קבוצת מתנדבים ואנשי עשייה חברתית שגיבש לדבריו לאורך פעילותו החברתית: "אנחנו חבורה מדהימה שמצליחה לעשות את זה. יש גם אנשי מקצוע והכל בהתנדבות. יש מעט מאוד דברים שאנחנו משלמים עליהם וזה הכוח של תנועה חברתית. היא לא פועלת לבד והכסף הוא לא הסוגייה המרכזית, אלא המון אידאלים ורצון לשנות ולהיטיב עם בית שאן. הרחוב אומר את דברו ומרגישים את זה בכל מקום. הבאנו משהו אחר.

"אנחנו עמלים שנתיים לבנות תנועה רחבה של אנשים למען העיר בעשייה אמיתית. תנועה שתמשיך גם אחרי הבחירות. היא מפתחת את דור הביניים. המון שנים היה פה אדם אחד שנבחר, אבל לא היה דור ביניים שהמשיך אחרי שהוא עזב - וכאן הם חלק מאיתנו. יושבים בפגישות, לוקחים חלק בהחלטות, בונים את ההנהגה הבאה. זה חלק מהעוצמות של בית שאן בעתיד".

לוי, שכיהן במשך 15 שנה לא רצופות כראש העיר, אמר אז: "העיר נמצאת באחת התקופות הגדולות שלה בכל השנים מאז שאני בפוליטיקה. יש פה מחוללי שינוי שחלקם כבר בביצוע ושישנו את התעסוקה ויכפילו את האוכלוסייה; 4,000 יחידות דיור לאחר שנים של קיפאון בבנייה; פרויקט תיירות ענק בהשקעה של 150 מיליון שקלים, שיביא מאות תיירים; יש בריכה עירונית חדשה; אחוז הזכאות לבגרות עומד על 83.9% ואפילו ילדי הקיבוצים מגיעים ללמוד אצלנו. פרויקט תוואי הרכבת במסגרת הסכמי אברהם יהפוך את העיר לנמל יבשתי ויספק עוד תעסוקה".

"יצרתי את המהפכות שהעיר מצויה בהן היום. אני חי פה ומגדל את ילדיי ואני האדם הנכון במקום הנכון. זה נשמע שחצני, אבל אלו העובדות והתוצאות. בית שאנים חזרו הביתה. אין יחידת דיור שלא נחטפת. אין אבטלה. להביא לכאן את ההייטק זה סיפורי פוגי. יש מחסור בעובדים ומי שעובד בהייטק נוסע ברכבת וב־40 דקות הוא בחיפה. היום אני מכשיר את הנוער לסייבר ופרויקטים של 8200 מופעלים בעיר. קל לדבר על הייטק, אבל קשה להביא אותו הנה".