בעלי עסקים מהצפון ומהדרום שעסקיהם נפגעו בשל המלחמה, הוזמנו להגיע ולמכור ביריד שהופק במיוחד למענם בשישי האחרון. שוק העסקים המיוחד התקיים במרכז פרס לשלום ולחדשנות וביוזמתו. 

מצד אחד היריד נתן הזדמנות לבעלי עסקים מהדרום ומהצפון שנפגעו מהלחימה הממושכת למכירות וכן לחשיפה לקהל לקוחות מהמרכז. מהצד השני, הוא איפשר לתושבי המרכז להגיע ולרכוש את המוצרים ובכך לסייע. בעלי עסקים שהוזמנו הינם תושבים שפונו מבתיהם ובעלי עסקים שתנועת הלקוחות אליהם התדלדלה, או נפסקה לחלוטין כיוון שהאזור סגור לכניסה. מלבד תושבי המרכז, לאירוע הגיעו חלק ממשפחות ניצולי המסיבה ותושבי הדרום.

אחד העסקים הוא של טלי חדד מאופקים, בעלת עסק לפרחים וסלסלאות פיקניק, שבאותה השבת יצאה יחד עם בנה איתמר, צוער בצבא, להציל פצועים תחת אש. תוך כדי פעילותם, איתמר נפצע בעצמו ופונה לאחר שעות ארוכות לטיפול. טלי מספרת ש ״מאז אותה שבת, המצב של העסק לא פשוט, ובטח אחרי שבני נפצע ולא יכול לסייע לי בהובלות ובמכירות". טלי עושה כל מאמץ, אך זה לא פשוט כפי שהיא מעידה: "אנחנו מנסים להתאקלם למציאות החדשה שנכפתה עלינו". על בנה איתמר היא מספרת: "בני איתמר נפצע קשה מאוד באותה השבת, ונמצא כעת בשיקום. למרות הקשיים הוא עושה מאמצים רבים כדי לשמור על העסק מתפקד. אני מסייעת לו בהובלות, בארגון הסחורה ובסידור המיקום בעיר".

חדד מלאת תשבוחות לערבות ההדדית, לדבריה "הסיוע של עם ישראל מרגש מאוד, ויוזמה כזו כמו היריד של מרכז פרס לשלום ולחדשנות מוכיחה שאחדות היא הפתרון להכול, ואנחנו מודים על ההזדמנות הזו".

יריד לבעלי העסקים בדרום ובצפון (צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
יריד לבעלי העסקים בדרום ובצפון (צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)

באותה אווירת אחדות שחדד מדברת עליה, סמל מחאה פרובוקטיבי, נרתם גם הוא למען העסקים, בעשייה שהפעם עושה הרושם, תזכה לאהדה שבקונצנזוס.  כחלק מהאירוע, התקיימה גם השקה לפרויקט "הגלויה היומית" של האומן זאב אנגלמאייר המכונה "שושקה". הפרויקט הוא סדרת ציורים שיצר האמן במהלך מלחמת "חרבות ברזל". אנגלמאייר מפרסם מדי יום את הגלויות, שמובעת בהן הזדהות עם כאב המשפחות והחשש לגורל החטופים. בחלק מהגלויות משתקפת שמחה עם החטופים שהושבו לביתם. הציורים צבעוניים, אופטימיים ודמיוניים, על חטופים ששבים הביתה ועל נרצחים מעופפים בשמיים. הגלויות מוצגות על קיר מוזיאון הרצליה לאומנות עכשווית והחל מיום שישי האחרון, היצירות יוקרנו במרכז פרס ויתאפשר לכלל המבקרים במקום לצפות בהן.

בוגרי 8200 מתגייסים למלחמה: תוכנית החירום שנבנתה למען בעלי העסקים


בעל עסק נוסף שהגיע למכור ביריד הוא אמיר עדני. אמיר הוא קונדיטור ובעל קונדיטוריית 'אמור' מרמות נפתלי. עדני פונה מביתו בתחילת המלחמה ולאחר התלבטויות החליט לנסות ולקדם את העסק באזור חדש. בזכות מתנדבים ובליווי צבאי- הציוד הועבר מהצפון ועדני פתח פופ אפ עגלת קפה, ובימים אלו פותח עסק חדש.

נועה שדמי ממשק קורמן שדמי בדרום משתפת: ״כל עולמנו התהפך באותה שבת קשה. כל כך הרבה חברים ומכרים שנרצחו, שנחטפו. הכול זה אובדן שקשה לעכל". היא מוסיפה: "העבודה במשק  הייתה חייבת ועודנה חייבת להימשך, כדי שנצליח לעבור את התקופה הזו, ודוחה את ההבנה של כל המאורעות. כל חיי היומיום השתנו ללא ספק, ועבורנו- עדיין מלחמה. בזכות ירידים ושווקים כאלו אנחנו מצליחים לשרוד ולהתרומם ממה שעברנו".


יונה ברטל, מייסדת ומנהלת חוג הידידים של מרכז פרס לשלום ולחדשנות סיכמה את האירוע: "החל מהימים הראשונים של המלחמה הקשה דאגנו במרכז לסייע לאזרחים שנפגעו, תושבים שפונו, וכמובן בעלי העסקים שנקלעו למצב מורכב.  זכינו לארח אצלנו במרכז בהתרגשות גדולה מגוון עסקים מהצפון ומהדרום, ממגוון תחומים, על מנת שיזכו לתמיכה נוספת ממבקרי המרכז".