במכתב ששיגר לנתניהו עו"ד מודר יונס, ראש המועצה המקומית עארה-ערערה ויו"ר ועדת הרשויות הערביות, נכתב כי "בימים האחרונים אנו עדים לעלייה דרמטית באירועי רצח, פשיעה ואלימות בחברה הערבית. זאת לאחר ש-2023 הוגדרה כשנת שיא עם 244 אזרחים ערבים שנרצחו, ושנת 2024 נפתחה עם נתונים קשים במיוחד - 27 נרצחים, חמישה יותר מהתקופה המקבילה אשתקד".

פשיעה אלימה בחברה הערבית בישראל בשנה הקודמת הייתה במגמת עלייה, אולם, בתקופה של תחילת המלחמה, ניכר היה שמספר מקרי הרצח נמוך מהרגיל. לאחרונה מספר האירועים חוזר למספרים המוכרים והמטרידים. 

ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)
ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)

עמותת "יוזמות אברהם", העוקבת ומתעדת את הנתונים הללו דיווחה שבחודשים ינואר עד ספטמבר אשתקד נרצחו 191 אזרחים בחברה הערבית, (ממוצע של 21 נרצחים בחודש). העמותה כוללת במספרים שהיא אוספת גם הרוגים בתאונות במרדפים וגם ירי שוטרים על חשודים, נתוני המשטרה נמוכים יותר. כך או אחרת, בחודשים יולי עד ספטמבר הנתון היה בשיא של 28 נרצחים בחודש. אך בחודש הראשון למלחמה, מהשביעי באוקטובר, נרצחו בחברה הערבית 15 בני אדם, מספר נמוך שמשקף ירידה בכשליש למול הממוצע השנתי של 2023 ונמוך בכחצי ביחס לממוצע של חודשים יולי עד ספטמבר לפני המלחמה. את הירידה הזו ניתן אולי לנוכחות מוגברת של כוחות המשטרה והצבא בשטח, כיתות כוננות בישובים, מחסומים, בדיקות ביטחוניות מתוגברות ועוד.

יש שהעלו חשש, גם בתקופה בה נחזתה התמתנות בכמות הנרצחים שכשתרד הנוכחות המוגברת של כוחות הביטחון בישובים ובצירי התנועה, תחזור האלימות להיקפה המוכר ואכן כך קורה כעת. יונס התייחס לכך במכתבו והוסיף כי "אם מגמות אלה יימשכו אנו צופים זינוק במספר הרציחות ב-2024, ללא כל פעולה ממשלתית משמעותית למיגור או צמצום התופעה. 2023 הייתה השנה המדממת ביותר בחברה הערבית לאחר שממשלת ישראל נכשלה בטיפול בנושא, והמגמות ונתוני הימים האחרונים מעידים על המשכיות מדאיגה של השתלטות הפשיעה על חייה של החברה הערבית בישראל".

יונס מתרעם על כך ש"למרות הנתונים המדאיגים ועלייה נוספת בתופעת הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, מאז תחילת המלחמה ראש הממשלה לא מצא לנכון לכנס את ועדת המשנה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית. כינוס הוועדה משמעותי לקידום הליכים, פעולות ותכלול הנושא בקרב כלל הגורמים הרלוונטיים, ואי כינוסה פירושו המשך ההתעלמות הממשלתית מהנושא. בנוסף לכך, הקיצוץ הצפוי בתקציבי תוכניות החומש, ובכלל זה בהחלטה 549 למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, עלול לפגוע באופן משמעותי במלחמה נגד הפשיעה והאלימות".

עם זאת, במשרד הפנים ולא רק שם, הביעו דאגה בעבר מכך שכספים שמזרימה הממשלה למכרזים ברשויות מקומיות ערביות מוצאים את דרכם לארגוני פשיעה. העניין נידון ובתקופת הממשלה הקודמת הוצע אך לא מומש, להעביר את המכרזים לידי חברות חיצוניות. לאחרונה, שר האוצר סמוטריץ' הכריז על "מודל הרמזור" כפתרון עוקף ארגוני פשיעה להעברת תקציבים לרשויות הערביות. כעת כאמור, ועד ראשי הרשויות הניח את העניין לפתחו של ראש הממשלה, מבלי לציין איזה פעולות בכוונתם לנקוט לטובת העניין בישובים שלהם.