לאור החלטת הממשלה בפעם הראשונה מזה 90 שנה לבטל את הטקס הממלכתי-לאומי לזכרם של חללי קרב תל-חי, ביניהם יוסף טרומפלדור ז״ל, התקיים היום (חמישי) טקס אזרחי-מקומי באנדרטת תל חי, שיזמו והובילו אותו פעילי ארגון ״לובי 1701״ - של תושבי ותושבות הגליל ועמותת ״נאמני תל חי״.

לאן עפים הברווזים כשהאגם כבר לא קפוא? החלה נדידת הציפורים צפונה
"בוכה בפנים": ליצני בתי חולים משתפים באתגר המורכב שבזמן מלחמה

כאמור, החלטת הממשלה לבטל את הטקס שמצוין מדי שנה, נעשתה בשל חשש מירי חיזבאללה לאזור - שכמעט חצי שנה מופגז ואשר פונה מתושביו.  כמצוין, הטקס נערך היום בבוקר, והגיעו אליו ראשי רשויות קו העימות, נציגי משפחות גיבורי קרב תל-חי, בכירי פיקוד צפון, ותיקי קריית שמונה והקיבוצים ברחבת האריה השואג - על מנת לחלוק כבוד למורשת תל חי.  

אמנם ביטול הטקס הממלכתי ליום תל חי הכה בפעילי הארגונים קשות, אך הם התעשתו והחליטו לפעול מיד כדי להקים טקס אלטרנטיבי - בייחוד בשל האתגרים בה ניצבת ההתיישבות בגליל בעת המלחמה הנוכחית - תוך אמירה מפורשת של מארגני הטקס, שנאבקים למען הגליל בכל מצב, כמו אז, לפני 104 - באותה רחבה בקרב תל-חי. 

״104 שנים לאחר הקרב שהתרחש כאן והפך לעמוד תווך בהיסטוריה הלאומית של עם ישראל, יש לנו הזכות להיות לאחד הטקסים המרגשים ביותר שידעה רחבת האריה השואג. הטקס בלי הרבה הדר או תפאורה, אך עם אנשים נחושים אשר מבקשים לשמור על הגחלת - החלטנו לקיים טקס זה בשם הורינו וגם בשם ילדינו״, אמר בנאומו בטקס ניסן זאבי, מייסד ארגון ״לובי 1701״, מחברי כיתת הכוננות ובן קיבוץ כפר גלעדי.

 ״היום אנו מציינים את יום תל חי, י"א באדר, לציון הקרב של יוסף טרומפלדור וחבריו בתל חי – מעטים מול רבים – קרב שהפך סמל לגבורת ישראל ומופת להתיישבות בגבולות הארץ למרות מתקפות רצחניות. על בסיס ערכי תל חי גדלנו - דורות של אנשי ונשות הגליל, וביום זה אנו מעלים על נס את ההתיישבות החלוצית בגליל ואת הדרישה לבנות סדר עדיפויות לאומי, מהגבולות למרכז ולא מהמרכז לגבולות״.

טקס האזכרה האזרחי לזכר חללי קרב תל חי (צילום: ארז בן סימון)
טקס האזכרה האזרחי לזכר חללי קרב תל חי (צילום: ארז בן סימון)

טקס האזכרה האזרחי לזכר חללי קרב תל חי (צילום: ארז בן סימון)
טקס האזכרה האזרחי לזכר חללי קרב תל חי (צילום: ארז בן סימון)

טקס האזכרה האזרחי לזכר חללי קרב תל חי (צילום: ארז בן סימון)
טקס האזכרה האזרחי לזכר חללי קרב תל חי (צילום: ארז בן סימון)


עוד המשיך וציין כי ״כאן בסמוך לרחבת האריה השואג קבורים אנשי ונשות ארגון השומר אשר הקימו את כפר גלעדי,  ועל  בסיסו וערכיו נבנה לימים גם צבא הגנה לישראל, ונבנה האתוס הכלל ישראלי. אחד הערכים שאפיינו את אנשי תל חי שבולט בגאון גם כעת אצל האנשים כאן הוא הבחירה לקחת יוזמה. זר לא יבין זאת, אך לארגן את הטקס הזה אתמול תחת גשם שוטף, מילא כל אחד ואחת מאיתנו בתחושת שליחות. בשם ההורים ובשם הילדים של כולנו, הרוח של אנשי ונשות תל חי מפעמת ותמשיך לפעום  בכולנו, כפי שהיטיב לומר זאת אהרן שר, משמונת גיבורי תל חי: ״את המקום אין עוזבים, על הבנוי אין מוותרים״״, ובכך חתם את נאומו. 

בין היתר, נאם בטקס גם תא״ל שי קלפר, מפקד אוגדה 91, שאחראית על כל גזרת לבנון - מראש הנקרה ועד הר דב, ואמר כי ״לפני כחמישה חודשים, פתח האויב בדרום במתקפת פתע אכזרית, רצחנית ונפשעת על מנת לערער את ריבונות עם ישראל בארצו. אנחנו כצה״ל - כשלנו להיות חומת המגן של עמנו. ביום שלאחר מכן, חיזבאללה האויב הצפוני - כבר הצטרף למערכה. כעת אנחנו בקרב על עיצוב המציאות הביטחונית, על היכולת של תושבי הצפון לחיות ולעבוד כאן בביטחון. אני מודע לעובדה שתושבי הצפון תקופה ארוכה לא נמצאים בבתיהם ולא מעבדים את אדמותיהם. זוהי תהיה דרך ארוכה, אך אנו ממוקדי מטרה לשנות את המציאות הביטחונית - ולהחזיר אתכם לבתיכם בביטחון״, פנה ליושבים והנוכחים בקהל.

״פריסת חיזבאללה בדרום לבנון לא תחזור להיות כפי שהייתה ב-2023, העובדות האלה נקבעות כבר בשטח״, הבטיח והדגיש כי ״צה״ל ימשיך לפעול בצורה התקפית - גם כשמדובר בקו הגנה״. עוד השווה ואמר המפקד כי ״כמו בתקופת טרומפלדור וגם בצוואתו עד היום, מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של לחימה על מנת להבטיח את המשך קיומה, וכמו אז, גם היום ייקבע הגבול במקום בו עוברת המחרשה״, התייחס לדבריי טרומפלדור בנושא עניין קביעת הגבולות ואמר: ״אני מבטיח לכל מי שנמצא פה - שאנחנו כצבא מוכנים, נכונים ונחושים - להחזיר את הביטחון לצפון״.