פרסום ראשון: במטרה לתת מענה לצעירים עם מוגבלות, משיקים משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ומשרד הרווחה והביטחון החברתי תוכנית לשילובם בקהילה, בהיקף של 2.4 מיליון שקל.

20% מהסטודנטים מתמודדים עם מוגבלויות - אך רובם נשארים בצל
כך ניתן לשלב בעלי מוגבלויות בעולם הפנאי

התוכנית כוללת תקצוב רכזי שילוב צעירים עם מוגבלות בעשרות מרכזי צעירים ופעילות ייעודית המשלבת בין צעירים עם וללא מוגבלות. הרכזים הוכשרו לפעילות ייעודית בנושאי השכלה, מיצוי זכויות, תעסוקה, העצמה, זוגיות ועוד. הם יועסקו ב־60% משרה בתקצוב של 20 אלף שקל לשנה, כשסכום זהה יוקצה לכל מרכז צעירים בארץ לטובת הקמת קבוצות מנהיגות המשלבות צעירים עם מוגבלות לצד אוכלוסייה כללית.

התוכנית מיועדת לצעירים בני 18־35 המתמודדים עם מוגבלויות שונות. רכזים בתוכנית ילוו אישית את הצעירים עם המוגבלות, והיא מושקת במקביל בכ־20 מרכזי צעירים ברחבי הארץ בחברה הכללית והערבית, וצפויה להתרחב בתקופה הקרובה לכ־50 מרכזי צעירים. התוכנית פועלת בשלב הראשון במע'אר, ג'סר א־זרקא, אום אל־פחם, באקה אל־גרבייה, רהט, עכו, קריית ביאליק, קריית מוצקין, בית שאן, תל אביב-יפו, רמת גן, גבעתיים, לוד, אלעד, מעלה אדומים, קריית גת, שדרות, נתיבות ובאר שבע.

שר הנגב הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף אומר ל"מעריב": "צעירים רבים עומדים בפני צמתים במגוון תחומים, ואין ספק שצעירים עם מוגבלות מתמודדים עם צרכים דומים אך בעוצמה רבה יותר. חסמים חברתיים ודעות קדומות, אפליה או חוסר נגישות יכולים להעצים את הפער. מרכזי הצעירים שלנו מעניקים הכוונה לצד התאמת והנגשת שירותים קיימים, בהתאם לצרכים הייחודיים של הצעירים, במטרה להעניק מענה מקיף לצעירים עם מוגבלות ולפעול להעצמתם ולשלבם בחברה כפעילים וכמובילים".

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי הוסיף: "אנחנו פועלים בכל הדרכים להרחיב את מגוון השירותים לקהילת האנשים עם מוגבלות, והחלטנו להשקיע משאבים במרכזי הצעירים שמפעיל משרד החוסן הלאומי, על מנת שצעירים עם מוגבלות יוכלו גם הם ליהנות מהשירותים שמרכזים אלו מעניקים".

אלישבע סבתו, ראש אגף בכיר ברשות הצעירים, מדגישה: "התוכנית פותחה מתוך הכרה כי עבור אלפי צעירים עם מוגבלות שמסיימים את מערכת החינוך בכל שנה, חסרה מסגרת המשך טבעית למערכת החינוך, והם עלולים למצוא עצמם מנותקים ממערכות תמיכה שליוו אותם לאורך החיים".

דני כץ, מנהל אגף קהילה במנהל מוגבלויות של משרד הרווחה, ציין: "חברנו יחד כדי לאפשר גם לצעירים ברמות התמיכה הנמוכות להשתלב בתוכניות כמו כלל אוכלוסיית הצעירים, ולפתח כישורים לחיים עצמאיים".